Witold Kepinski - 17 januari 2024

Vodafone en Microsoft ondertekenen een 10-jarig strategisch partnerschap

Vodafone en Microsoft hebben een nieuw, verreikend 10-jarig strategisch partnerschap aangekondigd dat hun respectieve sterke punten benut bij het aanbieden van geschaalde digitale platforms aan meer dan 300 miljoen bedrijven, publieke sectororganisaties en consumenten in heel Europa en Afrika.

Vodafone en Microsoft ondertekenen een 10-jarig strategisch partnerschap image

Via het partnerschap zullen de bedrijven samenwerken om de klantervaring van Vodafone te transformeren met behulp van de generatieve AI van Microsoft; hyperscale Vodafone's beheerde IoT-connectiviteitsplatform; nieuwe digitale en financiële diensten ontwikkelen voor bedrijven, met name voor het midden- en kleinbedrijf in Europa en Afrika; en zijn wereldwijde datacenter-cloudstrategie herzien.

Vodafone zal de komende tien jaar 1,5 miljard dollar investeren in cloud- en klantgerichte AI-diensten die in samenwerking met Microsoft zijn ontwikkeld. Daarnaast zal Microsoft gebruik maken van de vaste en mobiele connectiviteitsdiensten van Vodafone.

Microsoft is ook van plan te investeren in het beheerde IoT-connectiviteitsplatform van Vodafone, dat in april 2024 een afzonderlijk, zelfstandig bedrijf zal worden. Het nieuwe bedrijf zal nieuwe partners en klanten aantrekken, de groei van applicaties stimuleren en het platform uitbreiden om meer apparaten, voertuigen en machines met elkaar te verbinden. .

De digitale diensten die door het nieuwe partnerschap worden gegenereerd, zullen gebruik maken van de nieuwste generatieve AI-technologie om een ​​zeer persoonlijke en gedifferentieerde klantervaring via meerdere kanalen te bieden. Ze zullen worden gebouwd op een onbevooroordeeld en ethisch privacy- en beveiligingsbeleid binnen het gevestigde raamwerk van Vodafone voor verantwoorde AI.

Margherita Della Valle, CEO van Vodafone Group, zei: “Vandaag heeft Vodafone een gedurfde verbintenis aangegaan voor de digitale toekomst van Europa en Afrika. Dit unieke strategische partnerschap met Microsoft zal de digitale transformatie van onze zakelijke klanten, met name kleine en middelgrote bedrijven, versnellen en de kwaliteit van de klantervaring voor consumenten verbeteren.”

“Deze nieuwe generatie AI zal enorme nieuwe kansen ontsluiten voor elke organisatie en elke sector over de hele wereld”, zegt Satya Nadella, voorzitter en CEO van Microsoft. “We zijn verheugd dat we samen met Vodafone de nieuwste cloud- en AI-technologie zullen toepassen om de klantervaring van honderden miljoenen mensen en bedrijven in Afrika en Europa te verbeteren, nieuwe producten en diensten te bouwen en de transitie van het bedrijf naar de cloud te versnellen. ”

De bedrijven hebben vijf belangrijke samenwerkingsgebieden geïdentificeerd:

  • Generatieve AI: Om de klanttevredenheid te vergroten, zullen de bedrijven de kracht van Microsoft Azure OpenAI toepassen om wrijvingsloze, realtime, proactieve en hypergepersonaliseerde ervaringen te leveren op alle klantcontactpunten van Vodafone, inclusief de digitale assistent TOBi (beschikbaar in 13 landen). Vodafone-werknemers zullen ook de AI-mogelijkheden van Microsoft Copilot kunnen benutten om werkmethoden te transformeren, de productiviteit te verhogen en de digitale efficiëntie te verbeteren.
  • IoT opschalen: Microsoft is van plan te investeren in Vodafone's nieuwe, standalone, wereldwijde Internet of Things (IoT)-beheerde connectiviteitsplatform, dat 175 miljoen apparaten en platforms wereldwijd met elkaar verbindt. Vodafone is ook van plan onderdeel te worden van het Azure-ecosysteem en het IoT-platform beschikbaar te maken voor een grote gemeenschap van ontwikkelaars en derden met behulp van open API's.
  • Digitale versnelling in Afrika: Microsoft is van plan M-Pesa, nu al het grootste financiële technologieplatform in Afrika, verder op te schalen door het op Azure te huisvesten en de lancering van nieuwe cloud-native applicaties mogelijk te maken. De bedrijven lanceren ook een doelgericht programma dat tot doel heeft de levens van 100 miljoen consumenten en 1 miljoen MKB-bedrijven op het Afrikaanse continent te verrijken. Het doel is om digitale geletterdheid, vaardigheden en outreachprogramma's voor jongeren te verbeteren, en om digitale diensten aan te bieden aan de achtergestelde MKB-markt. Het partnerschap heeft tot doel de innovatie in de financiële dienstverlening te stimuleren en een gemeenschap van gecertificeerde ontwikkelaars op te bouwen.
  • Groei van ondernemingen: Vodafone zal haar inzet voor de distributie van Microsoft-diensten, waaronder Microsoft Azure, beveiligingsoplossingen en moderne werkaanbiedingen zoals Microsoft Teams Phone Mobile, uitbreiden als onderdeel van haar strategie om Europa's leidende zakelijke platform te worden. Hierdoor kunnen zakelijke klanten de cloudgebaseerde diensten van Microsoft in een tempo implementeren met lage adoptie- en exploitatiekosten, en de naar schatting 24 miljoen MKB-bedrijven in heel Europa ondersteunen door het aanbieden van een beheerd platform dat meegroeit met hun bedrijf.
  • Cloudtransformatie: Vodafone zal zijn cloudtransformatie versnellen door zijn datacenters op Microsoft Azure te moderniseren. Dit zal de reactiesnelheid op klanten verbeteren, terwijl de operationele kosten van het IT-domein worden vereenvoudigd en verlaagd. Als resultaat hiervan zal Vodafone in staat zijn om meerdere fysieke datacenters in heel Europa te vervangen door virtuele, waardoor de operationele kosten van zijn IT-domein worden vereenvoudigd en verlaagd, evenals de energiebehoefte wordt verminderd en wordt bijgedragen aan de verwezenlijking van zijn duurzame bedrijfsstrategie.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!