Redactie - 05 oktober 2021

CoreView: beheer SaaS applicaties in een console

CoreView: beheer SaaS applicaties in een console image

Organisaties beschikken over steeds meer SaaS-toepassingen (Software-as-a-Service), vaak met Microsoft 365 als kern. Een IT-manager verliest al snel het overzicht, weet soms niet eens welke SaaS-applicaties draaien. Met CoreView krijgt hij weer greep op het uitdijend applicatielandschap.

Bij de opkomst van Salesforce.com (opgericht in 1999) was SaaS een nieuwkomer. Het duurde vrij lang voordat deze vorm van applicatiegebruik mainstream werd. Inmiddels weten we niet beter en is een toepassing in mum van tijd gedownload en gebruiksklaar. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is tegenwoordig wel een SaaS-versie van. Vooral toen velen gedwongen thuis gingen werken, bleek de verleiding groot om net even díe applicatie te gaan gebruiken waar de IT-afdeling geen sjoege van had. “Weten zij veel wat je nou echt nodig hebt om je werk goed te doen”, is de achterliggende gedachte. En het is tegenwoordig ook uiterst eenvoudig om een abonnement te nemen op een toepassing naar keuze. Desnoods uit eigen zak.

Gevolg is dat de IT-afdeling geen sjoege heeft van welke SaaS-applicaties allemaal in gebruik zijn en bij wie. Een ongewenste situatie.

“Daarom is CoreView ontwikkeld”, zegt Anthony Atiye (foto), Territory Sales Manager Benelux bij CoreView. “Voor een goed overzicht en inzicht. Voor een betere beveiliging en voor optimalisering van de werkomgeving. Bedrijven willen immers een overzicht hebben van wat ze allemaal in huis hebben; plus tegenwoordig wat hun medewerkers in huis hebben.”

CoreView heeft Italiaanse wortels en begon in 2002 als IT-adviesbureau; in 2016 ontwikkelde het de software om SaaS-omgevingen te beheren. Vanuit het Italiaanse Milaan bedient de onderneming de Europese markt; het hoofdkantoor staat inmiddels in het Amerikaanse Alpharetta (onderdeel van Atlanta, Georgia).

CoreSuite

Het product heet CoreSuite. Dit maakt Microsoft 365-beheer eenvoudig, verhoogt de IT-efficiëntie met uitstekend gebruikersbeheer, gedelegeerd beheer en virtuele omgevingen. De suite helpt de IT-investeringen te maximaliseren met adoptie- en licentie lifecycle management en beperkt risico's met Microsoft 365-specifieke beveiligingsmaatregelen.

“De kern van onze aanpak betreft Microsoft 365”, licht Atiye toe, “Maar we beperken ons niet daartoe. We beheren ook de SaaS-applicaties die verbonden zijn aan Microsoft 365. Dat is één van onze sterkste punten.”

Pijnpunten

Het beste om te zien wat een product vermag, is te vinden in de praktijk van alledag. Bijvoorbeeld bij Fugro, wereldwijd de toonaangevende Geo-data specialist. Met een toegewijde IT-groep die zowel Microsoft 365 als Azure ondersteunt, begreep het IT-managementteam van Fugro de waarde van een investering in een volledig uitgeruste, uniforme beheeroplossing. Na gebruik te hebben gemaakt van de gratis Admin Center-portal, kwam Fugro er al snel achter dat de rapportage- en beheermogelijkheden die Microsoft bood, de gedetailleerde mogelijkheden misten om hun gedistribueerde activiteiten in 60 verschillende landen over de hele wereld effectief te beheren.

Een belangrijke vereiste was de mogelijkheid om License Pools toe te wijzen aan elke business unit. Aangezien veel van de business units opereren als afgescheiden afdelingen met hun eigen budgetten, wilden ze ervoor zorgen dat een nauwkeurige kostenberekening werd opgezet binnen de M365-omgeving om de licentieverdeling dienovereenkomstig te controleren. Microsoft 365 biedt alleen een ‘single bucket’ admin benadering voor beschikbare licenties, wat resulteerde in verwarring wanneer maandelijkse boekhoudkundige rapporten werden toegepast. Bijgevolg wist het IT-team dat het een meer flexibele beheeraanpak nodig had om het licentiebezit en het beheer te optimaliseren.

Fugro had ook behoefte aan specifieke rapportage op regelmatige basis om trends in het gebruik te monitoren en licenties van inactieve accounts te hergebruiken. Zonder inzicht in het gebruik per werklast binnen elke business unit, en up-to-date informatie over actieve versus inactieve gebruikers, erkenden de IT-groepen dat het bijna onmogelijk zou zijn om proactief een nauwkeurig abonnementsmodel te onderhouden voor kostenbeoordelingen door leidinggevenden. “CoreSuite voorziet in al hun behoeften”, stelt Atiye.

Hetzelfde geldt volgens hem voor Carglass. “Zij hadden veel pijnpunten, onder meer omdat alle 35 omgevingen van de vestigingen hun eigen Microsoft 365 draaide. Er was geen overzicht op ondernemingsniveau. Dat is met onze suite opgelost.”

Extra diensten

Voor de partners van CoreView is het, aldus Atiye, een voordeel dat zij hun dienstenportfolio kunnen uitbreiden. “Sommigen bieden al beheerdiensten aan. Met CoreSuite kunnen ze nu ook de SaaS-omgevingen met Microsoft 365 als kern voor hun klanten beheren.”

Wat het product ook aantrekkelijk maakt, is de nadruk op compliancy en security. “Vooral bij hybride werkomgevingen, zoals je nu veel ziet, zijn dat belangrijke aspecten. Het is makkelijk om met CoreSuite te werken. Samen met onze partners, zoals Insight, helpen wij de Microsoft 365-omgevingen te optimaliseren. Dit komt ten goede aan de productiviteit, maar ook aan het beheer van de kosten, omdat wij het licentiegebruik inzichtelijk maken.”

Gartner

Door het toegenomen thuiswerken, is de behoefte aan tools voor SaaS-beheer sterk toegenomen. Er zijn dan ook veel start-ups in dit werkveld. In de Market Guide for SaaS Management Platforms (SMP) gaat Gartner in op het belang van deze beheertools. In het marktoverzicht staat CoreView opgenomen.

Gartner meent dat de markt voor (SMP's) volwassen is geworden, met kerncapaciteiten om SaaS-applicaties te ontdekken, het gebruik ervan te beheren, workflows te automatiseren en consistente identiteits-, toegangs- en gegevensbeheercontroles voor SaaS-applicaties in te stellen.

Gartner definieert SMP's als tools die de mogelijkheid bieden om meerdere SaaS-applicaties centraal te beheren en te bedienen, waarbij één enkel punt van beheer wordt geboden voor meerdere apps.

SMP's variëren in de diepte van de functionaliteit die wordt geboden in de drie functionele gebieden van een SMP: ontdekking van apps, beheer en automatisering van administratieve functies, en het bieden van een centraal punt voor het afdwingen van app- en gegevensbeveiliging voor het SaaS-portfolio.

Door: Teus Molenaar en Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!