Witold Kepinski - 16 augustus 2023

Pax8 kijkt verder dan de cloudmarktplaats met nieuwe partnertools

Tijdens het inaugurele partnerevenement van Pax8, Beyond, kondigde de cloudmarktplaats en distributiespecialist verschillende nieuwe tools aan die een grote impact kunnen hebben op de bedrijven van zijn klanten. Robin Ody, MSP, MSSP and channels specialist en Senior Analyst bij Canalys, belicht in een blog de ontwikkelingen rond Pax8, dat ook actief in Nederland is met een kantoor in Zwolle.

Pax8 kijkt verder dan de cloudmarktplaats met nieuwe partnertools image

In navolging van de inaugurele Pax8 Beyond-conferentie in Colorado, VS in juni, analyseert Canalys enkele van de product- en partneractiveringsaankondigingen van de marktplaatsaanbieder en analyseert de waarschijnlijke impact van deze veranderingen.

Pax8 bereikt (bijna) 30.000 partners in zijn cloudmarktplaats

Tijdens de keynote van de conferentie gaf Pax8, de in de VS gevestigde distributeur en cloudmarktplaats, enkele topcijfers over zijn prestaties. Het heeft momenteel 92 leveranciers op zijn marktplaats, met binnenkort 13 nieuwe toevoegingen. Het heeft meer dan 29.000 kanaalpartners, bedient meer dan 300.000 klanten en in totaal 10 miljoen gebruikers in 53 landen. Als een grote Microsoft Indirect Provider haalt het bedrijf nog steeds het grootste deel van zijn inkomsten uit Microsoft-producten en -diensten, maar het heeft een sterke strategie opgebouwd rond zijn cyberbeveiligingsleveranciers, waaronder SentinelOne en CrowdStrike. Cybersecurity groeit met naar schatting 100% op jaarbasis voor Pax8, en vormt samen met zijn bredere portfolio van leveranciers nu ongeveer 40% van de totale omzet.

Eind 2022 kondigde Pax8 aan dat het $ 1 miljard aan jaarlijkse terugkerende inkomsten had bereikt, wat suggereert dat het op zijn hoogtepunt meer dan $ 80 miljoen aan maandelijks terugkerende inkomsten verdiende. Het werd begin 2022 gewaardeerd op $ 1,7 miljard na een financieringsronde van $ 185 miljoen begin 2022, inclusief investeringen van SoftBank en Sageview Capital. Het bedrijf verwacht aanhoudende groei in 2023, geholpen door aanhoudende expansie buiten Noord-Amerika (dat nog steeds goed is voor het grootste deel van de omzet). In Europa heeft het sinds 2021 verschillende overnames gedaan, waaronder Wirehive, Resello en TVG, en in 2022 startte het activiteiten in Australië en Nieuw-Zeeland. Recentelijk kocht het Microsoft Dynamics-specialist Bam Boom Cloud in de VS.

Al deze cijfers tonen aan dat het bedrijf, dat waarschijnlijk bovenal de evolutie vertegenwoordigt die velen al geruime tijd van distributeurs verwachten, onder druk staat om zijn sterke groei vast te houden, zowel financieel als op het gebied van innovatie. Het heeft nieuwe figuren toegevoegd aan zijn uitvoerend team, waaronder Puneet Pamnani als CFO, die ook ervaring heeft met het bouwen aan een IPO, en Rob Rae als CVP van Communities and Ecosystem, een kanaalveteraan die goed wordt beschouwd door de MSP's die Pax8 heeft gebouwd. zaken rond. Pax8 had eerder verklaard dat het verwachtte begin 2023 EBITDA-positief te zijn. Als het in de nabije toekomst naar de beurs wil, zal winstgevendheid een belangrijke pijler van zijn strategie moeten zijn.

De evolutie van Pax8 zal andere distributeurs dwingen hun strategieën voor waardecreatie te verbeteren

Pax8 heeft verschillende aankondigingen gedaan met betrekking tot haar productontwikkelingsstrategie. Het kondigde een bijgewerkte gebruikersinterface voor zijn marktplaats aan, evenals een nieuw configure-price-quote-systeem, waarmee partners software, services en hardware in één deal kunnen toevoegen en dit in een volledig merkwinkel kunnen publiceren. De klant van de kanaalpartner zou ondersteuning kunnen krijgen, selfservice, oplossingen kunnen kopen en offertes kunnen accepteren binnen het systeem.

De toevoeging van het stuk hardware is nieuw voor Pax8 en geeft aan dat het de intentie heeft om een ​​uitgebreidere marktplaats voor partners te zijn. Het is bedoeld om te voorkomen dat partners hun technologiestapels bij andere marktplaatsen of distributeurs moeten zoeken. Dit is een belangrijke verandering en het betekent dat we hardwarelevering en logistiek moeten beheren op een manier die nog nooit eerder is gedaan, dat we moeten investeren in nieuwe professionele services en ondersteuningsvaardigheden voor deze producten, en dat we onszelf in het vizier van concurrerende distributeurs moeten plaatsen.

Het laatste stukje van de puzzel, en een stuk dat mogelijk de meeste ambitie toont, was de aankondiging dat het partners zou helpen bij upselling en cross-selling aan klanten door middel van analyses om aanbevelingen te genereren voor hiaten in de IT-omgeving van klanten. Pax8 wil ook gegevens van eindklanten gebruiken en een partner-klant-matchingservice creëren om het genereren van leads te stimuleren, iets dat, indien succesvol, een enorme waarde zou kunnen zijn voor MSP's en andere kanaalpartners die moeite hebben om organisch een pijplijn op te bouwen en die Pax8 als een belangrijk onderdeel van het kanaal voor het creëren van leads voor zijn leveranciers. Als het deze stap kan uitvoeren zonder partners die over dezelfde deal vechten van zich te vervreemden, zal dit een transformatieve ontwikkeling zijn. Deze functies worden in het najaar van 2023 uitgerold naar geselecteerde partners in bèta.

Pax8 bevindt zich op een belangrijk kruispunt in zijn groei en zijn positie in de distributieruimte voor leveranciers. Leveranciers hebben te lang gedebatteerd over de waarde van distributie in een SaaS-wereld, maar dit soort tools, geleid door AI, om cross-selling en upselling aan bestaande klanten te verbeteren en nieuwe leads te genereren voor kanaalpartners, zijn belangrijke stappen vooruit. Als het dit met succes kan doen voor hardware, software en services, stapt Pax8 een toekomst in die verder gaat dan marktplaatsen en distributie.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!