AI-investeringen kosten 21.000 Oracle-medewerkers hun baan
De databasegigant Oracle heeft het afgelopen jaar zijn personeelsbestand drastisch ingekrompen. Uit het nieuwste jaarverslag blijkt dat het aantal werknemers daalde van 162.000 naar 141.000. In totaal verdwenen er 21.000 banen: 9.000 in de Verenigde Staten en 12.000 internationaal.
De massaontslagen hangen direct samen met de miljardeninvesteringen die het bedrijf doet in de uitbreiding van AI-datacenters. De inzet van AI-technologieën binnen de eigen bedrijfsvoering heeft geleid, en zal mogelijk blijven leiden, tot een inkrimping van het personeelsbestand, verklaart Oracle openhartig in het verslag. Het bedrijf sluit nieuwe herstructureringen in de toekomst niet uit.
Oracle waarschuwt zelf voor de risico's van deze ingreep, zoals een lagere productiviteit, een deuk in het moreel en het verlies van waardevolle interne expertise. Desondanks stelt de techgigant dat het continu balanceren van middelen noodzakelijk is om de beste cloud- en AI-producten te kunnen leveren.
De ontslaggolf staat niet op zichzelf. Grote techbedrijven, waaronder Microsoft, slanken hun personeelsbestanden momenteel flink af om de peperdure infrastructuur rondom kunstmatige intelligentie te kunnen financieren.