Witold Kepinski - 14 december 2025

Vertrouwen in AI daalt: helft consumenten vreest cyberaanval

Hoewel consumenten de adoptie van AI-tools steeds sneller omarmen, is het vertrouwen in de technologie het afgelopen jaar aanzienlijk gedaald. Volgens een nieuw onderzoek van het Capgemini Research Institute staat het vertrouwen in AI onder druk, met name door toenemende zorgen over cyberveiligheid en ethiek.

Vertrouwen in AI daalt: helft consumenten vreest cyberaanval image

Het rapport, gebaseerd op een wereldwijde enquête onder 10.000 consumenten, stelt dat het algemene niveau van vertrouwen in AI-tools is gedaald ten opzichte van 2023.

Forse daling in vertrouwen

Uit de cijfers blijkt dat het vertrouwen in AI-gegenereerde content een sterke daling doormaakt:

In 2025 vertrouwt 58% van de consumenten content die door Generatieve AI (Gen AI) is geschreven, in vergelijking met 72% twee jaar geleden.

De bezorgdheid over cyberaanvallen is in de afgelopen twee jaar bijna verdubbeld. In 2025 geeft 53% van de consumenten aan bezorgd te zijn over cyberaanvallen via Gen AI, ten opzichte van 27% in 2023.

Consumenten tonen hun bezorgdheid ook door de vraag naar striktere waarborgen: 53% van de ondervraagden is bereid een premium te betalen voor AI-tools die gegevensbeveiliging en cyberveiligheid garanderen.

Vraag om vertraging en aansprakelijkheid

De groeiende scepsis vertaalt zich in een roep om regulering en voorzichtigheid. Bijna 60% van de consumenten vindt dat de ontwikkeling van AI moet vertragen, zodat organisaties de juiste governance- en veiligheidsmaatregelen kunnen treffen. Bovendien vindt een grote meerderheid van 67% van de consumenten dat AI-ontwikkelaars wettelijk aansprakelijk moeten zijn als hun tools schade veroorzaken.

Hoewel de algehele adoptie van AI toeneemt en Gen Z voorop loopt , is er een duidelijke generatiekloof in perceptie: jongere consumenten (Gen Z) hebben nog altijd meer vertrouwen in AI-gegenereerde content, terwijl oudere generaties (Millennials en Boomers) grotere scepsis uiten.

Het Capgemini Research Institute beveelt B2C-bedrijven aan om consumentenvertrouwen in AI op te bouwen door prioriteit te geven aan databeveiliging en meer transparantie te bieden over de herkomst en het gebruik van trainingsdata.

Bitdefender BW + BN ESET BW + BN
Bitdefender BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!