Media Markt Saturn en Fnac Darty richten European Retail Alliance op
Het Duitse Media Markt Saturn heeft samen met de Franse retailgigant Fnac Darty de European Retail Alliance opgericht. Samen willen de twee retailers hun eigen merken uitbreiden en betere prijzen bedingen bij de fabrikanten.
Met de European Retail Alliance krijgen leveranciers een betere toegang tot de Europese klanten zo beloven de twee elektronicaketens. Tevens krijgen consumenten een beter, breder en innovatiever aanbod van producten en diensten.
"De nieuw gevormde alliantie komt ten goede aan klanten, leveranciers en leden", aldus Pieter Haas (foto), CEO van de Saturn Retail Group. Het geeft de twee bedrijven de mogelijkheid onbenut potentieel te benutten door middelen te combineren en complementaire vaardigheden te combineren.
In een eerste fase zijn MediaMarktSaturn en Fnac Darty van plan om de volgende samenwerkingsgebieden te verkennen:
- Strategische partnerships met leveranciers op internationaal niveau en nieuwe waardeproposities voor strategische leveranciers
- Gecombineerde private label sourcing- en licentieactiviteiten door het opzetten van een private label private label organisatie
- Innovatie door de innovatieaanpak van MediaMarktSaturn onderdeel te maken van de alliantie, inclusief de bestaande Retailtech Hub en de pilot van innovaties en nieuwe technologieën
- Codeer mogelijkheden voor data-analyse
Wat sourcing betreft, zal de alliantie zich eerst richten op huismerkproducten. De bedrijven zijn van plan om uiteindelijk de eigen private label sourcing-activiteiten van beide bedrijven samen te voegen tot één gezamenlijk bedrijf om klanten een breder aanbod van kwaliteitsproducten te bieden.
Wat innovatie betreft, is het de bedoeling om de innovatiemogelijkheden en -snelheid verder te versterken om de klantervaring in winkel of online te verbeteren, en de zoektocht naar ideeën die de detailhandelsector duurzaam kunnen veranderen, te systematiseren. De samenwerking omvat de deelname van Fnac Darty aan het innovatieprogramma MediaMarktSaturn, inclusief de versneller van Retailtech Hub, die tot doel heeft om retailvernieuwingen in een vroeg stadium te vinden, pilots met echte klanten op alle kanalen uit te voeren en de inzichten en lessen voor alle partners te benutten. In 2019 is de Retailtech Hub van plan om ook in Frankrijk een acceleratorprogramma te starten.
In volledige overeenstemming met de toepasselijke gegevensbeschermingsvoorschriften zullen de twee bedrijven munt slaan in analytische mogelijkheden om hun kennis van hun klanten en producten te verdiepen als basis voor samenwerking met leveranciers.
De partijen zijn van plan een joint venture op te richten, die fungeert als de holdingmaatschappij van de alliantie, en afzonderlijke operationele entiteiten voor elk van de gebieden voor waardecreatie.
Voor 2018 worden geen materiële financiële gevolgen verwacht. Potentiële financiële synergieën na dit punt worden nog steeds beoordeeld. De financiële gevolgen moeten geleidelijk in 2019 beginnen met een volledig effect, gericht in 2020.
De Europese retailalliantie staat open voor andere marktspelers en is van plan een echt Europees platform te worden dat voordelen biedt voor alle betrokken partijen.