Google zich opsplitst via een nieuw moederbedrijf Alphabet
Google topman Larry Page maakt bekend dat Google zich opsplitst via een nieuw moederbedrijf: Alphabet. Samen met de naam splitsen sommige bedrijven zich hiermee af om onafhankelijk voort te kunnen bestaan.
Alphabet wordt een verzameling van alle activiteiten en bedrijven die nu onder de paraplu van Google hangen. Het nieuwe bedrijf komt onder leiding te staan van Google-oprichters Larry Page (CEO) en Sergey Brin (voorzitter). Sundar Pichaiwordt de nieuwe topman van Google. Hij is nu onder meer verantwoordelijk voor besturingssysteem Android en internetbrowser Chrome.
In de nieuwe structuur komen nieuwe initiatieven binnen het concern los te staan van Google. Page wees in dat verband op de plannen die er zijn op het gebied van gezondheidszorg. Alle activiteiten kunnen in zijn visie zo beter tot hun recht komen. Zo komt er een apart bedrijf binnen het conglomeraat waar een Google-project rond glucose-gevoelige contactlenzen in ondergebracht zal worden, en ook Calico, een project rond de verlenging van menselijk leven, wordt losgekoppeld van Google.
Aandelen
Aandelen van Google worden één op één vervangen door aandelen van Alphabet. Vanaf het vierde kwartaal worden de financiële resultaten van Google los gemeld van die van de andere onderdelen van het concern. Het Google-aandeel steeg met bijna 6 procent na de mededeling.
"We hebben veel dingen gedaan die op dat moment gek leken", schreef Page in zijn verklaring. "Veel van die gekke dingen hebben nu meer dan een miljard gebruikers, zoals Google Maps, YouTube, Chrome en Android. En daar stoppen we niet. We proberen nog steeds dingen te doen die anderen gek vinden, maar waar wij enthousiast over zijn."
"We hielden van de naam Alphabet, want de collectie van letters die taal vertegenwoordigen is een van de belangrijkste innovaties van de mensheid, en stelt ons in staat via Google te zoeken".
Open brief
De internetdiensten waar Google in eerste instantie bekend om staat zullen nog onder de internetgigant blijven vallen. 'Deze nieuwe versie van Google is iets afgeslankt, de bedrijven die verder weg van onze internetproducten staan vallen nu direct onder Alphabet', zegt Page. 'Het hele punt achter Alphabet is dat alle verschillende bedrijven onafhankelijk zijn en hun eigen merken kunnen doorontwikkelen', schrijft Page in een open brief over de opsplitsing.
Kort samengevat zal Google blijven bestaan uit:
De zoekmachine
Advertenties
MapsApps
YouTube
Android
Bedrijven die zich afsplitsen en direct onder Alphabet zullen vallen zijn:
Calico (medisch onderzoek)
Nest ('slimme' thermostaat)
Fiber (breedbandnetwerken)
Ventures (investeringsmaatschappij)
X Lab (oa. zelfrijdende auto)
Beurs
Op de beurs zal Alphabet de Google aandelen één-op-één vervangen. Met de oprichting van het overkoepelende moederbedrijf komt Google tegemoet aan de wensen van Wall Street. Doordat de verschillende bedrijfsonderdelen onafhankelijk opereren binnen Alphabet, krijgen beleggers beter zicht op de resultaten van elk onderdeel. Page zegt na de reorganisatie de resultaten per segment bekend te zullen maken.
Onderzoeksbureau Ovum meldt over de overname: (Engels): Google’s rebranding as Alphabet spells a tighter focus for core businesses. While the move is primarily intended to make the company’s operations more transparent, it has implications for each of the core businesses. First is the core Google brand, which will retain control of Android, YouTube, search, and maps, among other businesses. Removing the moonshots and connected home activities from Google’s portfolio should enable it to focus on increasing its penetration in key markets such as India and China – the latter is a large market for so-called “forked” versions of Android, which don’t connect to the wider universe of Google services, effectively putting the company in competition with itself. What’s less clear is the implication for Google’s IoT-related businesses. Projects such as Thread and Nest weren’t mentioned in CEO Larry Page’s letter announcing the restructuring. However, these businesses, like Google X, will benefit from the tighter focus on their respective areas of interest by being separated from the search and YouTube businesses. Another benefit is that less successful products won’t necessarily tarnish the main brand as severely – examples include the Google+ social network, which was recently decoupled from YouTube and other Google products, and Google Glass, which has been placed under the responsibility of Tony Fadell at Nest. Unsuccessful ventures won’t be associated with the Google name, while successful ones will be more easily tied into the overall brand once they’re established.
In samenwerking met Datanews