Snowflake maakt data driven organisatie mogelijk image

Een eenduidig platform voor alle data die een organisatie nodig heeft, gebouwd voor het cloud-tijdperk. Dat leidt volgens Benoit Dageville, medeoprichter van Snowflake, tot veel minder ‘gedoe’ met data en enorme kostenbesparingen. Oorzaken van het succes van de onderneming die als eerste in de kortst mogelijke tijd een omzet van 1 miljard dollar wist te halen.

Dageville neemt Dutch IT Channel & Executive People terug naar de begindagen van Snowflake dat in 2012 is opgericht. Op dit moment is hij President of Products bij Snowflake. Voordat hij het bedrijf oprichtte, was hij zestien jaar in dienst van Oracle. Hij kan gerust het stempel data-expert krijgen.

Tien jaar geleden beschikten bedrijven over data lakes, over tal van verschillende databases en een datawarehouse dat enige orde in de chaos probeerde te scheppen. “En daar slaagden ze matig in. Destijds faalde zo’n negentig procent van alle data-projecten bij organisaties. Het was de tijd waarin Hadoop hoogtij vierde. Maar deze open source ‘dataverzameltool’ kon de verwachtingen niet waar maken. Hadoop was niet de juiste oplossing. Logisch, omdat het, net als de databases in die tijd – van Oracle, maar ook van IBM en andere – uitgaat van een verouderde architectuur. Een architectuur met data-silo’s en geleur met data om ze te kunnen analyseren. Dit heen en weer gesleep van data brengt complexiteit – lees: hoge kosten – en risico’s op fouten met zich mee. Vandaar dat vrijwel alle data-projecten mislukten.”

Snowflake pakte het anders aan: één platform in de cloud waar alle relevante data op elkaar zijn afgestemd, klaar voor analyses en machine learning; diensten die Snowflake voor klanten afhandelt, opdat bedrijfsbeslissingen zijn te nemen op grond van actuele en beschikbare gegevens. “Bedenk daarbij dat organisaties niet alleen de eigen data nodig hebben, maar ook veel gegevens uit externe bronnen. Het wordt al snel ingewikkeld als je dat niet eenduidig aanpakt. Gebruik makend van de kracht van cloud: onbeperkte beschikbaarheid van resources.”

Game changing

In 2007 had hij met de mede-oprichters de blueprint van Snowflake klaar. Klanten gebruikten de software vooral om data uit verschillende bronnen te beheren; de kracht van de oplossing werd pas later ten volle benut. Pas in 2012 besloot het gezelschap een tandje bij te zetten en het serieus aan te pakken. Zo zag Snowflake het levenslicht.

Hoe verklaart Dageville het ongekende succes? “Geluk”, klinkt het als eerste, gevolgd door een geweldig team van marketeers, verkopers en natuurlijk een slim product. “Daar begon het eigenlijk mee. Wij boden een andere, moderne technologie, waarbij wij niet de data naar de applicaties brengen, maar andersom. Het was echt game changing. De ontwikkeling om data als basis voor bedrijfsbeslissingen te gebruiken, begon met datawarehouses; vervolgens de samenwerking tussen de afzonderlijke onderdelen, en nu draait het om applicaties en beveiliging. Die vormen de kern van onze oplossing.”

CDO noodzakelijk

Juist vanwege het belang van data en de wens van veel bedrijven om data driven te zijn, geven Snowflake wind in de zeilen. Want dan moet je wel de relevante data beschikbaar hebben en kunnen meebewegen met de noodzaak om over die gegevens te kunnen beschikken. De cloud native aanpak van Snowflake voorziet daarin.

Dageville vindt dat elke organisatie een Chief Data Officer in zijn gelederen dient te hebben. “Die onderkent het belang van gegevens en weet wat erbij komt kijken om de gegevens eenduidig te kunnen benutten. Wij hebben een multicloud strategie en werken nauw samen met de drie grootste hyperscalers. Klanten kunnen kiezen waar ze ons platform willen laten draaien. Ze hebben ook de keus uit de programmeertalen om de applicaties gebruik te laten maken van het platform.”

De Data Cloud van Snowflake biedt zo een oplossing voor datawarehousing, data lakes, data engineering, data science & ML, cybersecurity, samenwerking, de ontwikkeling van datatoepassingen en het delen van gegevens. De droom van elke CDO.

Er zijn geen frustraties meer over losgekoppelde datasets, beperkingen van hardware-opslag, gebrek aan unieke identificatiemiddelen tussen meerdere datasets, en toegang tot analyses.

Zeven pijlers

Dageville legt uit dat de strategie van Snowflake rust op zeven pijlers.

Als eerste noemt hij het uitgangspunt dat alle relevante data snel en veilige beschikbaar moet zijn voor gebruikers. “Nu we een wereld bouwen van ‘data-applicaties’ is dit noodzakelijk voor machine learning dat net zo slim is als de data die je invoert.” Met alle data bedoelt hij applicatiedata, tabellen, afbeeldingen, video’s en elke vorm van ongestructureerde data. Uit elke denkbare bron en van elke grootte.

Alle workloads is de tweede pijler. Die zijn te verwerken binnen een onbegrensde omgeving, dankzij de eigenschappen van cloud computing.

Een wereldwijde architectuur is het volgende aspect. Het platform werkt in AWS, Azure en Google Cloud.

Het communicatie framework van Snowflake maakt samenwerking mogelijk en biedt zelfbeheer aan organisaties.

Dat laatste is eigenlijk de vierde pijler: zelfbeheer. Snowflake werkt als één enkel product waarbij alle mogelijkheden zijn ontwikkeld om samen te werken met één set API's. Hierdoor is het platform in staat om zelfmanagementmogelijkheden te bieden.

Het platform is programmeerbaar. Het Snowflake-platform is ontworpen om datatoepassingen te laten draaien in de Snowflake Data Cloud. Het omvat programmeertalen zoals Python, SQL, Java en Scala, die allemaal kunnen worden gebruikt met Snowflake, samen met de codebibliotheken die een gegevensontwikkelaar verkiest.

De zesde pijler is de marktplaats. Iedereen kan een aanbieder van datatoepassingen zijn, belooft Dageville. De Snowflake Marketplace is ontworpen om gebruikers, partners en klanten in staat te stellen gegevens rechtstreeks te delen zonder deze te verplaatsen (kopiëren, dupliceren, enz.). Zo'n 310 aanbieders en 1.500+ listings staan momenteel op de Snowflake Marketplace.

Tot slot zijn governance en compliance een hoeksteen. Snowflake zegt dat het in zijn gehele Data Cloud-aanbod beveiliging en governance biedt. Alle gegevens in rust en in beweging worden versleuteld.

Door: Teus Molenaar en Witold Kepinski

Axians BW 27-05-2024 tm 10-06-2024 Datacollectief BW 13-05-2024 tm 03-06-2024
V1 | Axians BN 27-05-2024 tm 10-06-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!