Witold Kepinski - 19 augustus 2025

Gartner: nieuwe spelers in de GenAI-consultingmarkt

Gartner heeft voor het eerst een kwadrant gepubliceerd dat de markt voor consultancydiensten op het gebied van generatieve AI (GenAI) in kaart brengt. Het kwadrant identificeerde in totaal 22 bedrijven in vier categorieën, waaronder ook 'Emerging Challengers' en 'Emerging Specialists'. Het Gartner-rapport Innovation Guide for Generative AI Consulting and Implementation Services definieert de opkomende markt voor GenAI-consulting en -implementatiediensten als een markt die ondernemingen helpt op maat gemaakte GenAI-oplossingen te implementeren met optimale snelheid, schaal, kostenbeheersing, risicobeperking en waardecreatie.

Gartner: nieuwe spelers in de GenAI-consultingmarkt image

Het onderzoek stelt: “Emerging Visionaries introduceren vaak nieuwe technologieën, diensten of businessmodellen. Het kunnen kleinere leveranciers zijn die innoveren voordat er grote vraag is. Ook zijn het soms partijen die experimenteren met opkomende ideeën, maar waarvan de ervaring met grootschalige levering nog in opbouw is.”

Emerging spelers

IT-dienstverleners zoals Accenture, NTT Data, IBM, Infosys, KPMG International, Brillio, Hexaware Technolgies, Apexon en DXC Technology zijn benoemd tot 'Emerging Leaders'.

'Emerging Challengers' zijn Tata Consulting Services (TCS), EPAM Systems, Wipro en EY.

Tredence, IGT Solutions, Lucidworks, Adastra en Insight zijn gekenmerkt als een 'Emerging Visionary'.

'Emerging Specialists' zijn PwC, Prodapt, Virtusa en Perficient.

Vermogen

Het rapport benadrukt de enorme groeipotentie van de markt, met een verwachte stijging van 7,4 miljard dollar in 2024 naar 127,5 miljard dollar in 2028. Ondanks dit potentieel waarschuwt Gartner dat bedrijven met aanzienlijke praktische en technologische uitdagingen kampen.

Volgens Gartner zijn deze bedrijven innovatief en experimenteren ze met nieuwe diensten, hoewel hun vermogen om te leveren nog minder bewezen is. 

Commentaar Insight

Volgens Insight onderstreept de opname in dit kwadrant de kracht van het bedrijf als solution integrator, dat strategie, infrastructuur en managed services samenbrengt om klanten te helpen meetbare resultaten te behalen en hun digitale transformatie te versnellen in complexe omgevingen. “We zijn er trots op te zijn opgenomen in het eerste Emerging Market Quadrant van Gartner voor generatieve AI-consulting en -implementatiediensten,” zegt Adrian Gregory, EMEA-president van Insight. “De vraag is al lang niet meerof bedrijven AI gaan inzetten, maar hoe ze grote obstakels als onduidelijke bedrijfswaarde, oplopende kosten en onvoldoende risicobeheer gaan overwinnen. Klanten hebben betrouwbare partners nodig die hen helpen de hype te doorbreken en hen begeleiden van pilot naar productie. Wij geloven dat deze erkenning onze capaciteit weerspiegelt om veilige, ethische en krachtige GenAI-oplossingen te leveren die echte bedrijfswaarde creëren.”

Factsheet: Van risico naar regie: beheer je e-maildomein met DMARC V2

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!