Intel Skylake GPU-architectuur uitgelicht
Aan de vooravond van het Intel Developer Forum 2015 is er op Intels website een uitgebreide PDF verschenen met daarin een uitvoerige uitleg van de architectuur van de geïntegreerde GPU van de nieuwe Skylake generatie processors, de zogenaamde Intel Gen. 9 GPU’s. Toen Intel kort geleden de eerste twee Skylake processors introduceerde, de Core i7 6700K en Core i5 6600K, werden over de CPU- en GPU-architectuur nog geen details vrijgegeven. Wie helemaal van de hoed en de rand wil weten, nodigen we uit de PDF in zijn geheel te lezen. Wij pikken er voor nu even de belangrijkste zaken uit.
Uit de PDF kunnen we afleiden dat Intel voornemens is om drie varianten van de Gen. 9 GPU uit te brengen, waarvan we weten dat die intern GT2, GT3 en GT4 genoemd worden. Het belangrijkste verschil is het aantal zogenaamde execution units ofwel EU’s. De GT2, GT3 en GT4 GPU’s bestaan uit respectievelijk één, twee en drie zogenaamde slices, die op hun beurt weer bestaan uit drie subslices, met daarin elk 8 EU’s. Het maakt dus dat de processors met GT2 GPU in totaal 24 EU’s hebben, processors met GT3 in totaal 48 EU’s en processors met GT4 in totaal 72 EU’s. Ter vergelijking, bij Haswell bevat de GT2 variant 20 EU’s, de GT3 variant 40 EU’s en bestond er geen GT4. Het verschil in EU’s geeft al direct een theoretische prestatiewinst van 20% ten opzichte van Haswell.