Exertis: De gebruiker moet centraal staan
Productiviteit, dat is het sleutelwoord van de ‘Digital workplace’, vindt Christ-Jan Beljaars. De Sales en Marketing Director bij Exertis Pro AV ziet uitdagende omstandigheden, vooral buiten de IT-wereld. Maar er zijn genoeg kansen.
Exertis heeft twee primaire specialiteiten: Unified Communications en Pro AV. In dat speelveld is het nooit saai. “We lopen al een tijdje mee in deze industrie”, zegt Beljaars op een gegeven moment tijdens het interview. “We hebben termen als ‘Het nieuwe werken’ en ‘Het nieuwe werken 2.0’ langs horen komen. Nu wordt er gesproken over de ‘Digital workplace’ en ‘Hybride werken’. Het doel is hetzelfde: de gebruiker zo productief mogelijk laten zijn. Of je nu naar het verleden, het heden of de toekomst kijkt, het gaat altijd om het zo optimaal en effectief mogelijk laten werken van je medewerkers. Als industrie moeten wij de leiding pakken en werkgevers helpen met wat ze daarvoor nodig hebben.”
Dat gaat vandaag de dag veel verder dan alleen het juiste platform, vindt hij. “Dat platform is eigenlijk een soort vanzelfsprekendheid, net als de internetverbinding. Het gaat er vooral om dat je de gebruiker centraal stelt, zodat die zich veilig en vertrouwd voelt met de apparatuur, om zo optimaal gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden.”
Profielen maken
Het is een open deur om te stellen dat de coronacrisis alles in een stroomversnelling heeft gebracht. Inmiddels zijn we na het begin van de uitbraak in Europa twee en een half jaar verder. Juist nu liggen er kansen, zegt Beljaars. “In het begin van de pandemie moesten organisaties uit nood investeringen doen, om mensen goed thuis te kunnen laten werken. Niet alle keuzes bleken de juiste. Nu denken organisaties na over de producten die echt nodig zijn om zo effectief mogelijk te kunnen werken. De goedkope webcam en camera worden ingeruild. Een vakman, bijvoorbeeld een scheepsbouwer, geef je toch ook gewoon goed gereedschap? Waarom zou dat dan niet gelden voor de remote worker? We zien dat partners dit soort gesprekken steeds vaker voeren.”
Dat is wel maatwerk. Niet elke organisatie heeft dezelfde budgetten en ook binnen organisaties wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende functies. En dat is alleen maar goed, vindt hij. “Ik ben realistisch genoeg om te weten dat je niet iedereen een thuiswerkplek kunt geven met een dure webcam en audio-oplossing. Je moet profielen maken en vervolgens kijken naar de tools die nodig zijn voor een zo hoog mogelijke productiviteit. Want ook hierbij geldt: de gebruiker bepaalt uiteindelijk altijd of een investering rendabel wordt.”
Leuke ontwikkelingen
Exertis heeft zich de afgelopen jaren steeds verder verbreed. Pro AV is, naast UC, een volwaardig specialisme geworden, onder andere door een aantal gerichte overnames. “We kunnen tegenwoordig alles wat met het opnemen en weergeven van geluid en video te maken heeft, als een soort one-stop-shop aan onze partners leveren. Dat kan voor verschillende budgetten en dus voor een zeer brede doelgroep.”
Aan de kant van de partners ziet hij een interessante ontwikkeling. “Waar we een tijd geleden telefonie richting IT zagen verschuiven, zien we dat nu gebeuren met Pro AV. Veel van wat we toen met telefonie hebben gedaan, kunnen we nu toepassen op Pro AV. Met protocollen als Dante en NDI bijvoorbeeld. Die maken het voor installateurs veel makkelijker om koppelingen te maken. Dat zijn leuke ontwikkelingen.” Er zijn mede daardoor veel kansen voor partners. “Ik zie genoeg mooie dingen gebeuren. Interessante afsplitsingen, onder andere: bedrijven die zich specialiseren in bijvoorbeeld educatie of finance.”
Energieprijzen
Er gebeurt veel in de wereld en dat heeft allemaal invloed op de manier waarop we werken, constateert Beljaars. Dat geldt niet alleen voor de coronapandemie, maar ook voor de uitdagingen op het gebied van klimaat en stikstof, de stijgende energieprijzen en de onzekerheid van de oorlog in Oekraïne. Door de coronacrisis gingen mensen meer thuiswerken en vanuit het oogpunt van duurzaamheid is dat een logische keus. “De tools zijn er nu. Maar willen mensen straks nog wel thuiswerken als de gasprijs verder door het dak gaat? Of gaan ze dan toch liever naar kantoor, zodat de verwarming thuis overdag uit kan. Dat zijn nieuwe vraagstukken waar we nog geen antwoord op hebben.”
Beljaars verwacht dat de gebruiker de komende jaren nog meer centraal komt te staan. “Fabrikanten zien ook wel in dat dat cruciaal is. Meeting inclusivity is bijvoorbeeld een belangrijk item. Hoe zorg je ervoor dat het echt niet uitmaakt of je fysiek in een vergaderruimte zit, of dat je digitaal meedoet?”
“Daarnaast verwacht ik ook dat er steeds meer instapmodellen komen waardoor technologie voor iedereen bereikbaar wordt”, vervolgt hij. “Dat vinden wij heel belangrijk. Tegelijkertijd komen er ook aan de bovenkant mooie nieuwe oplossingen bij. Die hebben een serieus prijskaartje, maar ons hart als liefhebbers gaat er wel sneller van kloppen. Wat de oplossing ook is: het blijft voor de werkgever gaan om de productiviteit en voor de werknemer om het gebruiksgemak.”
Gesprekspartner
Bij Exertis zelf gebeurt er ondertussen ook van alles. NETGEAR is nieuw in het portfolio om er een stukje networking bij te hebben. “Het helpt resellers, ook degene met wat minder IT-kennis, om succesvol te zijn.” Daarnaast is ook Lenovo nieuw. “Zij zijn de grootste producent van hardware voor Microsoft Teams Rooms. Het maakt het voor partners mogelijk om mooie en betaalbare oplossingen neer te zetten bij een grote groep klanten.” Er komen daarnaast binnenkort nog nieuwe lanceringen aan, belooft Beljaars.
Exertis Pro-AV is actief in twintig landen met ruim vijfhonderd mensen en een jaaromzet van rond de 1,5 miljard dollar. Dat internationale karakter is een belangrijk aspect. “Binnen de hele organisatie is het assortiment op elkaar afgestemd, zodat we producten met veel kennis bij de gebruiker kunnen brengen. Wij hoeven zelf niet alles te weten, omdat we ook kunnen profiteren van onze zusterbedrijven. We maken het verschil met onze kennis en zo kunnen we een gesprekspartner zijn voor partners en hen helpen bij hun uitdagingen.”
Auteur: Johan van Leeuwen