Floris Hulshoff Pol - 12 juni 2025

Gamma Communications en Centric integreren voice in Teams

Gamma Communications en Centric hebben recent een samenwerkingsovereenkomst getekend voor het leveren van Microsoft Teams Operator Connect. Met deze dienst zijn klanten van de IT-dienstverlener, onder meer gemeenten, de retail-, zorg-, financiële- en de transport /logistiek-sectoren, via hun Microsoft Teams-platform overal en altijd vanaf de werkplek telefonisch bereikbaar. Dutch IT-Channel sprak met Gerben Wijbenga (rechts op de foto), CEO Europe van Gamma Communications, en Hans van Wijk (links op de foto), Business Unit Manager van Centric Services.

Gamma Communications en Centric integreren voice in Teams image

Voor veel bedrijven is Microsoft Teams als communicatiemiddel inmiddels compleet normaal voor de dagelijkse werkzaamheden. Deze oplossing is voor bedrijven steeds meer de focus voor alle communicatiebehoeftes en zorgt ervoor dat medewerkers makkelijker samenwerken, bestanden delen en video-vergaderen.

“Microsoft Teams als een centrale communicatie-omgeving is heel nadrukkelijk een steeds groeiende vraag uit de markt”, geeft Gerben Wijbenga van Gamma aan. “Wij zijn experts op het gebied van voice-communicatie en zagen deze vraag uit de markt. Vooral voor werkplekken. Wij willen natuurlijk hiervoor graag een rol spelen en hebben onze eigen oplossing op basis van Microsoft Teams Operator Connect ontwikkeld.”

Microsoft Teams Operator Connect

Microsoft Teams Operator Connect van Gamma laat partners vaste telefonie aan de Microsoft Teams-omgevingen van hun eindklanten toevoegen. Hiermee worden de Teams-gebruikers ook telefonisch bereikbaar. De volledig cloudgebaseerde telefonie-oplossing, met Gamma als telecomprovider, is eenvoudig te configureren, koppelt makkelijk bestaande (vaste) nummers, is voor meerdere devices beschikbaar en heeft aantrekkelijke prijzen. Deze oplossing is volledig Microsoft gecertificeerd. Dit laatste is een belangrijke vereiste van klanten.

Gerben: “Nederland en ook wel de Nordics lopen voorop in dit marktsegment. Vandaar dat wij het ook heel snel in de Nederlandse markt hebben willen aanbieden. We zien hiervoor echt een vraag en een snelle adoptie. Door deze marktvraag geloven we echt in dit product”

Teams vervangt traditionele telefonie

Ook Centric ziet dat Teams klanten makkelijker onderling met elkaar laat communiceren. “Microsoft Teams heeft eigenlijk een beetje geruisloos de hele traditionele PBX-omgeving vervangen en integreert alle communicatiefunctionaliteit”, vult Hans van Wijk van Centric aan.

“We zien het als een centrum voor alle communicatie. We ondersteunen veel klanten bij hun servicedesk. Al deze klanten willen via Teams kunnen chatten en met elkaar bellen. Het is een ideaal platform omdat je niet overal verschillende applicaties voor nodig hebt en uiteindelijk met één toepassing alle communicatie invult.”

Best-of-breed

Hans: “Als Centric kiezen we graag voor best-of-breedoplossingen. Vroeger bouwden we die zelf, maar tegenwoordig kiezen we een ecosysteem waarin de onderdelen passen waarvan we denken dat dit de beste toepassingen voor onze klanten zijn.”

“We hebben een compleet portfolio rondom de moderne werkplek en hebben sectorspecifieke oplossingen, onder andere voor gemeenten. Dit is een oplossing waarin verschillende door gemeenten gebruikte applicaties samenkomen, waaronder Teams. We hebben voor telefonie gekozen voor Teams omdat we de trend zien dat dit platform de traditionele telefonie overneemt.”

“We zien dat in aanbestedingen ook telefonie wordt uitgevraagd en steeds vaker telefonie in Teams. Dit stelt ons in staat om een breed pakket aan oplossingen te bieden.”

Goed portfolio en internationaal

In het selectieproces kwam Centric bij Gamma uit. Hans: “Bij veel leveranciers is nog wel een duaal model te zien; zij halen de krenten uit de pap en jij mag de pitten hebben. Bij Gamma zien we echter focus en een heel duidelijk model. Hun portfolio is gewoon erg goed en uitgebreid in dit marktsegment. Het is een partij waar een echte organisatie erachter zit en waar je op terug kan vallen. Om die redenen hebben we Gamma gekozen.”

“Ook het internationale aspect speelde een rol. Gamma heeft hierdoor de juiste schaalgrootte om in de propositie echt als partners op te trekken, zonder dat je een nummer bent. “

“We hebben een aantal klanten die in deze telefonie-oplossing geïnteresseerd zijn. Nu dit product goed staat, kunnen we dit gaan aanbieden. We kijken nu gericht met de eerste klanten naar de invulling van de communicatiebehoefte. Het bellen vanuit Microsoft Teams kunne we nu met Operator Connect van Gamma eenvoudig meenemen.”

Ander type partner

Gerben vult aan: ”Ik kan bevestigen dat het productportfolio, maar ook de naam van Gamma Communications als grote internationale aanbieder de doorslag gaf. We zijn echt een organisatie waarop je terug kan vallen.”

“Voor ons is de samenwerking met Centric ook interessant. Met de ontwikkeling van ons Teams-product hebben we ook het type partner dat daarbij hoort iets gewijzigd. Van oudsher werken we vaak samen met telecompartners, maar nu kijken we ook naar het type partner dat bij een bepaald product hoort. Nu richten we ons meer op partners die werkplekondersteuning bieden. We gaan dus dichter tegen partners als Centric aanzitten. “

“Samenwerken met deze partners is net iets anders. Het is ook belangrijk dat je daarvoor de tijd neemt. Bij Centric hebben we die tijd genomen en ik denk dat we nu ook echt goed van elkaar weten waar we staan.”

Gamma ziet de samenwerking verder als een mooie kans voor verdere uitbreiding in het overheidssegment. Gerben vervolgt:” We zijn een 100 procent partnergerichte organisatie. We geloven dus in het indirecte model en dat we in samenwerking met onze partners de juiste oplossingen aan eindklanten kunnen brengen. We zien daarom in deze samenwerking een ideale combinatie om in het specifieke (gemeente)segment door te groeien met zowel onze diensten als die van Centric.”

Toekomstige mogelijkheden

Volgens Gerben kan de dienst Microsoft Teams Operator Connect desgewenst met de omnichannel contactcenteroplossing ROGER365.IO, CRM-integratie of call recording worden uitgebreid. Of met de in samenwerking met Odido ontwikkelde oplossing Teams Phone Mobile.

“Daarnaast is de oplossing Operator Connect beschikbaar in meerdere landen. Deze laatste oplossing is bijvoorbeeld geschikt voor de logistieke sector, waarin Centric ook volop actief is.”

Voor Centric hebben toekomstige ontwikkelingen nog geen haast. “Inderdaad hebben we (internationale) klanten voor wie Teams for Mobile een prima toevoeging kan zijn”, geeft Hans aan. “Maar we kijken eerst naar de basisintegratie van Microsoft Teams Operator Connect in onze werkomgeving en specifiek in die voor gemeenten. Vervolgens kunnen we stappen maken om de contactcenterfunctionaliteit aan te koppelen en in de propositie mee te nemen.

Full speed ahead

Samenwerking blijft bij Gamma altijd op de eerste plaats staan, zegt Gerben. “We geloven in samenwerking en in het partnerkanaal. Juist als de manier om de markt verder te ontwikkelen. En dus geloven wij in de samenwerking met Centric. Er zit veel potentie in.”

“We kunnen binnen deze samenwerking nu ‘full speed ahead”, besluit Hans van Wijk.

Digital Realty 28/05/2025 t/m 25/06/2025 BN + BW Omada by TP-Link 10/06/2025 t/m 17/06/2025 BN + BW
Digital Realty 28/05/2025 t/m 25/06/2025 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!