Advertenties op X van grote merken opnieuw bij fascistische content verschenen
Tenminste twee grote merken staken hun advertentiecampagnes op X nadat hun advertenties verschijnen bij een account dat fascisme aanmoedigt. Het account verspreidde content waren zowel Hitler als de NSDAP werden geloofd.

De problemen komen kort nadat Linda Yaccarino, CEO van X, bevestigde dat het bedrijf inzet op het beschermen van de merkreputatie van klanten. Het kondigde aanvullende mogelijkheden voor adverteerders toe, waaronder mogelijkheid te blokkeren dat hun advertenties bij onder meer haatdragende, seksuele, schokkende en drugsgerelateerde content verschijnen.
CNN wijst nu echter op een rapport dat Media Matter for America deze week publiceerde. Hieruit blijkt dat advertenties van diverse grote merken bij posts van een account dat fascisme aanmoedigt zijn verschenen. Het gaat daarbij onder meer om advertenties van Adobe, Gilead Sciences, het voetbalteam van de Amerikaanse University of Maryland, het New York University Langone Hospital en NCTA-The Internet and Television Association.
Advertentiecampagnes gestaakt
Woordvoerder van zowel NCTA als Gilead melden in een reactie dat zij hun advertentiecampagnes op X direct hebben gestaakt in reactie op de bevindingen. Een woordvoerder van Gilead meldt aan CNN dat de advertentiecampagne op X is gestaakt tot het platform het incident heeft onderzocht.
Opvallend is ook dat Jason Yellin, associate athletic director van de University of Maryland, meldt dat het voetbalteam van de universiteit sinds 2021 niet heeft geïnvesteerd in advertenties van X. Het lijkt er dan ook op dat X een post van het team heeft gepromoot, ondanks dat dit geen betaalde advertentie was.
X heeft vooralsnog niet gereageerd op de problemen.