ACM spreekt webshops aan op gebruik van misleidende timers
Een reeks webshops is door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aangesproken op het gebruik van misleidende 'countdown timers'. De toezichthouder stelt dat zij hiermee klanten misleiden en wil dat de webshops stoppen met het gebruik hiervan.

Countdown timers bestaan uit een klokje dat aftelt, dat webshops in sommige gevallen bij een aanbieding plaatsen. Indien de tijd op het klokje afloopt, zou de aanbieding niet meer geldig zijn. Bij de webshops die door de ACM zijn aangesproken is dit in de praktijk echter niet het geval; de aanbieding blijft ook na aflopen van de timer beschikbaar. De toezichthouder stelt dat webshops consumenten zo onder druk zetten om sneller over hun aankoop te beslissen. Indien een aanbieding niet tijdelijk is, komt dit neer op misleiding van consumenten en is de werkwijze verboden.
'Verleiden, maar niet misleiden'
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Online worden consumenten op allerlei manieren gestimuleerd om aankopen te doen. We kunnen sinds kort geautomatiseerd nagaan of webshops zich aan de regels houden. Zo kunnen we snel ontdekken of webshops misleidende technieken gebruiken en kunnen we effectief handhaven. We vinden het belangrijk dat consumenten met vertrouwen online hun aankopen kunnen doen. Webshops mogen consumenten verleiden, maar niet misleiden.”
Met behulp van de 'Leidraad bescherming online consument' helpt de ACM ondernemers bij het toepassen van regels die consumenten beschermen tegen online misleiding. Onderdeel hiervan is het vermijden van zogenaamde 'dark patterns'. Dit zijn technische en gedragsbeïnvloedende technieken, bedoeld om consumenten te verleiden tot een aankoop die niet in hun voordeel is. Countdown timers zijn hiervan een voorbeeld, met de ACM. Denk echter ook aan de vormgeving van websites.