Wouter Hoeffnagel - 22 juni 2023

TAPP haalt miljoenen euro's op voor data-gedreven horeca-optimalisatie

TAPP haalt drie miljoen euro aan financiering op bij investeerders. Het technologiebedrijf levert een digitale platform dat horecaondernemers inzicht geeft in interne en externe verkoopdata van dranken om hun assortiment te optimaliseren en omzet te verbeteren.

TAPP haalt miljoenen euro's op voor data-gedreven horeca-optimalisatie image

Met steun van investeerders CNBB en ROM InWest en een aanvullende lening van Rabobank zet TAPP in op verdere ontwikkeling van het platform, groei in Nederland en op termijn internationale expansie. Het bedrijf kent de ambitie om Europese marktleider te worden in het data-gedreven stimuleren van horeca performance.

Waar menig bedrijfstak tot de juiste digitale tools beschikt om hun performance in kaart te brengen en te optimaliseren, gold dat niet voor de horeca. In een branche die wordt gekenmerkt door fragmentatie en een gebrek aan standaardisatie, zijn horecaondernemers in de bedrijfsvoering veelal aangewezen op eigen ervaring en intuïtie. TAPP heeft als doel om deze werkwijze te veranderen. In samenwerking met strategisch development partner Microsoft werd het eerste online platform ontwikkeld dat horecaondernemers toegang geeft tot een data-gedreven aanpak.

Inzicht in de gehele horecabranche

TAPP brengt als enige partij in Nederland de interne data van de drankverkoop van individuele horecagelegenheden samen met de marktbrede benchmark. Door integraties met kassasystemen biedt het platform horecaondernemers inzicht in hun eigen verkoop en landelijke trends, op basis van de samengevoegde data van alle aangesloten ondernemingen.

Zo wordt onder meer inzichtelijk gemaakt hoe individuele assortimenten presteren in vergelijking met andere horecagelegenheden, welke dranken op dat moment het beste verkopen en welke prijzen worden gehanteerd, gecombineerd met advies voor verbetering. Op deze manier zijn horecaondernemers in staat om op een data-gedreven manier zakelijke kansen te identificeren, het assortiment te optimaliseren, snel in te spelen op ontwikkelingen en de meest kansrijke prijsstrategie te hanteren.

Concrete en toepasbare data

“Welke dranken zorgen voor de meeste omzet? Laat ik marge liggen op bepaalde dranken? Mis ik een populaire drank in mijn assortiment? Met TAPP weten horecaondernemers exact hoe zij hun zaak kunnen laten groeien, met producten binnen en buiten hun kaart. De ruwe data uit de markt wordt door TAPP als hapklare kansen aangeboden. Data wordt immers pas interessant wanneer het concreet en toepasbaar is”, aldus Wibo Roest, CEO van TAPP.

Naast een oplossing voor horecaondernemers, werkt TAPP samen met drankenproducenten zoals Heineken, Coca-Cola en Diageo om inzicht te krijgen in hun verkoop, op landelijke schaal en per horecagelegenheid.

Groeikapitaal

Inmiddels wordt het TAPP platform ingezet door ruim 3.400 horecaondernemingen in Nederland. Om deze groei te stimuleren werd €3 miljoen opgehaald. Allereerst €2 miljoen in een financieringsronde die werd geleid door investeerder CNBB en gesteund door ROM InWest. Daarnaast wist het bedrijf een additionele lening van €1 miljoen af te sluiten bij Rabobank. De financiering zal worden ingezet om het platform verder te ontwikkelen en het aantal Nederlandse klanten dit jaar op te schalen naar 5.000+. Hiermee wordt de basis gezet voor de internationale expansie. Op termijn ambieert TAPP om naast dranken de verkoopdata van voedsel op te nemen op het platform.

"CNBB is verheugd over de investering in TAPP. Wij als investeerders geloven in de kracht van data en zijn ervan overtuigd dat TAPP met haar platform licht kan werpen op de blinde vlek zijnde horeca sales. Zodoende kan de gezondheid van aangesloten horecazaken en leveranciers aanzienlijk worden verbeterd”, aldus Jules Uyttenbroeck, analist bij CNBB. Roest: “We zijn ontzettend trots dat CNBB en ROM InWest in TAPP hebben geïnvesteerd. Voor ons is dit een bevestiging van onze missie en een kickstart om ons doel te bereiken om uit te groeien tot Europese marktleider in het stimuleren van horeca omzet."

EGP 06/05/2025 t/m 03/06/2025 BW Portland Europe BW tm 22-05-2025
Portland Europe BW+BN tm 22-05-2025

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!