Witold Kepinski - 04 november 2025

Voorkeursstemmen voor Barbara Kathmann: Digitale Zaken hoog op agenda

Tweede Kamerlid Barbara Kathmann (GroenLinks-PvdA) heeft naar eigen zeggen genoeg voorkeursstemmen binnengehaald om haar zetel in de Tweede Kamer te behouden. Hoewel de definitieve uitslag van de Kiesraad nog moet volgen, lijkt het er sterk op dat de campagne gericht op 'Digitale Zaken' een succes is gebleken. De rol van de zogenaamde ‘NerdVote’-campagne wordt daarbij als significant bestempeld.

Voorkeursstemmen voor Barbara Kathmann: Digitale Zaken hoog op agenda image

Kathmann, die zichzelf voor de tweede keer op rij het 'Meest Digibewuste Kamerlid' noemt, stelde dat haar campagne tot doel had belangrijke digitale thema’s – zoals de macht van techgiganten, AI, online veiligheid, zeekabels en digitale toegankelijkheid – hoog op de politieke agenda te krijgen.

In een reactie op de voorlopige uitslagen bedankte Kathmann de grote groep mensen die zich met haar inzette: "De hele campagne lang was Den Haag stil hierover. Daarom zijn we vol aan de bak gegaan. ‘We’ bestaan uit talloze mensen die zich, met mij, inzetten voor een fijne digitale wereld. De honderden leden van het Netwerk Digitale Samenleving binnen GL-PvdA, alle vrijwilligers, IT-experts en heel veel organisaties!"

Het 'NerdVote'-effect

De resultaten worden door analisten in verband gebracht met de impact van specifieke campagnes om voorkeursstemmen. In een analyseblog van Bert Hubert, getiteld ‘Het Nerdvote Effect’, wordt de balans opgemaakt tussen de invloed van campagnes als NerdVote.nl en het initiatief Stem op een Vrouw. De conclusie van deze analyse is dat de NerdVote-campagne waarschijnlijk de doorslaggevende factor was voor de herverkiezing van Kathmann.

Dit succes wordt echter ook toegeschreven aan de individuele kracht van de kandidate. Zo behaalde Barbara Kathmann in 2023 al 10.000 voorkeursstemmen 'op eigen kracht'. Bovendien beschikt zij over een breed netwerk en was zij al zeer bekend in Rotterdam (waar zij dit jaar 4.400 stemmen behaalde). De campagne van het Netwerk Digitale Samenleving binnen GroenLinks-PvdA wordt eveneens gezien als een bijdrage aan het succes.

De analyse suggereert dat de NerdVote-campagne waarschijnlijk het sterkst werkt voor kandidaten die reeds beschikken over de drive, het netwerk en de achtergrond van Barbara Kathmann.

De officiële zekerheid over de zetel volgt pas volgende week, na publicatie door de Kiesraad, maar Kathmann sprak alvast haar dank uit voor het #nerdvoten en knokken. Met haar verwachte terugkeer blijven Digitale Zaken verzekerd van een plaats in het politieke debat.

Hammer Distribution BW Flex IT Distribution BW + BN
Gartner BN tm 12-11-2025 - 1

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!