Witold Kepinski - 15 augustus 2025

Partnersystemen in de IT-sector ondergaan revolutie: van goud naar punten

De manier waarop technologiebedrijven hun partners belonen, verandert ingrijpend. Volgens Jay McBain, Chief Analyst bij Canalys, stappen steeds meer bedrijven af van traditionele partnerprogramma's met niveaus als goud, zilver en brons, en omarmen ze een nieuw puntensysteem. Deze trend, die door Canalys nauwlettend wordt gevolgd, is een belangrijke verschuiving in de hele branche.

Partnersystemen in de IT-sector ondergaan revolutie: van goud naar punten image

Microsoft, 's werelds grootste leverancier met bijna 500.000 partners, maakte in 2022 de volledige overstap naar een puntensysteem. Hoewel zij niet de eersten waren – Smartsheet wordt genoemd als vroege pionier – wordt hun overstap gezien als een cruciaal keerpunt. Volgens McBain hebben inmiddels bijna 400 van de 1000 grootste leveranciers elementen van een puntensysteem in hun programma's geïntegreerd. Onlangs volgden ook bedrijven als AvePoint en Cisco dit voorbeeld.

Het nieuwe systeem beloont niet alleen de verkoop, maar ook gedrag dat waarde creëert voor de klant vóór, tijdens en na de transactie. Door middel van punten kunnen partners transparant hun voortgang monitoren op het gebied van training, adoptie en gespecialiseerde oplossingen. Dit stelt leveranciers in staat om hun incentives en strategieën beter af te stemmen op de doelen van hun ecosysteem.

Volgens een recente enquête van Canalys is dit puntensysteem nu de meest gevraagde verandering van partners. Canalys-analisten Ryan Morris en Sharon Hiu zullen de komende maanden meer onderzoek en inzichten hierover publiceren.

Factsheet: Van risico naar regie: beheer je e-maildomein met DMARC V2

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!