Redactie - 10 juni 2021

Voorbij Covid-19: hoe gaan organisaties om met het nieuwe normaal?

Voorbij Covid-19: hoe gaan organisaties om met het nieuwe normaal? image

Langzamerhand wordt Covid-19 teruggedrongen en keren we terug naar een samenleving met minder restricties en maatregelen. Kunnen we al een balans opmaken? Welke impact heeft de pandemie op organisaties? Zijn er fundamentele zaken veranderd of zijn ontwikkelingen alleen versneld of juist vertraagd? Tijdens Workday Elevate 2021 gaven toonaangevende bedrijven een exclusief inkijkje in het hart van hun organisaties. Wat zijn de ervaringen van kernafdelingen HR en Finance, welke lessen zijn er geleerd, welke conclusies trekken zij?

Workday Elevate 2021 van donderdag 3 juni laat zich misschien het beste omschrijven als een groots opgezet online zakelijk festival. Op het affiche bekende namen als ASML, Atlas, Aviko, PwC, Philips, Fugro, Orange, Atlas, Van Leeuwen Buizen, en Typhoon en Jan Jaap van der Wal. De grote overkoepelende thema’s kwamen op het hoofdpodium aan bod: wat betekent onzekerheid als het nieuwe normaal, waar staan we met de digitale transformatie, hoe dicht je de ‘acceleration gap’, waar liggen kansen in de continu veranderende wereld. Op de andere virtuele podia werden de thema’s op het gebied van HR, Finance en IT uitgediept door experts en ervaringsdeskundigen. Als bezoeker kon je zo je eigen festivalprogramma samenstellen. Groot voordeel van een online festival: Workday Elevate 2021 is nog steeds te bezoeken.

De hartslag van een organisatie

“De CFO, CHRO en CIO bepalen de hartslag van een organisatie. Samen met hun team zorgen met name deze leiders ervoor dat hun bedrijf elke uitdaging aankan, hoe onzeker de toekomst ook is.” Dat zei Henry Barenholz, Country Manager van Workday Nederland, bij de opening van Workday Elevate 2021. “Digitaliseren is een must om ook in de toekomst succesvol te blijven. Dat is geen conclusie die we pas sinds Covid-19 trekken, maar de pandemie heeft het gevoel voor urgentie wel versterkt.”

Megan Giannini, Global Head of Talent Acquisition van Philips, noemt digitaliseren ook een prioriteit, maar geen doel op zich. In de panelsessie van Philips, ASML en Lamb Weston/Meijer zei Giannini: “Het doel is problemen oplossen en nieuwe mogelijkheden creëren. Digitalisering helpt ons daarbij.” Voor haar zit HR in de kern van de verandering. “We moeten bouwen aan de juiste vaardigheden en nieuwe skillsets voor de toekomst. Nieuwe vaardigheden betekenen niet per se nieuwe mensen. Philips heeft een interne marktplaats voor talent ingericht voor nieuwe vaardigheden en carrièrepaden van medewerkers.” Technologie is wel van wezenlijk belang om processen efficiënt in te richten en continu data te genereren die noodzakelijke inzichten bieden, aldus Lisette Jacobs, directeur HR, Communications & Sustainability bij Lamb Weston/Meijer. “Met actuele inzichten in alle processen - van veld tot vork – en herleidbaarheid van gegevens, kun je flexibel en adequaat reageren. Als Covid-19 iets heeft aangetoond, dan is het wel het belang van flexibiliteit en schaalbaarheid.”VoorChristian Wilfling, VP HR Expertise Functions & HR Services bij ASML, zit de crux ook in het doorbreken van silo’s. “Op C-level moeten we meer end-to-end denken. Over de grenzen van je eigen afdeling en functie heen kijken, sterke coalities bouwen en geïntegreerd sturen. Verbind functies met een gezamenlijk doel als focus.”

Hoe dicht je de ‘acceleration gap’?

De wereld verandert zo snel, dat er een reëel risico van een groeiende ‘acceleration gap’ ontstaat. Terwijl de markt volatieler wordt, digitale innovaties elkaar snel opvolgen, datavolumes exponentieel groeien en nieuwe vaardigheden gevraagd worden, blijven beschikbare budgetten, talenten en middelen achter. Finance speelt een belangrijke rol in het dichten van dat gat. Professor Frank Verbeeten, hoogleraar Accounting van de Universiteit van Amsterdam: “Finance is de spil in het analyseren en valideren van die toenemende datastromen, uit interne en externe bronnen. Daarbij is de tijd voorbij waarin Finance alleen terugkeek en rapporteerde over de afgelopen periode. Continu plannen, liefst realtime, wordt nu gevraagd. Het financiële handwerk wordt meer en meer geautomatiseerd en dat maakt de weg vrij voor meer analyse en scenarioplanning. Kijk verder dan spreadsheets.” Oliver McKenna, CTO bij Workday, ziet de CIO als belangrijke spelbepaler voor verandering, juist om die ‘acceleration gap’ niet te groot te laten worden. “En wat betreft technologie is de cloud de succesfactor. Alleen met een solide en schaalbaar platform, dat in staat is om te reageren op ontwikkelingen, dat open staat voor connecties met andere toepassingen, kun je voldoende agility realiseren. Daarbij zijn ontwikkelingen als machine learning en AI onmisbaar voor de komende tijd.”

Terugkeer naar de werkplek

Workday Elevate 2021 bracht een indrukwekkend aantal relevante en actuele thema’s op tafel. Op de afzonderlijke ‘podia’ werd diverse aspecten van de veranderende wereld van HR, Finance en IT besproken. Zoals de terugkeer naar de werkplek. Wordt thuiswerken de norm, wordt het 50-50, of gaan we langzaam weer terug naar hoe het was? Bij Orange verwacht men dat het kantoor vooral samenwerk- en overlegruimte wordt en veel minder de plek voor werkbureaus. Fugro ziet medewerkers graag terugkeren naar kantoor, ook om weer een goede werk-privébalans te krijgen. Verder interessante onderwerpen als frictieloze finance, de ethische aspecten van databases en algoritmes, continu plannen, de talenten van de toekomst, de strijd om data actionable te maken, diversiteit en betrokkenheid op de werkvloer.

Hoe kun je verandering bijhouden of voorblijven in een wereld waarin onzekerheid het nieuwe normaal is? Wat is je houvast? Muzikant en rapper Typhoon had een mooi advies: “It is not about holding on to the ashes, but about passing on the fire.” Met een uitgebreid maar afgewogen programma en een indrukwekkende line-up geeft Workday Elevate 2021 waardevolle inzichten in de ervaringen en aanpak van toonaangevende organisaties.

Door: Clarity

Fundaments BW 31-10-2024 tm 15-11-2024 Lenovo Channel Campagne vierkant
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!