Aces Direct onderzoek: 1 op 3 werkende Nederlanders is duurzaamheidsmoe
Meer dan een derde (35%) van de Nederlandse werknemers zegt helemaal klaar te zijn met alle praat over duurzaamheid.

Dit blijkt uit de IT-indicator 2025 van Aces Direct, op basis van onderzoek onder meer dan 1.000 Nederlandse werknemers. Hieruit blijkt ook dat 34 procent van mening is dat duurzaamheidsinitiatieven vooral zijn bedoeld voor een goed imago, niet om echt impact te maken.
Maatregelen voelen vaak als marketing
De cijfers tonen een zorgwekkende trend: slechts één op de drie werknemers (34%) gelooft dat duurzaamheidsmaatregelen van hun organisatie daadwerkelijk grote impact hebben. De helft (48%) denkt zelfs dat maatregelen vooral als marketinginstrument worden ingezet. Nog eens zeventien procent beschouwt de maatregelen als nauwelijks effectief of zelfs zonde van het geld.
Als het management niet het goede voorbeeld geeft
Het vertrouwen zakt verder als werknemers merken dat duurzaam gedrag van henzelf wordt verwacht, terwijl het management andere keuzes maakt. Zo zegt 17 procent dat hun werkgever beweert duurzaamheid serieus te nemen, terwijl er gewoon wordt geïnvesteerd in vervuilende processen. Ook is een vijfde (21%) van mening dat hun werkgever duurzaamheid morgen nog zou laten vallen als het geen imago-voordeel oplevert. Een kwart (26%) gelooft dat duurzaamheid pas serieus wordt genomen als klanten erom vragen, niet omdat de organisatie er zelf in gelooft.
Sven van Boxtel (foto), CEO bij Aces Direct: “Duurzaamheidsmoeheid is het gevolg van mooie woorden zonder daden. Zolang je alleen belooft maar niets laat zien, verliezen medewerkers de interesse en haken ze af. Als organisatie moet je concrete keuzes maken, hier open over zijn tegen je medewerkers en hen actief meenemen in de uitvoering. Dit gecombineerd met een duurzaamheidsplan dat tot in de kernwaarden wordt uitgedragen, maakt duurzaamheid geloofwaardig en creëert draagvlak.”
Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door Aces Direct in samenwerking met MarktEffect onder meer dan 1.000 respondenten, die werkzaam zijn in organisaties met 50 tot 250+ fulltime medewerkers. Het veldwerk is uitgevoerd in de periode van 15 tot en met 28 april 2025.