’80.000 Russische advertenties over verkiezingen VS geplaatst op Facebook’
Russische partijen hebben in de afgelopen twee jaar ongeveer 80.000 berichten op Facebook geplaatst die als doel hadden de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden. Zo’n 126 miljoen Amerikanen hebben deze berichten mogelijk gezien.
Dit blijkt uit een schriftelijke verklaring van Facebook aan het Congres, die is ingezien door persbureau Reuters. Bestuurders van Facebook, Twitter en het moederbedrijf van Google Alphabet moeten zich deze week verantwoorden voor drie commissies van het Amerikaanse congres die mogelijk inmenging door Rusland in de Amerikaanse verkiezingen onderzoeken.
Ruim 2.700 Twitter accounts verwijderd
Naast Facebook hebben ook Twitter en Alphabet onderzoek gedaan naar Russische inmenging in de verkiezingen. Zo meldt Twitter ruim 2.700 accounts die gekoppeld zijn aan Rusland te hebben ontdekt en verwijderd. Informatie over deze accounts is doorgegeven aan Amerikaanse onderzoekers.
Alphabet meldt daarnaast 4.700 dollar aan advertentie-inkomsten uit Rusland te hebben ontvangen rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Het moederbedrijf van Google wil een database maken waarin advertenties met betrekking tot verkiezingscampagnes worden opgeslagen. Deze database moet helpen misbruik te monitoren.