Redactie - 20 september 2017

Copaco wil laten zien wat er na de cloud komt

Copaco wil laten zien wat er na de cloud komt image

Copaco is druk bezig met de voorbereidingen voor het Copaco Event van 14 november. Tijdens het kennisevenement, dat eens per twee jaar wordt gehouden, zet de distributeur in op innovatie, en dat doet het ook als het om de algemene strategie gaat. CEO Iwan Kuijpers en Director Business Development Harold Bax leggen uit.

In 2015 kwamen er al veel bezoekers naar het kennisevenement van Copaco. Maar directeur Iwan Kuijpers hoopt voor dit jaar op een veel hoger aantal. “Maar de kwantiteit is niet het belangrijkste. Het gaat om de kwaliteit. We willen het nuttige met het aangename verenigen. We gaan het gezellig maken, maar met een serieuze ondertoon. Er komen veel inhoudelijke sessies waarbij bezoekers de onderwerpen uit kunnen kiezen die ze interessant vinden. We willen dat iedereen vol  inspiratie naar huis gaat en als het even kan ook nog iets geleerd heeft.”

Cloud bijna volwassen
Het is de vierde keer dat Copaco het evenement organiseert. “Het begon zes jaar geleden met een event dat puur over ‘cloud’ ging. Nu is het onderwerp breder, al komt cloud uiteraard ook aan bod. Kuijpers: “Cloud is een vast onderdeel van IT geworden. Het zit nog in de puberteit, maar al wel dicht tegen volwassenheid aan. Innovatie is breder en dat willen we laten zien.”

Bax: “We hebben het ‘The next era’ genoemd omdat we willen tonen wat er na de cloud komt. Daarbij gaat het er vooral om wat er allemaal door hardware en software, maar ook door bijvoorbeeld Big Data, Artificial Intelligence en Internet of Things kan worden samengebracht. Er komt bijvoorbeeld een presentatie over een oplossing voor slimme woningen. Daarbij kun je goed zien dat IoT niet op zichzelf staat. Het heeft weer alles met cloud computing te maken.”

Innovation Award
Nieuw is onder andere de Innovation Award. Onder die noemer kunnen bedrijven een innovatieve oplossing presenteren. Bax: “We zoeken oplossingen die de onderwerpen raken die ik net noemde. Het gaat vooral om het toepasbaar maken van de buzzwoorden die we allemaal gebruiken. Op die manier kunnen bezoekers geïnspireerd worden om cloud niet alleen te zien als een infrastructuur maar ook als iets dat toegepast kan worden in een innovatieve oplossing.”

Het nieuwe onderdeel staat open voor iedereen: partners en leveranciers, maar bijvoorbeeld ook  startups of studenten die een eigen bedrijf zijn begonnen. Voor de winnaar ligt een geldbedrag klaar. Kuijpers: “Mooi meegenomen is natuurlijk dat ze op ons event de juiste relaties vinden om hun business te laten groeien. Want wij geloven in het standpunt dat niemand meer iets alleen kan.”

Generatie Z
Het initiatief staat niet op zichzelf. Copaco werkt graag samen met innovatieve bedrijven en met creatieve mensen. Het zet dan ook sterk in op het bereiken van de generaties Y en Z. Kuijpers: “We hebben via universiteiten en hogescholen veel contact met studenten en er werken hier ongeveer twintig stagiaires. Ik ga één keer per kwartaal met hen lunchen. Dat is geweldig. Hun zelfverzekerdheid, maar vooral ook de ideeën die ze hebben… Fantastisch! Om een voorbeeld te geven: marketing is voor ons aangeleerd gedrag. Nu komen er mensen van school die volledig zijn opgegroeid in het online tijdperk. Zij denken heel anders.”

Cloudplatform
Het cloudplatform 2tCloud speelt een centrale rol in de strategie van Copaco. Het platform staat al een aantal jaar. Bax: “Het aanbod van diensten staat op een infrastructuur die van onszelf is en dat is een belangrijke meerwaarde. En we besteden heel veel aandacht aan regelgeving en het borgen van de juridische componenten. Alles in het cloudplatform is bijvoorbeeld klaar voor de GDPR.”

Andere rol
In dat platform, maar vooral ook in het support zit volgens Kuijpers het onderscheidende vermogen van Copaco. Kuijpers: “Dat de applicaties draaien is een randvoorwaarde. Het gaat erom hoe je ermee omgaat op het moment dat er een vraag is. Wij hebben heel veel kennis in huis en zijn op dit moment helemaal ingericht op het leveren van support aan alle tiers. Of het nu eerste-, tweede- of derdelijns is.”

Dat de rol van een distributeur verandert, is duidelijk. Kuijpers: “De partner bepaalt uiteindelijk waar hij wel of niet in gelooft. Wij moeten ervoor zorgen dat ons aanbod daarop afgestemd is. Of dat nu om een virtueel aanbod, om totaaloplossingen of om producten gaat is niet zo relevant. Als we maar in die behoefte kunnen voorzien.” Het partnerlandschap verandert ook. Bax: “We doen zaken met bedrijven die je geen IT-resellers meer kunt noemen. Bepaalde Smart Solutions leveren we ook via bouwbedrijven, bijvoorbeeld.” Kuijpers: “Dat is een natuurlijke evolutie. Je moet meebewegen met je afzetgebied. In allerlei branches is er beweging en op veel plekken is er een raakvlak met IT. Daar kun je heel mooie dingen mee doen. Maar altijd met respect voor de verschillende tiers. We bedienen een eindgebruiker nooit rechtstreeks.”

Bekende namen op kennisevent van Copaco

Het kennisevent van Copaco vindt op 14 november plaats in de Midden Nederland Hallen in Barneveld. Behalve inhoudelijke presentaties door de mensen van Copaco en de betrokken technologiepartners, zijn er ook veel bekende namen van buiten het IT-kanaal die de bezoekers gaan toespreken of vermaken.

De dagvoorzitter is Sofie van den Enk. Zij presenteert onder andere Keuringsdienst van Waarde en is ook bekend als ex-winnares van Wie is de Mol. Een andere BN’er is illusionist Victor Mids, die hoge kijkcijfers scoort met het programma MINDF*CK. Acteur Frank Lammers krijgt ook een rol in het programma. Het is geen toeval dat hij een Brabander is, want Copaco is trots op zijn Brabantse identiteit. Daarnaast zal de excentrieke filosoof en trendwatcher Ruud Veltenaar op eigen wijze naar het thema innovatie kijken. Andere programmaonderdelen worden later bekend en verschijnen online op www.dutchitchannel.nl. Via de website van het event kunt u zich registreren voor gratis deelname:  https://www.copaco-event.com/tickets-cart/

Door: Johan van Leeuwen 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!