Contentsquare neemt Heap over
Contentsquare, speler in digital experience analytics, tekent een definitieve overeenkomst voor de overname van productanalyseplatform Heap. De partijen gaan zich gezamenlijk richten op het leveren van klantinzichten en het veranderen van de manier waarop bedrijven en organisaties de online ervaring van hun klanten optimaliseren.

Met de overname kan Contentsquare zijn productvisie sneller verwezenlijken. Het wil hierbij een alles-in-één analyseplatform bieden dat een alternatief biedt voor traditionele analyse. Heap is in 2013 opgericht in Silicon Valley en biedt een platform voor productanalyse aan klanten in alle sectoren en marktsegmenten, variërend van het mkb tot grote ondernemingen. Meer dan 1.200 bedrijven maken gebruik van de cross-device en cross-channel analytics van Heap om klantbetrokkenheid over lange periodes te visualiseren en adoptie en retentie te verbeteren.
'Diepere en bredere inzichten'
“De overname van Heap breidt de mogelijkheden van Contentsquare's platform uit met diepere en bredere inzichten. Het is een belangrijke mijlpaal in onze reis om de waarde voor klanten te maximaliseren door datasilo’s af te breken, samenwerking te bevorderen en alle betrokken teams een 360-graden overzicht te geven van de ervaring van hun klanten”, zegt Jonathan Cherki, ceo en oprichter van Contentsquare.
Contentsquare is in 2012 opgericht in Frankrijk en is een speler in digital experience analytics waarmee organisaties beter kunnen begrijpen hoe klanten hun websites en apps gebruiken. In 2021 nam Contentsquare Hotjar over, een analytics-platform voor het mkb, waarmee het ook deze markt kan bedienen. Contentsquare ondersteunt meer dan 1,3 miljoen websites van organisaties wereldwijd, waaronder van meer dan 1300 grote ondernemingen.
Nieuwe markten en kansen aanboren
Met een gecombineerd marktpotentieel van 70 miljard dollar willen Contentsquare en Heap nieuwe markten en kansen aanboren en zowel groei als innovatie op wereldwijde schaal stimuleren. Na de overname worden verschillende grote tech-investeerders aandeelhouders van Contentsquare, waaronder Menlo Ventures, NewView Capital, Goldman Sachs Asset Management en DTCP.
"Samen geven we antwoorden op het wat, waar, wanneer, hoe en waarom van gebruikerservaringen," vervolgt Cherki. "Wat gebeurt er online, waar en wanneer haken gebruikers af, hoe gedragen ze zich op een site of app en waarom? Doordat we toegang hebben tot zowel macro-inzichten als diepere inzichten op sessieniveau, kunnen teams vertrouwen opbouwen, conversie en retentie stimuleren en de customer lifetime value verhogen."
De transactie wordt naar verwachting in het vierde kwartaal van 2023 afgerond.