Cybersecurity start-ups krijgen hoge investeringen, maar worstelen met partnermarkt
Opkomende cybersecuritybedrijven worstelen met het bereiken van hun doelgroep en het winnen van partners, ondanks hun innovatieve oplossingen. Dat stelt Matthew Ball, Chief Analyst bij Canalys, in een recente analyse op LinkedIn. In een ecosysteem van meer dan 6.500 leveranciers ervaren nieuwkomers aanzienlijke barrières, waaronder beperkte marketingbudgetten en een gebrek aan unieke boodschappen.

Volgens Ball worden veel nieuwe bedrijven ook gehinderd door terughoudendheid van partners, die zich zorgen maken over de levensduur van de leveranciers en de betrouwbaarheid van hun ondersteuning. Daarnaast blijft het vinden en behouden van ervaren partnermanagers een uitdaging.
Groeiend kapitaal biedt kansen
Ondanks deze hindernissen is externe financiering een cruciale factor voor de groei van deze bedrijven. In de eerste helft van 2025 haalden pre-IPO cybersecuritybedrijven wereldwijd 6,74 miljard dollar op, een lichte stijging ten opzichte van een jaar eerder.
Een aanzienlijk deel van dit kapitaal, 43%, ging naar de meest gefinancierde leveranciers, die in totaal al meer dan 300 miljoen dollar hebben opgehaald. Deze 63 bedrijven, zoals Cato Networks en Netskope, hebben inmiddels volwassen partnerprogramma's.
Een andere interessante groep die partners in de gaten moeten houden, zijn de 55 leveranciers die binnen vijf jaar na oprichting al meer dan 30 miljoen dollar hebben opgehaald. Deze bedrijven richten zich op opkomende gebieden zoals Agentic AI en supply chain security, en hebben de potentie om uit te groeien tot de volgende generatie 'billion dollar' leveranciers. Het volgen van investeringsstromen is voor partners dan ook een belangrijke indicator om toekomstige kansen te identificeren.