Wouter Hoeffnagel - 20 december 2022

Samsung gaat in beroep tegen miljoenenboete van ACM

Samsung gaat in beroep tegen miljoenenboete van ACM image

Samsung gaat in beroep tegen een boete van 40 miljoen euro die het opgelegd kreeg door de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het bedrijf zou bij een zevental winkels de prijzen van televisies van Samsung hebben beïnvloed.

De ACM stelt dat Samsung in de periode januari 2013 tot en met december 2018 de online prijzen van Samsung-televisies bij zeven detailhandels bepaalden. Zo zou het bedrijf verkopers die te lage prijzen hanteerden hebben gemaand tot prijsverhogingen. Medewerkers van Samsung zouden deze berichten als advies worden gepresenteerd, maar het aanpassen van de prijs zou niet vrijblijvend zijn geweest.

'Concurrentieverstorende praktijk'

De toezichthouder meldt dat het afstemmen van prijzen in winkels een concurrentieverstorende praktijk is en de concurrentie beperkt. De ACM kwam de werkwijze op het spoor na klachten van winkeliers. Betrokken winkeliers kregen van de ACM geen boete opgelegd, maar Samsung wel.

Samsung kan zich niet in de kritiek vinden. In een bezwaarschrift spreekt het Zuid-Koreaanse bedrijf onder meer tegen de verkoopprijzen van televisies continu te hebben gemonitord. De ACM heeft dit bezwaarschrift van Samsung afgewezen. 

ACM meldt: "Op 14 september 2021 heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete opgelegd aan Samsung Electronics Benelux B.V. (Samsung). Samsung oefende tussen 2013 en 2018 ongeoorloofde invloed uit op de online-verkoopprijzen van televisies van zeven detailhandelaren. Samsung heeft bezwaar gemaakt tegen deze boete. De ACM verklaart dit bezwaar ongegrond. Tegen dit besluit staat beroep bij de Rechtbank Rotterdam open."

Forescout 15/05/2025 t/m 23/05/2025 BW Portland Europe BW tm 22-05-2025
Gartner BN tm 12-11-2025 - 2

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!