Redactie - 28 november 2015

Mohammed Khalid, Gartner EXP: Passie voor verandering

Mohammed Khalid is als Regional Vice President bij Gartner Benelux verantwoordelijk voor het EXP-programma, dat CIO's voorziet van strategisch advies. Hij werkt ondertussen zeven jaar bij Gartner. Vóór zijn tijd bij Gartner werkte hij na een studie wiskunde en psychologie als Chief Knowledge Officer voor de CIO. "Daarbij keek ik naar technologie als middel om een doel te bereiken", zegt hij.

"Wat mij drijft, waar ik een passie voor heb, is verandering. Verandering is altijd het moeilijkst." Dat heeft hij vervolgens in praktijk kunne brengen toen hij zelf CIO werd bij QCE. Van klant bij Gartner werd hij vervolgens zelf Executive Partner in Engeland, om nu in de Benelux CIO's te helpen met EXP. "En dat terwijl ik ooit zei dat ik nooit IT zou doen."

Ondernemersgeest

Hij ziet Benelux als een bijzondere regio. "Het verwonderlijke aan deze regio is dat het van oudsher een hoog presterende regio is, met veel aandacht voor leiderschap. Ondanks de kleine geografie is het toch een belangrijke speler. Er zijn hier enkele strategisch zeer belangrijke organisaties gevestigd. Ik zie een behoorlijke ondernemingsgeest in deze markt, de wens om te veranderen."

Zijn ambitie is om in dat ondernemersklimaat Gartner en de Gartner managementprogramma’s als vertrouwde adviseurs voor C-level managers neer te zetten. "Alles draait om groei. De groei van onze business, op de juiste manier, door de juiste dingen te doen voor onze klanten, en onze klanten te helpen bij hun reis door de moeilijke beslissingen en de keuzes die zij moeten maken. Voor mij komt het altijd weer terug op verandering."

Digitale transformatie

Die veranderingen hangen nauw samen met de digitale trasformatie waar organisaties mee te maken hebben. "Er zijn veel bedrijven die een hele tijd niet voldoende geïnvesteerd hebben. Anderen hebben zware beslissingen moeten nemen, ze krijgen allemaal te maken met verstoringen van de markt, regelgeving die verandert. Het is een fascinerende tijd om mee te maken."

"Als ik terugkijk op de tijd dat ik in het bedrijfsleven zat, is er volgens mij nooit een tijd geweest dat technologieleiders zo duidelijk hun positie aan de belangrijkste tafel konden opeisen. Dat is het leiderschap van verandering, mogelijk gemaakt door technologie. Dàt is volgens mij echt dè kans voor CIO’s."

Vragen

CIO's kloppen bij het EXP-programma aan met diverse vragen. "Ze moeten een aantal technologiekeuzes maken en beslissingen nemen. En daar goedkeuring voor krijgen, in de zekerheid dat ze de juiste dingen doen. Hier besteden we vaak veel tijd aan. Moeten ze bijvoorbeeld in een bepaalde ERP-oplossing investeren, of in andere nieuwe technologie."

"Vanochtend had ik bijvoorbeeld een gesprek met een klant die een behoorlijke investering moet gaan doen in een specifieke nieuwe technologie in hun markt. Ze willen weten of ze wel op het juiste paard wedden."

"Aan de andere kant van het spectrum gaat het om de vraag waar het in de toekomst werkelijk naartoe gaat. Zo spraken we onlangs met een andere klant over de vraag hoe zijn bedrijfstak er in 2020 uitziet. En wat betekent het voor dat bedrijf als je vervolgens terug gaat redeneren vanaf 2020? Sommige bedrijven zijn in dat denkproces verder dan anderen. Daar helpen we ze bij, dat biedt veel stof tot discussie. Waar het uiteindelijk allemaal op neerkomt is dat de wereld om ons heen sneller aan het veranderen is dan ooit tevoren. Waar zet je dan als bedrijf op in?

IT moet de business helpen. De vraag is of technologie het C-level echt helpt om het bedrijf te transformeren."

Onconventioneel

Daarmee verandert de rol van de CIO. "Gartner heeft hierover al veel geschreven. Een goede CIO is ondernemend in zijn manier van denken, en is een onconventionele denker. Ze zijn in staat zijn voor het lopende proces te zorgen, terwijl ze tegelijkertijd weten op welk gebied ze onconventioneel kunnen zijn. Ze weten ook op welk gebied ze er voor moeten zorgen dat de veiligheid gegarandeerd is."

"Goede CIO's  zijn echte leiders, in plaats van alleen managers. Zij zijn enablers, en brengen de juiste mensen bij elkaar. En door het juiste team van mensen bij elkaar te brengen, van binnen èn van buiten de organisatie, zorgen ze dat er iets gebeurt. De meest vooruitstrevende CIO's waar ik de afgelopen jaren mee heb samengewerkt hebben die eigenschappen laten zien."

Voor CIO's die het anders aanpakken gebruikt hij niet graag de term traditioneel. "De realiteit is dat het type CIO dat nodig is verandert, omdat deze wereld steeds complexer wordt. Daarom zijn sommige CIO’s eigenlijk een soort CTO, in sommige situaties is dat beter van toepassing. De CIO die de rol van CDO speelt, de Chief Digital Officer, is van toepassing in sommige andere situaties. Dus ik denk dat de aard van de CIO anders is in verschillende organisaties en in verschillende fases."

Toepasbaarheid

"Daarom is het belangrijk om de voorkeuren en de sterke kanten van mensen bij elkaar te brengen, al naar gelang de behoefte van een bepaalde organisatie. Wat mensen soms de traditionele CIO noemen is de CIO die erg geïnteresseerd is in en gemotiveerd door de details van de technologie. Dat kan heel erg toepasselijk zijn, want die mensen heb je nodig om de sterke operationele IT te kunnen laten werken. Dus alles draait om toepasbaarheid. Voor mij is het belangrijk om aan een CIO te vragen wat zijn organisatie nodig heeft. Wees als CIO dapperder in het spelen van die rol."

SLTN Vierkant Trend Micro BW week 20 rm 23-2023
SLTN liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!