VodafoneZiggo boekt meer omzet in eerste kwartaal 2023
De omzet van VodafoneZiggo is afgelopen kwartaal met 1 miljard omzet licht gegroeid ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022. Het bedrijf heeft in dit eerste kwartaal fors geïnvesteerd in zijn netwerken, producten en diensten. Door gestegen operationele kosten daalde het bedrijfsresultaat (EBITDA) met 8,2% tot 440 miljoen euro. VodafoneZiggo bevestigt opnieuw de gestelde financiële doelstellingen voor 2023 te halen.

Mobiele abonnementen blijven groeien, waarbij VodafoneZiggo het ook goed doet in de business-to-business breedbandmarkt. Wel daalde het aantal huishoudens dat door Ziggo wordt bediend met televisie, internet en telefonie op het vaste netwerk licht. De reden hiervoor is de concurrentie op de consumentenmarkt, die hevig blijft.
De lagere EBITDA – ondanks de lichte stijging van de omzet – is een direct gevolg van hogere operationele kosten. Het gaat zowel om hogere energiekosten als om hogere loonkosten als gevolg van de eind vorig jaar gesloten cao voor medewerkers van VodafoneZiggo.
Investeringen in netwerken
Opvallend in het laatste kwartaal is het relatief hoge percentage van de CAPEX-uitgaven, oftewel kapitaalinvesteringen in netwerken, producten en diensten, namelijk 23% van de omzet.
Financieel directeur Ritchy Drost:“De telecommarkt is een uitdagende markt, niet alleen vanwege de concurrentie, maar ook vanwege de impact van de aanhoudend hoge inflatie. We investeren consequent in onze netwerken om de beste klantervaring te blijven bieden op zowel mobiele als vaste netwerken. We lopen al ver voor op de digitaliseringsagenda van de overheid, die vereist dat iedereen in 2030 op 1 Gbit/s aangesloten moet zijn. Dat hebben we al sinds eind vorig jaar gerealiseerd. We blijven ons richten op het leveren van waarde aan onze klanten via de producten die we aanbieden. Ook dit jaar profiteren onze klanten weer van een forse snelheidsverhoging via Ziggo; we bieden al 5G via het mobiele netwerk van Vodafone en leveren de beste content, straks o.a. UEFA voetbal, films en series via Ziggo Go en unieke ervaringen voor onze klanten via Priority.
Meer details eerste kwartaal 2023
Het aantal geconvergeerde klanten, dat producten en diensten van Vodafone en Ziggo combineert, is in het eerste kwartaal weer gestegen. Het aantal Ziggo-klanten dat ook een mobiel abonnement bij Vodafone heeft, is opgelopen tot 1,5 miljoen.
Het totaal aantal internetaansluitingen bleef stabiel op circa 3,3 miljoen. Het aantal B2B-aansluitingen is voor het 25e kwartaal op rij gestegen, dit kwartaal met 10.000. Door toegenomen concurrentie op de consumentenmarkt bood VodafoneZiggo diensten aan 18.500 internetklanten minder. Dit brengt de netto daling op 8.500.
Het totale aantal simkaarten (post-paid) steeg met 38.500, waarvan 18.000 voor B2B-klanten. De mobiele diensten van VodafoneZiggo hebben inmiddels 5,5 miljoen klanten.
Het aandeel van VodafoneZiggo in de B2B-markt is voor het negende kwartaal op rij gegroeid, met een omzetgroei van 3,1% in de eerste drie maanden van 2023. VodafoneZiggo blijft ook groeien in de SOHO- en MKB-klantenmarkt.
De mobiele omzet in de consumentenmarkt groeide met 7,3% ten opzichte van het eerste kwartaal een jaar eerder. Ook bij Vodafone Business zijn de inkomsten gestegen door meer verkopen van mobiele telefoons, groei van het aantal klanten, hogere inkomsten uit roaming en meer inkomsten uit 'Internet of Things'. Daar staat prijsdruk bij grootzakelijke klanten tegenover en lagere opbrengsten uit gebruik buiten de bundel.
Docsis 4.0
Eind 2022 heeft VodafoneZiggo de gigantische taak volbracht om als eerste aanbieder landelijk 1 Gbit/s internet aan te bieden. De voorbereidingen voor het internet van de toekomst zijn in volle gang: deze week test VodafoneZiggo het Docsis 4.0-protocol – een grote technische upgrade voor het Ziggo-netwerk – op haar Amsterdamse TEC-campus. Dankzij Docsis 4.0 en andere aanpassingen aan het netwerk verwacht VodafoneZiggo dat de internetsnelheden en netwerkcapaciteit fors zullen groeien. Deze snelheden zullen de komende jaren beschikbaar komen voor klanten.
Snelheid & amusement
Begin dit jaar kondigde VodafoneZiggo snelheidsverhogingen aan voor Ziggo-klanten vanaf mei 2023. Vooral dit jaar gaan de uploadsnelheden met gemiddeld 40 procent omhoog. Klanten zijn steeds vaker online voor verschillende doeleinden, zoals streamen, thuiswerken, videobellen, gamen en winkelen. Ze gaan niet alleen vaker internetten, ze gebruiken daarvoor ook steeds meer apparaten. Uit onderzoek blijkt dat klanten het enorm waarderen dat het internet van Ziggo mee evolueert met deze wensen. Daarom vergroot VodafoneZiggo jaarlijks de capaciteit van haar vaste netwerk.
Nadat eind vorig jaar alle films, series en documentaires van streamingdienst Disney+ waren toegevoegd aan het platform van Ziggo, volgde HBO Max in het eerste kwartaal van 2023. Vanaf vandaag kunnen Ziggo-klanten de Disney+ app gebruiken in de Mediabox Next en Volgende Minimenu's. Hierdoor heb je gemakkelijk toegang tot duizenden uren entertainment, vaak beschikbaar in 4K- of UHD-beeldkwaliteit. Ziggo ambieert daarmee om de grootste streamingdiensten in één tv-platform beschikbaar te maken.
Klanten van Vodafone en Ziggo kunnen in 2023 weer exclusieve winacties en events verwachten via het Priority-programma. Dit is ons klantloyaliteitsprogramma dat in samenwerking met partners unieke ervaringen biedt. Zo organiseerden we afgelopen kwartaal drie concerten van “The Tribute” in de Ziggo Dome, voerden we kaartacties rond het Metallica-concert in Amsterdam eind april en een winactie voor de Ajax-Feyenoord “Klassieker”.
De voorbereidingen voor het uitzenden van al het UEFA-clubvoetbal van het seizoen 2024 – 2025 liggen op schema. Ondertussen breidt het aanbod van Ziggo Sport zich steeds verder uit: dit voorjaar zendt Ziggo Sport naast het WK Hockey , de Formule E en de 24 Hours of Daytona ook El Clásico uit, onder andere.