Wouter Hoeffnagel - 09 juni 2016

Generatie Y gaat flinke stempel drukken op toekomstige netwerken

De millenniumgeneratie - ook wel aangeduid als 'Generatie Y' - gaat een flinke stempel drukken op de toekomstige netwerken. Vergeleken met babyboomers stellen 'millennials' hogere eisen aan de capaciteit en flexibiliteit van het netwerk. Ook verwachten ze een breder aanbod aan diensten en andere factureringsmodellen.

Tot deze conclusie komt CommScope na een onderzoek naar de levensstijl en het uitgavenpatroon van millennials, een aanduiding voor personen geboren tussen 1980 en 2000. CommScope voerde het onderzoek begin 2016 uit onder vierduizend millennials en babyboomers in San Francisco, Londen, São Paulo en Hongkong. Op basis van de resultaten adviseert CommScope netwerkoperators, etwerkarchitecten, installateurs en CIO's rekening te houden met deze maatschappelijke veranderingen.

Dominant op de arbeidsmarkt
Millennials vormen in 2025 driekwart van de wereldwijde beroepsbevolking. Door deze oververtegenwoordiging hebben de voorkeuren en uitgavenpatronen van deze belangrijke groep een directe impact op content- en telecomserviceproviders. Zo was tijdens het onderzoek 77 procent van de respondenten het 'eens' of 'zeer eens' met de stelling dat het altijd en overal mogelijk moet zijn om video te streamen. Die dienstverlening mag best iets kosten. De helft van de respondenten heeft 5 procent van het jaarsalaris over voor supersnel internet.

Uit het rapport blijkt ook dat:

  • Meer dan 85 procent van de millennials de beschikking heeft over een smartphone.
  • Millennials verknocht zijn aan internet. Ze zijn zelfs bereid om zaken als sanitair, verwarming, airconditioning, persoonlijk vervoer en kabeltelevisie op te geven voor de connectiviteit en elektriciteit die nodig is om de mobiele telefoon, laptop of tablet op te laden.
  • Twee derde van de millennials het 'eens' of 'zeer eens' is met de stelling dat social media de belangrijkste vorm van sociale communicatie is. Bij de babyboomers is dit een derde.
  • Drie kwart van de millennials graag zelf de internetsnelheid wil kunnen aanpassen aan de activiteiten - en is ook bereid daarvoor te betalen.

Deze bevindingen wijzen op een aantal trends en eisen waar netwerkserviceproviders rekening mee moeten houden:

  • Providers van draadloze netwerken moeten blijven investeren in het bouwen en uitbreiden van hun netwerken. Voor de realisatie van inpandige draadloze netwerken doen bedrijven, retailers, hotels en andere organisaties er goed aan om de samenwerking te zoeken met de providers.
  • Draadloze netwerken moeten een steeds hogere snelheid, meer capaciteit en een lagere latency bieden. Cloudgebaseerde Radio Access Networks (Cloud RAN's), virtualisatie en 5G-technologieën kunnen hierbij helpen.
  • Glasvezel wordt steeds verder richting de randen van het netwerk uitgerold, om daar te voorzien in hogere bandbreedtes en lagere latency.
  • Software-Defined Networking (SDN) en Network Function Virtualization (NFV) verbeteren de netwerkefficiëntie en -capaciteit daar waar nodig en maken het eenvoudiger om netwerken aan te passen.

Connectiviteit anders invullen
"Millennials zijn over een paar jaar goed voor het leeuwendeel van de aankopen. Omdat ze veel belang hechten aan mobiele apparaten en een snelle toegang tot internet, nemen de eisen die worden gesteld aan connectiviteit alleen maar toe. Om aan de verwachtingen te voldoen, moet die connectiviteit wel anders worden ingevuld dan bij vorige generaties", zegt Morgan Kurk, chief technology officer bij CommScope. "Met onze ervaring, innovatief vermogen en brede portfolio van draadloze en bekabelde netwerkoplossingen blijven wij serviceproviders, datacenteroperators en bedrijven helpen om deze nieuwe generatie consumenten optimaal te bedienen."

Het volledige rapport is hier beschikbaar. 

DIC Security Day BW tm 1 juli 2025 EGP 06/05/2025 t/m 03/06/2025 BW
Sophos 05/05/2025 t/m 19/05/2025 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!