Van der Valk-hotel op Amsterdamse Zuidas lekt gegevens van klanten bij cyberaanval
Het Van der Valk-hotel op de Amsterdamse Zuidas is getroffen door een cyberincident. De gegevens van zeker 302 klanten zijn bij het incident gestolen.

Dit meldt De Telegraaf. Het hotel heeft getroffen klanten naar verluid via een e-mail op de hoogte gesteld van het securityincident. De aanvallers maakten een inlogpagina voor medewerkers na. Medewerkers die hierop probeerden in te loggen, gaven hiermee hun inloggegevens door aan de aanvallers. Met deze inloggegevens konden de aanvallers gegevens van klanten inzien, waaronder adressen, telefoonnummers en boekingsgegevens.
Klant opgelicht
Zeker een klant is met behulp van de gegevens opgelicht. Daarbij deden de aanvallers zich met behulp van de gestolen gegevens voor als het hotel. De klant had daarbij een kamer gereserveerd, en kreeg vervolgens een appbericht dat haar reservering was geannuleerd. Bij dit bericht stond een link, waarop de klant klikte. Op de pagina die vervolgens werd geladen gaf de klant vervolgens haar creditcardgegevens op. Korte tijd later werd 200 euro afgeschreven van deze creditcard.
De getroffen vrouw stelt tegenover De Telegraaf dat het hotel in eerste instantie beweerde dat het haar eigen schuld was dat zij was opgelicht. Pas later zou het hotel hebben toegegeven door een cyberaanval te zijn getroffen.