Canalys Omdia onderzoek belicht evolutie en prioriteiten tech channel
Meer dan 70% van alle technologieverkopen verloopt via het partnerkanaal, waarbij de gemiddelde partner actief is in vijf tot zes servicegebieden, variërend van advies en ontwerp tot beheer.

Dit blijkt uit recent onderzoek van Omdia, inclusief Canalys, onder 1.010 partners wereldwijd zo meldt Steven Kiernan op LinkedIn.
Uit het onderzoek komt naar voren dat 84% van de omzet binnen het kanaal afkomstig is van software en diensten. De commerciële mix van de moderne partner omvat diverse bedrijfsmodellen:
- Managed services: 27%
- Software/SaaS resell: 22%
- Consulting en professionele diensten: 21%
- Hardware resell: 16%
Ondanks de diverse operationele modellen, zijn de verzoeken van partners aan vendors consistent.
Belangrijkste prioriteiten
De drie belangrijkste prioriteiten die partners aangeven zijn:
- Verbeterde marges en winstgevendheid.
- Betere training- en enablementprogramma's.
- Vereenvoudigde partnerprogramma's.
Deze trends en hun implicaties voor de toekomst van het partnerkanaal zullen verder worden besproken tijdens de aankomende Canalys Forums in Barcelona, Chicago en Da Nang (Vietnam) in het vierde kwartaal van dit jaar.
De Canalys Forums zijn al 18 jaar een toonaangevend evenement voor leiders in het partnerkanaal.