Witold Kepinski - 18 december 2023

Canalys belicht IT trends in Midden-Oosten na GITEX 2023

Canalys was aanwezig bij GITEX 2023 (Gulf Information Technology Expo) in Dubai, VAE, dat consequent opvalt als een baken van innovatie en een platform voor het cultiveren van relaties met het potentieel om de toekomst opnieuw te definiëren. Canalys analyseerde ook de impact van opkomende trends op GITEX 2023 op de smartphonemarkt in het Midden-Oosten.

Canalys belicht IT trends in Midden-Oosten na GITEX 2023 image

GITEX is een technologiehub die alles omvat, van AI en cyberbeveiliging tot AR/VR, EV's, 5G en IoT. We hadden een uitgebreide kans om naar diverse technologische ontwikkelingen te kijken, waardoor het een centraal platform werd voor onderzoek en leren. Dit zijn onze belangrijkste conclusies van GITEX 2023:

1. Duurzaamheid is alomtegenwoordig nu het Midden-Oosten de COP28 nadert en andere ESG-strategieën op de voorgrond treden

Door gebruik te maken van de anticipatie op het komende COP28-evenement in de VAE, introduceerde GITEX GLOBAL GITEX Impact, het belangrijkste platform voor klimaattechnologie in de regio. De primaire focus ligt op het ontdekken van duurzame energieoplossingen om de klimaatverandering te bestrijden. Naast leveranciers vergroten grote overheden hun inzet voor duurzame ontwikkelingsinitiatieven en presenteren zij alomvattende plannen voor de implementatie van slimme steden.

Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de gevolgen voor het milieu van hun aankoopkeuzes. In de elektronicasector voor de detailhandel wint duurzaamheid in de regio aan kracht, met milieuvriendelijke verpakkingen, CO2-compensatieprogramma's en ethische merken. Detailhandelaren in de VAE, zoals Sharaf DG, moedigen klanten aan om gebruikte apparaten in te leveren, wat 25 kiloton aan elektronisch afval oplevert en aansluit bij de mondiale trends op het gebied van verantwoorde consumptie. De samenwerking van E-city met Cartlow introduceerde een abonnementsprogramma voor apparaten in 16 winkels in de VAE, waardoor het voor klanten gemakkelijker wordt om toegang te krijgen tot de nieuwste technologie zonder hun huidige apparaten te verkopen of in te ruilen. Nu de landen van de GCC zich ertoe verbinden een netto-nuluitstoot te bereiken, wordt verwacht dat de regionale focus verdere grote hervormingen zal aandrijven. Akis Evangelidis, medeoprichter van Nothing, benadrukte ook de transformatie van smartphones van instrumenten van empowerment naar bronnen van afleiding.

2. Het domein van kunstmatige intelligentie (AI)

Van alle belangrijke thema's die op GITEX 2023 werden benadrukt, stond AI centraal. In de komende jaren verwacht Canalys een verschuiving naar AI-applicaties op apparaten, die gepersonaliseerde ervaringen bieden en tegelijkertijd de privacy van gebruikers beschermen. Deze trend zal waarschijnlijk aan kracht winnen in regio's met een jeugdige demografie, een grotere betrokkenheid op sociale media en een groeiende vrouwelijke beroepsbevolking.

In het consumentensegment zal AI de winkel-, game- en entertainmentervaringen verbeteren, waardoor de levenskwaliteit aanzienlijk wordt verbeterd. Op ondernemingsniveau zal AI van invloed zijn op technologieliefhebbers en mensen die zich bezighouden met wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling. Het voortouw zullen worden genomen door leveranciers die zich concentreren op samenwerking met regionale overheidsinstanties in de GCC, zoals de RTA (Roads and Transport Authority), en op samenwerking met B2B-bedrijven, met initiatieven zoals Lenovo's introductie van de "Thinkphone".

Vooruitkijkend naar 2024 zullen deze trends de vooruitgang op het gebied van mobiliteit stimuleren. Maar het is van cruciaal belang om te erkennen dat AI waarde kan creëren of verminderen. Om voortdurende adoptie te garanderen, moeten leveranciers en kanalen consumenten informeren over het echte potentieel van AI-aangedreven apparaten. Om het begrip te vergemakkelijken, wordt aanbevolen om AI-trainingen en add-on-applicaties in het apparaat te implementeren om gebruikers in de regio te begeleiden. Deze cursussen moeten zich richten op praktische toepassingen voor zowel pc's als smartphones, waardoor potentiële ontevredenheid wordt voorkomen door de verwachtingen van de consument op één lijn te brengen met de daadwerkelijke mogelijkheden van de apparaten.

3. De invloed van digitale transformatie

GITEX 2023 benadrukte de belangrijkste noodzaak voor de brede adoptie van digitale transformatie in de regio. GCC-landen investeren steeds meer in technologie om aan te sluiten bij de eisen van het digitale tijdperk, waarbij ze een aanzienlijke nadruk leggen op 5G-technologie. Saoedi-Arabië, de VAE, Bahrein en Qatar investeren substantiële investeringen in startups in sectoren als EdTech, FinTech, gaming en IT en webontwikkeling. Het Midden-Oosten, waar een aanzienlijke bevolking van expats woont, vooral in landen als de VAE, waar meer dan 80% van de bevolking expats zijn, ziet een aanzienlijke vraag naar onderwijsdiensten in verschillende talen. De FinTech-revolutie stimuleert de toename van het aantal digitale betalingen en financieringsmogelijkheden, waardoor leveranciers samenwerking zoeken met lokale aanbieders om hun bereik te vergroten en consumenten aan te trekken.

In gesprek met Canalys op GITEX 2023, Dubai

GITEX 2023 verenigde mondiale professionals, investeerders en enthousiastelingen en bood de mogelijkheid om partnerschappen op te bouwen, ideeën uit te wisselen en een wereldwijd netwerk te cultiveren. Daarom organiseerde Canalys een “mobility exclusive event”, een baanbrekend initiatief binnen de sector. Er waren prominente leveranciers en kanaalpartners aanwezig die het voorrecht kregen om als een van de eersten getuige te zijn van baanbrekend onderzoek en opkomende trends op het gebied van smartphones, pc's en IoT.

Toen er tijdens het evenement belangrijke aankondigingen werden gedaan, analyseerde Canalys de impact van deze trends op de smartphonemarkt in de regio.

Het identificeren van trends en kansen in opkomende markten

Een kortere upgradecyclus voor smartphones stimuleert de vraag naar opgeknapte en gebruikte apparaten: Door de inflatiedruk en de stijgende kosten zoeken consumenten naar alternatieven voor communicatie, wat de vraag naar opgeknapte apparaten stimuleert telefoons, vooral in het midden- tot premiumsegment. Het streven zorgt er ook voor dat consumenten een Apple- of Samsung-apparaat bezitten, dat op de open markt wordt geleverd met een garantie van één jaar. De groeiende belangstelling van consumenten voor geavanceerde mobiele telefoons tegen lagere prijzen zal naar verwachting de groei de komende maanden stimuleren. Online retailers zoals Amazon pushen refurbished apparaten ook agressief, terwijl startups als North Ladder, Revibe en Revent de verkoop van gebruikte smartphones in de regio stimuleren.

E-commerce groeit, maar de detailhandel domineert nog steeds: E-commerce is in opkomst in het Midden-Oosten, vooral met de groeiende trend van mobiele handel (m-commerce) , als gevolg van het wijdverbreide smartphonegebruik. Maar fysieke winkels zullen blijven domineren, waarbij online retail en B2B-marktplaatsen een deel van de taart zullen veroveren. Uit gegevens van Canalys blijkt dat de offline kanalen in het Midden-Oosten (exclusief Turkije) zijn gestegen van 92% in dezelfde periode vorig jaar naar 96% in het derde kwartaal van 2023. Retailers optimaliseren echter websites en apps voor mobiele telefoons en introduceren mobiele betaaloplossingen. De komende vijf jaar zullen de VAE en Saoedi-Arabië het voortouw nemen bij de groei van de detailhandelssector in de GCC. Terwijl sommige markten, zoals Irak, nog steeds sterk afhankelijk zijn van traditionele detailhandels- en contante transacties, is Saoedi-Arabië overgegaan van de massamarkt naar online en georganiseerde detailhandel. Het direct-to-retail-model is geëvolueerd, maar distributiehuizen blijven van vitaal belang in de kernmarkten van het Midden-Oosten.

Smartphonegerichte ondernemingen stimuleren de groei in de smartphonesector in het Midden-Oosten: Bedrijven zoals taxi-, voedselbezorg- en e-commerce-apps stimuleren de vraag naar smartphones. Deze golf creëert kansen voor fabrikanten om smartphones te ontwerpen die op maat zijn gemaakt voor deze ondernemingen en voor app-ontwikkelaars om efficiënte tools te creëren. De toestroom van deze bedrijven trekt meer investeringen aan, wat de innovatie in de smartphonesector bevordert. Voorbeelden hiervan zijn Careem in Saoedi-Arabië, Noon in de VAE en Talabat in Qatar, die elk bijdragen aan de toegenomen vraag naar smartphones, de toegankelijkheid en de betaalbaarheid, wat een positieve invloed heeft op de economie en het technologische landschap van de regio.

De bijdrage van 5G-smartphones in het Midden-Oosten (exclusief Turkije) zal in 2027 naar verwachting 82% bedragen, waarbij toonaangevende operators als Etisalat in de VAE en Ooredoo in Qatar en Koeweit voorop zullen lopen implementatie. Belangrijke drijfveren voor verdere groei zijn onder meer:

  • OTT-platformabonnementen: De opkomst van over-the-top (OTT)-platforms, zoals de lokale startup Starzplay en de mondiale giganten Netflix en Amazon Prime, stimuleert de vraag naar inhoud -rijke 5G-smartphones. Leveranciers zullen actief op zoek gaan naar samenwerking met operators en 3P-applicaties.
  • Esports/gaming-boom: De jonge, technisch onderlegde demografische groep in de regio, in combinatie met hogere besteedbare inkomens en een voorkeur voor binnenactiviteiten vanwege het warme klimaat, draagt ​​bij aan een robuust gaming-ecosysteem. De populariteit van gamen op mobiele apparaten en tablets, vooral in Saoedi-Arabië, waar meer dan 50% van de bevolking jonger is dan 30 jaar, stimuleert de vraag.
  • Groei in verbonden en IoT-apparaten: De smartphone-integratie van cross-segment apparaten, zoals AR-VR, slimme ecosysteemproducten en EV-technologie, neemt toe, waardoor gebruikers meeslepende ervaringen en het stimuleren van marktuitbreiding.

Gen Z stimuleert de groei in budgetvriendelijke segmenten: Het consumentenlandschap in de regio ondergaat een aanzienlijke verschuiving, geleid door de invloed van Gen Z, zoals benadrukt in de grote thema's van GITEX 2023. Opkomende markten, vooral in Saoedi-Arabië en Irak, winnen aan belang in het budgetsegment en trekken zowel lokale als mondiale bedrijven aan. Uit gegevens van Canalys blijkt een opmerkelijke groei van 61% in het segment onder de $200 in het derde kwartaal van 2023 in het Midden-Oosten (exclusief Turkije), aangedreven door de TRANSSION-merken (Tecno, Infinix en iTel), Xiaomi en realme. Dit onderstreept het toenemende belang van deze markten en de rol die specifieke merken spelen bij het vormgeven van consumentengedrag.

De consumenten in de regio geven bij het kiezen van smartphones nu meer prioriteit dan alleen de reputatie van een merk op de markt. Merken moeten de voorkeuren van de consument goed begrijpen en directe verbindingen opbouwen. Gezien de diversiteit aan culturen zal een universele aanpak niet volstaan. In Saoedi-Arabië kunnen detailhandelaren bijvoorbeeld lagere marges accepteren met verlengde kredieten, terwijl in Irak langere krediettermijnen worden nagestreefd.

Terwijl het ondernemingsklimaat in de gevestigde economieën in de regio langzamer verbetert te midden van mondiale geopolitieke spanningen, proberen regeringen zich aan te passen en streven ze actief naar hervormingen om de niet-olie-inkomsten te stimuleren, investeringen aan te trekken en talent aan te trekken om de groei van startups te stimuleren. Gouden visuminitiatieven vergroten het vertrouwen van inwoners in investeringen. Te midden van de Russische oorlog diversifiëren veel vermogende particulieren naar vastgoed en bedrijven, waardoor de vraag en de vastgoedprijzen stijgen. Aan de andere kant voelen leveranciers en kanalen kansen op de lange termijn in de regio. Ze zijn op zoek naar verdere versterking van hun lokale netwerken door lokaal ervaren personeel aan te nemen, kantoren op te zetten in de nieuwe opkomende markten in plaats van regionale gecentraliseerde activiteiten en op één lijn te blijven met de visies van regeringen.

Canalys heeft een speciaal gratis rapport gepubliceerd dat diep ingaat op de belangrijkste megatrends en drijfveren die de smartphonemarkt in het Midden-Oosten (exclusief Turkije) vormgeven, met de nadruk op de GCC-landen voor 2023-2024. Download nu uw exemplaar: Belangrijke megatrends op de smartphonemarkt in het Midden-Oosten 2023-2024.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!