Marco van der Hoeven - 17 oktober 2023

Gartner consulting kijkt naar Art of the feasible

Organisaties die de inzichten van Gartner analisten in praktijk willen brengen kunnen daarvoor terecht bij Gartner Consulting. Want kennis over de impact van technologische trend is één ding, maar dit toepassen daarvan als onderdeel van een breed gedragen bedrijfsstrategie is iets anders.

Gartner consulting kijkt naar Art of the feasible image

“Gartner Consulting is het verlengstuk van Gartner Research”, zegt David Allessie, die als Associate Partner van het consultingteam bij Gartner primair verantwoordelijk is voor de High-Tech- en Telecommarkt in de Benelux. “Wij geven een concrete invulling aan de vele inzichten die de analisten dagelijks aandragen. Op basis daarvan kunnen onze klanten beslissingen nemen. Want zij komen bij ons met specifieke vragen als ‘Wat betekent dit voor mij?’, ‘Welke afslag moet ik nemen?’ of ‘Welke markt moet ik betreden?’. Wij helpen hen bij het nemen en uitvoeren van die beslissingen.”

Volgens Allessie is Gartner Consulting anders dan andere consultancybureaus omdat de organisatie onderdeel is van het complete dienstenportfolio van Gartner. “We bouwen voort op de inzichten, data en kennis van Gartner Research. En met een klein, compact en vaak senior team kunnen wij echt de vertaling maken naar: ‘Wat betekent een bepaalde trend precies voor deze organisatie?’ “

Onafhankelijk
“Doordat wij volledig onafhankelijk zijn, zorgen we er ook voor dat de hulp die wij bieden aan organisaties niet alleen maar kijkt naar third parties. Dus wat er mogelijk is, wat op papier de beste beslissing zou zijn. Maar we kijken ook naar de visie. Dus wat zien wij andere organisaties doen? Wat hebben wij gezien in de markt? Wat zijn de best practices en wat zou dat dan moeten betekenen voor een beslissing voor jou? Dus wij zijn heel nuchter, heel concreet en kijken altijd naar de art of the feasible, in plaats van alleen naar de art of the possible.”

Bij bedrijven staan diverse belangrijke zaken hoog op de agenda. Michel van Buitenen die zich bij Gartner op Europees niveau richt op de High-Tech- en Telecommarkt, zegt daarover: “Vooral in de huidige economische situatie, met veel onzekerheid, zijn veel klanten op zoek naar een antwoord op de vraag: kan ik mijn kosten nog verder verlagen en zo ja, hoe.”

Omzetgroei
“Maar tegelijkertijd is alleen kostenbesparing niet het antwoord op de uitdagingen die we momenteel in de markt zien. Omzetgroei blijft belangrijk. Specifiek in de industrie waar David en ik actief zijn, willen telecombedrijven bijvoorbeeld graag verder groeien in de zakelijke dienstverlening. Maar de vraag is: hoe dan? Op welke diensten moeten ze zich richten? Hoe kunnen ze zich onderscheiden van hun concurrenten en hoe kunnen ze hun eigen verkooporganisatie in staat stellen om die groei te helpen realiseren?”

“Dus aan de ene kant gaat het om omzetgroei, aan de andere kant om kostenbesparing. En daarbij speelt natuurlijk de vraag hoe je moderne digitale technologieën effectief kan inzetten om de bedrijfsvoering soepeler te laten lopen. Dat resulteert vaak in kostenbesparing, maar ook bijvoorbeeld in een kortere time-to-market. “

Arbeidsmarkt
Een belangrijke uitdaging voor CIO’s tenslotte is de huidige arbeidsmarkt. Van Buitenen: “Hoe zorg je ervoor dat je het juiste talent aan boord krijgt om die eerder genoemde uitdagingen aan te gaan? De arbeidsmarkt is nog steeds krap, al wordt het iets beter. Het is niet zo dat wij hen helpen met werven, maar we helpen hen wel met het identificeren van welk talent ze nodig hebben in hun organisatie. Waar, in termen van locatiestrategie, is het slim om dat in Nederland op te bouwen of kun je dat beter doen in bijvoorbeeld Oost-Europa of India? Met dit soort vragen houden we ons ook bezig, dus met de talentstrategie.”

Hij vervolgt: “Dit zijn typisch vraagstukken waarover we spreken met de CEO. Maar afhankelijk van het vraagstuk kan het ook de CFO zijn die bijvoorbeeld een vraag heeft over hoe hij beter kan presteren dan zijn concurrenten. En bij een telecombedrijf kan bijvoorbeeld degene die verantwoordelijk is voor de zakelijke markt, dus de commercieel directeur voor de zakelijke markt, op zoek zijn naar groei. We hebben dus te maken met verschillende stakeholders met uiteenlopende vraagstukken, maar meestal bevinden ze zich in het bestuur.”

Brug slaan
Allessie vult aan: “Wat we vaak zien, is dat met de groeiende rol van technologie in de daadwerkelijke strategie van bedrijven, je vaak ook een CTO-achtige rol in het bestuur ziet, die eigenlijk de brug slaat. Dus: wat is onze commerciële strategie? En welke technologie zetten we daarvoor in? En we zien dit niet alleen binnen bedrijven, waar dit een natuurlijke rol is, maar ook steeds meer binnen de financiële dienstverlening en zelfs de overheid.”

“Ik denk dat organisaties zich zeer bewust zijn van de hoeveelheid uitdagingen die er zijn. Die vind je extern, maar ook intern. Soms vallen organisaties in de valkuil om alles tegelijkertijd maar wel geïsoleerd aan te pakken. Dus voor elke uitdaging komt er een eigen programma met een eigen programmadirecteur, zonder echte samenhang. Het is juist belangrijk om te kijken waar je de meeste waarde kunt halen door bepaalde problemen in samenhang aan te pakken.”

Helpen
“Stel prioriteiten, en als je verandering inzet moet je dat in samenhang doen om uiteindelijk de echte waarde te realiseren.” Van Buitenen: “Zorg daarbij voor sterk leiderschap vanuit het bestuur. Je moet echt een mandaat hebben vanuit het bestuur om dit soort uitdagingen aan te gaan.”

Dit alles zal uitgebreid aan bod komen tijdens IT Symposium. Allessie besluit: “Ik geloof dat het IT Symposium een unieke kans biedt om in een kort tijdsbestek te leren over diverse technologieën en hun mogelijkheden, kansen en uitdagingen. Tegelijkertijd bevind je je in een omgeving waar je even kunt ontsnappen aan de dagelijkse sleur en een unieke kans krijgt om te netwerken met collega's die vergelijkbare problemen hebben. Gartner faciliteert dit door onze beste analisten ter plaatse te hebben, evenals een consulting organisatie die klaar staat om klanten ter plekke te helpen.”

Auteur: Marco van der Hoeven 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!