Bart Doomen - SAP: Technologie, duurzaamheid en transformatie
AI, cloud, duurzaamheid en diversiteit vormen een aantal van de trends waar CIO’s een antwoord op moeten vinden. SAP Nederland helpt daarbij met cloudgebaseerde oplossingen die de werkomgeving van de toekomst vormgeven, waar technologie snel antwoord kan geven op uitdagingen van de business.
“Wat opvalt, ongeacht de sector waarin men actief is, is het fenomeen van inflatie en hoge rentestanden’, zegt Bart Doomen, Sales lead bij SAP Nederland over trends die hij tegenkomt in de markt. “Hierdoor ervaren veel boardrooms een enorme druk op de kosten. Wij proberen dit positief te benaderen. De afgelopen jaren zagen we veel nieuwe spelers opkomen met diverse technologische oplossingen. Maar nu moeten bedrijven keuzes maken over het standaardiseren van hun bedrijfsprocessen, en willen ze zich voorbereiden op de toekomst.”
“Als wereldwijd marktleider op het gebied van bedrijfssoftware beschikken we over een uniek portfolio dat klanten helpt in hun transitie, om voorbereid te zijn op de uitdagingen van morgen. Een veelgehoorde vraag is wat dit voor hen betekent en hoe zij in de toekomst, met steeds meer nieuwe wet- en regelgeving, duurzaam zaken kunnen doen.”
Business
De gesprekspartner voor deze vraag is bij uitstek een business executive. “Wij streven er steeds naar om meer richting de business te bewegen. Wat die business is, hangt wel af van het type oplossing waar we het over hebben. Bij commerce-platformen gaat het over aanboren van nieuwe markten, dat is vooral sales en marketing. Als we het daarentegen hebben over een onderwerp als Environmental, Social & Governance (ESG), dan heeft SAP een initiatief gelanceerd dat draait om duurzaamheid, want dat staat weer hoog op de agenda bij de CFO.”
De CIO is voor SAP in veel gevallen de belangrijkste gesprekspartner. “Twintig jaar geleden hadden we het vooral over de relatie tussen business en IT, maar dat gesprek is ondertussen geëvolueerd. We zien nu dat bedrijven steeds meer transformeren naar technologiebedrijven en dat de grenzen tussen afdelingen vervagen. Ik geloof persoonlijk dat de succesvolle leiders van morgen de verbinders zijn.”
Luisteren
“Het gaat om luisteren, begrijpen en openstaan voor feedback. Wanneer wij technologie leveren aan een organisatie willen we weten wat zij echt zoeken, zodat we onze klant daarmee kunnen helpen. Het gaat om het zoeken naar verbinding en het opbouwen van vertrouwen. Op die manier ontstaan de beste relaties en samenwerkingen, ook binnen organisaties.”
Om organisaties daarin te ondersteunen heeft SAP methodologieën en initiatieven die bedrijven helpen te bepalen waar ze nu staan en hoe ze in de toekomst kunnen transformeren. “Wat zijn volgens ons de belangrijkste vaardigheden als het gaat om standaardoplossingen in plaats van maatwerk software? Hoe kunnen we daar gestructureerd invulling aan geven?”
Succes
“Succes behalen betekent voor ons niet alleen focussen op technologie, maar ook de relevantie opzoeken voor specifieke industrieën zoals retail, banken of verzekeringsmaatschappijen. Deze industrieën hebben elk hun eigen uitdagingen, zoals databeheer, beveiliging en klantinzichten. Algemene oplossingen die geen onderscheid maken tussen deze industrieën zullen niet succesvol zijn. Onze benadering van transformatie is dat we steeds meer overstappen op cloudgebaseerde diensten.”
Dit gaat verder dan de situatie in het verleden waarin bedrijven vooral software afnamen. “Op dit moment staan cloudoplossingen dus centraal, onder noemer SAP RISE with SAP. Een van de succesfactoren voor de toekomst is dat onze klanten, wanneer zij met cloudmodellen werken, vooraf de data structureren of op orde brengen. Alleen dan merken we succesvolle implementaties kunnen realiseren, gedragen door beide partijen.”
Rekenkracht
“Als een klant lokaal blijft werken zonder verbinding te maken met de buitenwereld en geen gebruik maakt van de rekenkracht en benchmarkgegevens van zo'n 25.000 klanten wereldwijd, zal hij nooit de voordelen behalen die we zien met technologieën zoals kunstmatige intelligentie.”
“Klanten zullen hiermee onderscheidend zijn en het zal niet langer gaan om legacy-ondersteuning. We moeten onze innovatiegelden investeren op een manier die relevant is voor de toekomst. Een groot deel van de grote -, maar ook de kleinere bedrijven ontwikkelen zich richting de cloud en ik denk dat onze klanten ons over enkele jaren dankbaar zullen zijn dat we uiteindelijk ook die gedurfde stap hebben gezet richting de cloud.”
AI
Deze beweging naar de cloud hangt nauw samen met de opkomst van AI. “We zetten hier volledig op in. Ons doel is om met de data die te vinden is in de SAP-systemen- of het nu gaat om CRM-data, supply chain-data of personeelsdata - relevante en betrouwbare informatie terug te geven aan onze klanten.”
Doomen noemt een use case: “Stel dat je een bedrijf bent dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan en je wilt een 'sustainability officer' werven. Als je wervingsteam nog nooit zo'n profiel heeft aangemaakt, kun je in samenwerking met partners zoals Microsoft binnen onze software een functieprofiel genereren. Dit profiel wordt direct samengesteld op basis van data uit diverse systemen, zoals functieprofielen. Je kunt het profiel aanpassen aan jouw organisatie, je kiest bijvoorbeeld een meer zakelijk profiel, of meer gericht op certificeringen, en vervolgens de vacature publiceren. Binnen een minuut staat je vacature online.”
Duurzaamheid
Een gerelateerd topic is hoe klanten naar duurzame oplossingen zoeken en die op een goede manier zelf willen inzetten. “Er zijn diverse initiatieven die we nemen op het gebied van duurzaamheid. Een daarvan is een oplossing die we 'Green Ledger' noemen. Green Ledger richt zich op carbon accounting en is beschikbaar in de cloud. We realiseren ons ook dat niet alle data in SAP-systemen zit en dat er analyses en data-input buiten SAP nodig zijn. Daarvoor hebben we 'Sustainability Control Tower' ontwikkeld, welke zorgt voor geautomatiseerde rapportage en verslaglegging volgens de ESG-standaarden waarmee steeds meer van onze klanten te maken krijgen.”
Ook diversiteit hoort bij dit thema. “Binnen SAP ben ik zelf sponsor van dit onderwerp,” vervolgt Doomen. “Diversiteit is binnen SAP niet nieuw, het heeft binnen de organisatie altijd hoog in het vaandel gestaan. Wereldwijd hebben we ongeveer 80 global werkgroepen met specifieke sponsoring gericht op diversiteit, inclusie en belonging, een aspect dat soms over het hoofd wordt gezien. We waarderen alle medewerkers om hun unieke kwaliteiten en bijdragen.”
Future of work
Uiteindelijk geeft deze focus ook weer vorm aan de future of work. “Het gaat niet alleen om waar en wanneer je werkt, maar ook om hoe we de transformatie vormgeven, afhankelijk van iemands rol binnen SAP. We vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat (sales)medewerkers zelf een goede afweging kunnen maken tussen een werkplek buiten – of werken op kantoor. Daarnaast zijn er steeds meer functies die uitstekend vanuit huis uitgevoerd kunnen worden. We zoeken altijd naar een gezonde balans tussen virtueel en fysiek contact.”