Wouter Hoeffnagel - 14 oktober 2025

KVK: Ondernemers zetten digitalisering vooral praktisch in

Nederlandse ondernemers focussen zich vooral op het behouden van hun huidige situatie en het efficiënter maken van bestaande bedrijfsprocessen. Digitalisering wordt vooral praktisch ingezet, als middel om tijd te besparen en processen te verbeteren. Strategische vernieuwing, zoals groei of schaalvergroting, krijgt minder aandacht als het gaat om de toekomst van hun bedrijf.

KVK: Ondernemers zetten digitalisering vooral praktisch in image

Dat blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel (KVK) onder zzp’ers en mkb’ers. Zzp’ers benadrukken bij toekomstbestendig ondernemen vaker persoonlijke ontwikkeling, maatschappelijk verantwoord ondernemen en financiële gezondheid. Mkb’ers noemen juist vaker technologie, duurzaamheid en het inspelen op regelgeving. Toch geldt voor beide groepen dat het behouden van wat ze hebben opgebouwd een belangrijke drijfveer blijft. Zorgen over tijdgebrek, digitale risico’s en onduidelijke regelgeving versterken deze behoudsreflex.

Toekomstgericht ondernemen

Ondernemers verbinden toekomstgericht ondernemen met thema’s als digitalisering, duurzaamheid en regelgeving. Als ze worden gevraagd naar de prioriteiten voor hun eigen bedrijf, noemen ze vooral het behouden van wat ze hebben (38%), efficiënter werken (35%), werken vanuit passie – met name bij zzp’ers – en de overdracht van een gezond bedrijf – vooral bij mkb’ers.

Uit het onderzoek komt naar voren dat ondernemers moeite hebben om deze toekomstgerichte thema’s concreet vorm te geven. Zzp’ers geven aan hier onvoldoende prioriteit aan te kunnen geven of het niet nodig te vinden. Mkb’ers noemen als belemmeringen gebrek aan tijd, kennis en middelen, en maken zich zorgen over cybercriminaliteit en onduidelijke regelgeving. Bij beide groepen spelen vooral een tekort aan vaardigheden (17%) en gebrek aan prioriteit (23%) een rol.

Digitalisering vooral gericht op efficiëntie

Ondanks de uitdagingen is meer dan de helft van de ondernemers actief bezig met digitalisering en automatisering. De belangrijkste motivatie hiervoor is praktisch: efficiënter werken en meer gemak. Innovatie wordt veel minder vaak genoemd als drijfveer. Digitalisering wordt vooral gebruikt om bestaande processen te verbeteren, en minder als strategisch middel voor vernieuwing of groei.

Ondernemers verwachten steun van de overheid en KVK bij het versterken van hun toekomstbestendigheid. Van de overheid gaat het dan om het verminderen van regeldruk, betere toegang tot financiering en subsidies, ondersteuning bij digitalisering en verduurzaming, en een duidelijker dienstverleningsaanbod. KVK biedt onder meer het KVK Adviesteam voor informatie en advies, online tools en webinars. Tijdens de KVK Ondernemersdagen op 14 en 15 november worden deze thema’s verder uitgediept in diverse workshops.

'Behoud maakt kwetsbaar'

“Als ondernemers zich vooral richten op het behouden van hun huidige situatie, lopen ze het risico kansen voor vernieuwing mis te lopen,” zegt Jacob van der Vis, adviseur bij KVK. “Juist nu – in een tijd van technologische versnelling en maatschappelijke transities – is het belangrijk om ook ruimte te maken voor innovatie en ontwikkeling. Toekomstgericht ondernemen vraagt meer dan alleen het digitaliseren van de administratie, het gaat om actief inspelen op veranderingen.”

Van der Vis wijst ook op de kloof tussen mkb’ers en zzp’ers: “Zzp’ers hebben vaak minder toegang tot kennis, netwerken en ondersteuning. Als we die kloof niet verkleinen, kan het voor veel kleine ondernemers lastig worden om mee te bewegen met de ontwikkelingen.” Volgens Van der Vis is dat niet alleen een uitdaging voor de ondernemers zelf, maar ook voor de bredere economie: “Een sterke, toekomstbestendige ondernemersbasis draagt bij aan innovatie, concurrentiekracht en maatschappelijke veerkracht.”

AvePoint BW + BN Copaco CopaCoins
AvePoint BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!