Steeds meer bedrijven zetten AI in voor bedrijfskritische taken
Steeds meer organisaties maken gebruik van AI voor bedrijfskritische taken, variërend van verkeersbeheer tot kostenoptimalisatie.

Dit blijkt uit het jaarlijkse State of Application Strategy rapport van F5, dat onderzoekt hoe applicaties worden gebruikt. Uit het onderzoek komt naar voren dat 96% van de organisaties momenteel AI-modellen inzet, een significante stijging ten opzichte van 25% in 2023. Daarnaast is er een groeiende bereidheid om AI centraal te stellen in de bedrijfsvoering.
Prestaties van applicaties optimaliseren
Bijna driekwart van de respondenten (72%) geeft aan AI te willen gebruiken om de prestaties van applicaties te optimaliseren. Daarnaast is 59% voorstander van het gebruik van AI voor kostenoptimalisatie en het doorvoeren van security-beleidsregels, waardoor zero-day kwetsbaarheden automatisch worden geminimaliseerd.
Op dit moment gebruikt de helft van de organisaties AI-gateways om applicaties te verbinden met AI-tools. Nog eens 40% verwacht dit in de komende twaalf maanden te gaan doen. De meeste organisaties gebruiken deze technologie om AI-modellen te beschermen en te beheren (62%), een centraal controlepunt te bieden (55%) en hun bedrijf te beschermen tegen lekken van gevoelige gegevens (55%).
“Het SOAS-rapport van dit jaar laat zien dat IT-beslissers vertrouwen krijgen in het embedden van AI in ops”, zegt Lori MacVittie, Distinguished Engineer bij F5. “We zijn hard op weg naar het punt waarop AI wordt vertrouwd om autonoom te opereren in het hart van een organisatie, waarbij code wordt gegenereerd en ingezet die helpt om kosten te besparen, de efficiëntie te verhogen en beveiligingsproblemen te beperken. Dat is wat we bedoelen als we het over AIOps hebben, en het wordt nu werkelijkheid.”
Organisaties blijven tegen uitdagingen aanlopen
Ondanks het groeiende vertrouwen in AI, wijst het SOAS-rapport op een aantal blijvende uitdagingen. De beveiliging van AI-modellen vormt de grootste zorg voor organisaties. Hoewel AI-tools autonomer zijn dan ooit, zijn er nog steeds hiaten in de operationele voorbereiding van organisaties. 60% van de organisaties voelt zich belemmerd door handmatige workflows en 54% zegt dat een tekort aan vaardigheden een belemmering vormt voor de ontwikkeling van AI. Verder noemt bijna de helft (48%) de kosten van het bouwen en gebruiken van AI workloads als een probleem, tegenover 42% vorig jaar.
Een groter deel van de organisaties geeft ook aan dat ze geen schaalbare manier van werken met data hebben opgezet (39% vs. 33% in 2024) en dat ze AI-outputs niet vertrouwen vanwege mogelijke vooringenomenheid of hallucinaties (34% vs. 27%). Minder mensen klaagden echter over de kwaliteit van hun gegevens (48%, tegen 56% vorig jaar).
API's zijn zorgenpunt
API's waren een ander punt van zorg. 58% stelt dat ze een pijnpunt zijn geworden en sommige organisaties spenderen maar liefst de helft van hun tijd aan het beheren van complexe configuraties met talloze API's en talen. Werken met API's van leveranciers (31%), aangepaste scripts (29%) en integratie met ticketing- en beheersystemen (23%) werden genoemd als de meest tijdrovende automatiseringstaken.
“Organisaties moeten zich richten op het vereenvoudigen en standaardiseren van activiteiten, waaronder het stroomlijnen van API's, technologieën en taken”, aldus MacVittie. “Ze moeten ook erkennen dat AI-systemen zeer geschikt zijn om complexiteit autonoom aan te pakken door beleidsregels te genereren en in te zetten of workflow-problemen op te lossen.”
Afhankelijkheid van hybride cloud-architecturen
Naast de toenemende inzet van AI is er een grotere afhankelijkheid van hybride cloud-architecturen. Volgens het SOAS-rapport gebruikt 94% van de organisaties applicaties in meerdere omgevingen, waaronder publieke clouds, private clouds, datacenters op locatie, edge computing en colocatiefaciliteiten om te voldoen aan verschillende schaalbaarheids-, kosten- en compliance-eisen.
De meeste besluitvormers zien hybride omgevingen als cruciaal voor hun operationele flexibiliteit. 91% noemt het aanpassingsvermogen aan veranderende bedrijfsbehoeften als het grootste voordeel van het gebruik van meerdere clouds, gevolgd door verbeterde ‘app-resiliency’ (68%) en kostenefficiëntie (59%).
Opvallend is dat 79% van de organisaties onlangs ten minste één applicatie heeft teruggebracht van de publieke cloud naar een on-premise of colocatie-omgeving, waarbij kostenbeheersing, beveiligingsproblemen en voorspelbaarheid als argumenten werden aangevoerd. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 13% van vier jaar geleden, wat het belang onderstreept van het behoud van flexibiliteit buiten de afhankelijkheid van de publieke cloud.