Canalys: verkoop van tablets en Chromebooks stijgen sterk
Volgens de meest recente gegevens van Canalys, nu onderdeel van Omdia, bereikten de wereldwijde tabletverkopen in het tweede kwartaal van 2025 39 miljoen stuks, een jaarlijkse groei van 9% en een kwartaal eerder van 5%. Deze sterke prestatie werd voornamelijk gedreven door een sterke vraag in China en EMEA. Ondertussen profiteerde de Chromebookmarkt van een aanzienlijke impuls dankzij de voortdurende vernieuwing van educatieve apparaten in het kader van het Japanse GIGA School Program, wat de verkopen in de eerste helft van het jaar naar 11 miljoen stuks bracht. Naast het Japanse programma zal overheidsfinanciering voor educatieve apparaten uit verschillende markten de toename van Chromebookverkopen in 2025 en daarna ondersteunen.

"De wereldwijde tabletmarkt zette zijn opmerkelijke groei in het tweede kwartaal voort, ondersteund door consumentensubsidies in China en een toename van commerciële aanbestedingen wereldwijd", aldus Himani Mukka, Research Manager bij Canalys, nu onderdeel van Omdia. "De markt profiteerde ook van een golf aan nieuwe productlanceringen, met name in het gamingsegment. De groeiende interesse van consumenten in deze use case heeft ertoe geleid dat gamingtablets een nichegroeicategorie zijn geworden, vooral in Azië. Opvallende releases waren onder andere Xiaomi's Redmi K Pad (8,8 inch) en Vivo's Pad5, terwijl de leveringen van Lenovo's Legion Tab kwartaal op kwartaal meer dan verdubbelden. Leveranciers maken van tablets ook een belangrijk onderdeel van hun strategieën voor een connected ecosysteem. HONOR onthulde zijn strategie in het eerste kwartaal met zijn "Alpha"-plan, gevolgd in mei door Xiaomi's "Human x Car x Home"-initiatief, dat gericht is op de naadloze integratie van smartphones, tablets, smarthome-apparaten en zelfs elektrische voertuigen. De onlangs gelanceerde Xiaomi Pad 7 Ultra is gepositioneerd als de centrale controlehub binnen het ecosysteem."
Wereldwijde tabletverzendingen (marktaandeel en jaarlijkse groei) | |||||
Leverancier (bedrijf) | Leveringen Q2 2025 |
| Leveringen Q2 2024 |
| Jaarlijkse |
Apple | 14.108 | 36,1% | 13.773 | 38,6% | 2,4% |
Samsung | 6.656 | 17,1% | 6.776 | 19,0% | -1,8% |
Huawei | 3.231 | 8,3% | 2.501 | 7,0% | 29,2% |
Lenovo | 3.098 | 7,9% | 2.485 | 7,0% | 24,7% |
Xiaomi | 3.051 | 7,8% | 2.144 | 6,0% | 42,3% |
Anderen | 8.891 | 22,8% | 8.042 | 22,5% | 10,6% |
Totaal | 39.035 | 100% | 35.721 | 100% | 9,3% |
Let op: eenheidsleveringen in duizenden. Percentages tellen mogelijk niet op tot 100% vanwege afronding. Bron: Canalys PC Horizon Service (verkoopzendingen), augustus 2025 |
Op de tabletmarkt behield Apple zijn leidende positie met 14,1 miljoen verzonden iPads in het tweede kwartaal van 2025, een groei van 2% op jaarbasis. Samsung behield de tweede plaats met 6,7 miljoen verzonden exemplaren in het kwartaal. De volgende drie leveranciers zagen een sterke jaarlijkse groei, grotendeels gedreven door de vraag op het Chinese vasteland. Huawei passeerde Lenovo en eindigde op de derde plaats, met 3,2 miljoen tablets en een gezonde groei van 29%, terwijl Lenovo en Xiaomi de top vijf completeerden met respectievelijk 3,1 miljoen en 3 miljoen verzonden exemplaren. Xiaomi verkleinde de kloof met Lenovo dankzij zijn sterke offline kanaalaanwezigheid op de Chinese markt.
"Ondertussen maken Chromebooks een periode van revitalisering door, gedreven door de voortdurende vernieuwing van het GIGA School Program in Japan", aldus Kieren Jessop, Research Manager bij Canalys, nu onderdeel van Omdia. "De leveringen naar Japan zijn jaar op jaar meer dan vertwintigvoudigd, doordat de door de overheid gefinancierde aanbestedingen aan kracht begonnen te winnen. Deze hernieuwde vraag zal naar verwachting tot medio 2026 aanhouden."
"Het Japanse onderwijsecosysteem is de afgelopen maanden bijzonder actief geweest, waarbij leveranciers, distributeurs en EdTech-partners hun bewustwordingsinspanningen hebben opgevoerd via campagnes en beurzen om een groter aandeel in de voortdurende vernieuwingscyclus te verwerven", voegde Jessop eraan toe. "Op de onderwijsbeurs 'EDIX Tokyo 2025' in april presenteerden toonaangevende pc-fabrikanten en platformaanbieders hun apparaten en besturingssystemen, waarbij ze de voordelen voor belangrijke belanghebbenden in het onderwijs benadrukten. Naast de GIGA-gerelateerde leveringen zijn de vooruitzichten voor Chromebooks op de bredere Aziatische markt positief, waarbij veel landen Chromebooks prioriteit geven voor hun implementaties in het onderwijs in 2025."
Wereldwijde Chromebook-leveringen (marktaandeel en jaarlijkse groei) Canalys PC Market Pulse: H1 2025 | |||||
Leverancier (bedrijf) | H1 2025- leveringen | Marktaandeel H1 2025 | H1 2024- leveringen | Marktaandeel H1 2024 | Jaarlijkse groei |
Lenovo | 3.453 | 31,3% | 2.720 | 27,3% | 26,9% |
HP | 2.586 | 23,4% | 2.705 | 27,1% | -4,4% |
Acer | 2.215 | 20,1% | 2.020 | 20,2% | 9,6% |
Dell | 1.454 | 13,2% | 1.523 | 15,3% | -4,5% |
Asus | 843 | 7,6% | 591 | 5,9% | 42,8% |
Anderen | 484 | 4,4% | 421 | 4,2% | 15,0% |
Totaal | 11.035 | 100% | 9.980 | 100% | 10,6% |
Let op: eenheidsleveringen in duizenden. Percentages tellen mogelijk niet op tot 100% vanwege afronding. Bron: Canalys PC Horizon Service (verkoopzendingen), augustus 2025 |
In de eerste helft van 2025 was Lenovo marktleider op de wereldwijde Chromebookmarkt, versterkt door zijn sterke rol in het Japanse GIGA School Program. De leverancier leverde 3,5 miljoen exemplaren, een groei van 27% op jaarbasis. HP volgde op de tweede plaats, hoewel het marktaandeel moest afstaan aan Lenovo en een bescheiden jaarlijkse daling van 4% noteerde. Acer, een belangrijk merk in de Aziatische markt, boekte een gezonde groei van 10% en leverde 2,2 miljoen exemplaren. Dell stond op de vierde plaats met 1,5 miljoen exemplaren, een daling van 5% ten opzichte van het voorgaande jaar. ASUS completeerde de top vijf en profiteerde van de GIGA-gerelateerde vraag om een aanzienlijke groei van 43% op jaarbasis te realiseren, met een leveringsvolume van 0,8 miljoen exemplaren.