IDC: adoptie van GenAI blijft achter in Benelux
Bedrijven in de Benelux maken minder gebruik van generatieve AI en vertrouwen de technologie onvoldoende voor strategische besluitvorming. Slechts 4% van de organisaties in de regio zet AI transformatief in. Hoewel de Benelux sterk scoort op traditionele AI (73% versus 65% in Europa), blijft de adoptie van generatieve AI achter (59% tegenover 82% in Europa).
Dit blijkt uit het IDC Data and AI Impact Report: The Trust Imperative dat in opdracht van SAS is opgesteld. De AI-volwassenheid van bedrijven in de Benelux ligt onder het wereldwijde gemiddelde, zowel voor AI- als data-infrastructuur. Slechts 4% heeft het hoogste niveau van datamaturiteit bereikt, vergeleken met 10% wereldwijd. Bedrijven richten zich vooral op operationele toepassingen, maar vertrouwen AI nog onvoldoende voor besluitvorming. Leidinggevenden verwachten vooral efficiëntieverbeteringen en innovatie, maar minder vaak een betere besluitvorming via AI (-18,5% ten opzichte van het globale gemiddelde).
AI-geletterdheid in de Benelux nog moet groeien
“Het gebrek aan vertrouwen in AI als ondersteuning van het besluitvormingsproces bewijst dat de AI-geletterdheid in de Benelux nog moet groeien”, zegt Rein Mertens, Head of Customer Advisory SAS Platform. “Niet alleen het bedrijfsleven, maar ook de publieke sector moet hier meer op inzetten. Hoe kunnen we AI gebruiken? Wat kan de technologie voor ons doen? We zien wel dat er meer en meer initiatieven komen om die geletterdheid op alle niveaus te verbeteren.”
Benelux-organisaties maken zich meer zorgen over dataprivacy en -security dan elders. De aandacht voor securityincidenten ligt 12 procentpunten hoger dan wereldwijd, terwijl transparantie en verklaarbaarheid van AI-modellen minder prioriteit krijgen (-4,9%). Volgens SAS is een solide basis belangrijk, maar mag dit innovatie niet belemmeren.
“Data is de basis van alles. Je kunt niet aan AI-governance doen zonder eerst op data-governance te focussen”, zegt Véronique Van Vlasselaer, Decision en Data Scientist bij SAS. “We mogen best trots zijn op onze aanpak in de Benelux. Bedrijven in onze regio zijn vandaag vooral bezig met de bouwstenen die nodig zijn om AI op een betrouwbare en veilige manier te gebruiken. Dit toont aan dat we met de juiste kennis en kunde aan de slag gaan. Natuurlijk moeten we tegelijkertijd opletten dat we ons hier niet te veel in verliezen. Dat zou verlammend werken voor ons vermogen om te innoveren. Waarde uit data en AI wordt pas gecreëerd wanneer AI effectief ingezet wordt in bedrijfsprocessen.
Vertrouwen in AI groeit, maar governance blijft achter
Wereldwijd investeert slechts 40% van de organisaties in governance, verklaarbaarheid en ethische praktijken, terwijl 78% aangeeft AI volledig te vertrouwen. In de Benelux heeft 39% veel vertrouwen in AI, maar ontbreekt het aan de nodige praktijken en governance. Omgekeerd heeft 10% wel een sterk kader, maar vertrouwt AI te weinig voor effectief gebruik.
“Om dit vertrouwensdilemma op te lossen, moeten bedrijven meer focussen op governance van hun data en modellen, ethische praktijken en transparantie integreren in hun AI-levenscyclus, en de skills en cultuur uitbouwen die nodig zijn om het menselijke vertrouwen in overeenstemming te brengen met de betrouwbaarheid van de technologie. Hoe groter de kloof tussen perceptie en realiteit, des te lager het rendement met AI, zo blijkt uit het rapport”, zegt Véronique Van Vlasselaer.
GenAI wordt sneller vertrouwd
Generatieve AI wekt meer vertrouwen door het persoonlijke karakter, maar is niet transparanter dan andere AI-toepassingen. Volgens het rapport is AI-governance essentieel voor betrouwbare resultaten.
Het IDC Data and AI Impact Report bevroeg 2.375 respondenten wereldwijd, waaronder IT-professionals en topmanagers. Het volledige rapport is hier te vinden.