Witold Kepinski - 08 juni 2023

Canalys belicht duurzaamheid trends in IT-channel

In een onderzoek van Canalys onder meer dan 500 kanaalpartners in 76 landen, ontdekte het onderzoeksbureau dat duurzaamheid voor velen een hoge prioriteit blijft, waarbij EMEA voorop loopt en de circulaire economie geleidelijk aan terrein wint. Dit meldt Canalys analist Rachel Brindley (foto) in een blog.

Canalys belicht duurzaamheid trends in IT-channel image

Canalys heeft onlangs een wereldwijd onderzoek naar duurzaamheid uitgevoerd. We hebben reacties ontvangen van 545 kanaalpartners in 76 landen, met als doel hun houding ten opzichte van duurzaamheid te peilen, hun vooruitgang te beoordelen en de kansen en uitdagingen te identificeren die in het verschiet liggen.

Ondanks de aanhoudende macro-economische onzekerheid bleek uit ons onderzoek dat duurzaamheid in 2023 een prioriteit blijft voor veel van onze partners. Maar de trajecten van partners naar duurzaamheid zijn talrijk en gevarieerd. Sommigen zijn al aan hun reis begonnen, terwijl anderen nog in de startblokken staan, wat duidt op een industrie die midden in een transformatieve verandering zit.

Als het gaat om regionale verschillen, loopt EMEA voorop op het gebied van duurzaamheid, terwijl APAC-partners steeds meer inzet tonen. Ondertussen blijven de meeste partners in Amerika vele jaren achter. Ze moeten hun achterstand inhalen wat betreft het inzetten van middelen en het volgen van vitale duurzaamheids-KPI's.

Stap voor stap de circulaire economie omarmen

Uit ons onderzoek bleek ook dat de circulaire economie, waarbij de nadruk ligt op herstel, hergebruik en recycling van producten, stilaan groeit in het kanaal. Toch blijven het vergroten van het klantbewustzijn en het veranderen van percepties rond refurbished hardware een grote uitdaging. Bovendien behoren aanhoudende zorgen over gegevensprivacy en een niet-aflatende focus van leveranciers op de verkoop van nieuwe hardware tot de voortdurende hindernissen voor de verdere acceptatie van circulaire modellen.

Regeldruk: een duw in de richting van duurzaamheid

Onze bevindingen suggereren dat toenemende regeldruk en wereldwijde energiecrises sleutelfactoren zijn die kanaalpartners naar duurzamere oplossingen drijven. De dreigende dreiging van strengere milieuregelgeving (vooral in EMEA) dwingt partners om duurzaamheid aan te pakken, niet alleen als een ethische verplichting maar ook vanuit het oogpunt van naleving.

De vitale rol van interne opleiding

Voor partners gaat duurzaamheid niet alleen over het hebben van een groen aanbod, het gaat over het verweven van duurzaamheid in de structuur van hun organisaties. Dit begrip heeft ertoe geleid dat interne training wordt erkend als een essentieel investeringsgebied, met name voor verkoop-, service- en technische teams, om ervoor te zorgen dat ze bedreven zijn in het promoten en leveren van duurzame producten en diensten.

Een beroep doen op leveranciers om verandering te stimuleren

Uit ons onderzoek blijkt dat leveranciers een cruciale rol spelen bij het vormgeven van de duurzaamheidsvoortgang van partners. Ze zitten aan het roer om toeleveringsketens koolstofarm te maken, circulaire modellen te ondersteunen en de nodige training voor partners te bieden. Maar uit ons onderzoek blijkt dat partners meer ondersteuning van leveranciers nodig hebben om hen te helpen hun duurzaamheidsdoelstellingen (en die van hun klanten) te ondersteunen.

Belangrijkste uitdagingen: een oproep tot actie

De belangrijkste wereldwijde uitdagingen voor onze partners waren klantbewustzijn (51%), zorgen over gegevensprivacy (46%) en leveranciers die circulaire modellen ontmoedigen (36%). Maar laten we deze uitdagingen niet zien als wegversperringen. Laten we ze in plaats daarvan zien als een oproep tot actie, een oproep om een ​​verschuiving teweeg te brengen in de go-to-market verkoopcultuur, om onze opknap- en recyclingmogelijkheden te verbeteren en, belangrijker nog, om alle klanten te betrekken bij de reis naar duurzaamheid.

Duurzaamheid wordt meer dan alleen een toegevoegde waarde, het wordt een verwachting en zal een hulpmiddel worden voor werving en behoud. Het wordt steeds duidelijker dat partners en leveranciers die duurzaamheid verwaarlozen, het risico lopen achterop te raken en minder relevant worden voor prospects en klanten. Het is van vitaal belang dat alle belanghebbenden in het kanaalecosysteem samenwerken om nieuwe, duurzamere bedrijfspraktijken te creëren.

Als u een kanaalpartner bent en graag meer wilt weten over de kansen op het gebied van duurzaamheid, raden we u aan om u te registreren voor de Canalys Forums 2023 . Deze evenementen bieden partners de kans om meer te weten te komen over de nieuwste trends in het ontwikkelen van duurzame bedrijfsmodellen en te bespreken hoe ze zich snel kunnen aanpassen aan de veranderende behoeften van hun klanten, samen met topdistributeurs en toegewijde verkopers. Zie je daar!

Door: Rachel Brindley, Canalys

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!