Mitel zet in op Unified Communications as a Service
De wereldwijde markt voor Unified Communications as a Service (UCaaS) zal de komende jaren gemiddeld met bijna 19 procent groeien en is naar verwachting in 2017 goed voor 4,1 miljard dollar. Dit meldt het onderzoeksbureau Canalys in zijn Worldwide Unified Communications (UC) Vendor Performance Index. Steeds meer klanten willen één multi-tenant platform dat voice, video, messaging, presence en contact center biedt. Hierbij wordt maandelijks betaald voor een werkplek. Mitel, een Canadese leverancier van IP-telefonie en unified communication & collaboration oplossingen, speelt in op deze groeimarkt met apps voor mobiel gebruik en in de cloud.
De Mitel apps zijn prima geschikt voor Windows omgevingen en tablets zoals de Apple iPad en Android devices. In de cloud worden de Mitel apps vaker toegepast als onderdeel van andere omgevingen, zoals die van VMware, Google, Microsoft en Salesforce.com. Maar Mitel blijft ook complete on-premise VoIP bieden. Channel partners kunnen daardoor met het brede Mitel portfolio en de combinatie daarvan aan hun klanten bieden, aldus Mitel CTO Jim Davies (foto links) en Gijs Borsboom (foto rechts), Vice President Sales Europe van Mitel.
'Zero Moment of Truth'
Volgens Mitel CTO Jim Davies weten klanten precies wat voor unified communications oplossingen ze willen. Nog voordat ze bij een channel partner aankloppen gaan ze eerst vooraf online oriënteren. Dat staat ook bekend als het beroemde 'Zero Moment of Truth' (ZMON): het allereerste contactmoment met het product. Voor de cloud en de komst van unified communications software is de IP-PBX en VoIP-markt veranderd. Mitel is inmiddels zeer actief in de markt voor hosted en cloud diensten en biedt daarvoor MiCollab, MiVoice en MiContactCenter. MiCollab omvat alle unified communications- en samenwerkingsoplossingen, MiVoice alle communicatieplatformen en telefoontoestellen en MiContactCenter bundelt alle technologie voor contact centers.”
Contact Center
De contact center business is een groeimarkt voor Mitel en zijn partners, aldus Davies. “Onze klanten vragen vaker om contact center oplossingen. Mitel nam recentelijk prairieFyre over, een OEM-provider van contact center oplossing voor de Amerikaanse markt. Eerder introduceerde Mitel voor de Amerikaanse markt zijn AnyWare Cloud Contact Center, een pakket van hosted contact center management applicaties voor het MKB en de midmarket. Mitel startte recentelijk met een wereldwijde verkooporganisatie voor de hosted unified communications Mitel MiCloud collaboration en voice oplossingen. Wereldwijd zijn er inmiddels honderd duizenden public, private en hybride cloud users van Mitel UC producten.”
Microsoft Lync
De veranderende telecom markt leidt tot een verandering in het verkoopproces, aldus de Mitel CTO: “Door de komst van unified communications wordt er veel meer telecom software verkocht. Je ziet dat steeds meer softwarebedrijven daarop inspelen. Bijvoorbeeld Salesforce.com met Chatter of Microsoft met Lync. We zien dat dit soort oplossingen de kwaliteit en klanttevredenheid significant verbetert. De channel partner kan daar een breed scala aan Mitel oplossingen bieden, waaronder cloud services. In plaats van fullfilment speelt een Mitel channel partner met Mitel UC software in op business requirements. Channel Partners kunnen met Mitel goede zaken doen, ze kunnen doen aan consulting en aan eenvoudige implementaties. Ze kunnen zorgen voor lagere operationele kosten. We staan open voor nieuwe partners, die kennis hebben van horizontale en verticale markten.”
On-premise
Gijs Borsboom, Vice President Sales Europe van Mitel, zegt dat Mitel en zijn partners altijd rekening houden met de wensen van de klant, ook als die afziet van de cloud. “Je zult altijd klanten hebben die een PBX willen. We bieden daarom ook on-premise Unified Communications en VoIP. Je hebt soms klanten die terug komen van de cloud en weer liever on-premise technologie willen. Maar de realiteit van de markt is dat klanten steeds vaker kiezen voor Unified Communications, vaak in de cloud.”
Zorginstelling
Volgens Borsboom heeft Mitel door zijn sterke focus op unified communications de koppositie in de Nederlandse zakelijke IP-telefoniemarkt bereikt. “Mitel bouwde haar nummer 1 positie in het eerste kwartaal van 2013, met 22 procent marktaandeel in het tweede kwartaal uit naar 31 procent van alle IP-verkopen. Dit blijkt uit het nieuwste rapport van onderzoeksbureau MZA Ltd. Nederland heeft een zakelijk IP-telefoniepenetratie van 65 procent. Daarom zijn alle UC-leveranciers actief in deze zeer concurrerende markt.”
Borsboom vervolgt: “Grote contracten als OT2010 en het UMCU waren de motor achter het bereiken van het marktleiderschap van Mitel in Nederland. OT2010 is een project van acht jaar waarbij de communicatiesystemen van ruim 100 Nederlandse overheidsafdelingen zullen worden geüpgraded. Ook worden er ruim 100.000 IP-poorten geïmplementeerd. Het Nederlands Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) is de grootste publieke zorginstelling in Nederland waar een van de grootste implementaties op het gebied van private gsm in het land wordt uitgevoerd.”
VMware
De sterke positie van Mitel is onder andere mogelijk gemaakt door het open UC-platform en de samenwerking met andere software leveranciers, zodat gebruikers Mitel applicaties overal ter wereld kunnen gebruiken. Borsboom: “Zo werkt Mitel met virtualisatie leverancier VMware. Hierbij worden Mitel unified communications applicaties op het VMware vSphere platform gevirtualiseerd. Alle Mitel apps werken op VMware. Veel channel partners pakken dit op. Steeds meer Unified Communications installaties zijn of worden gevirtualiseerd. Het doel van de samenwerking is dat organisaties zowel op afstand als op locatie Mitel Unified Communications (UC)-toepassingen kunnen gebruiken.”
Google en Microsoft
Mitel heeft zijn technologie ook geoptimaliseerd voor Google en Microsoft omgevingen door de introductie van twee nieuwe oplossingen: MiVoice voor Microsoft Lync en MiCollab 5.0 dat onder meer integreert met Google. MiCollab is een geïntegreerde oplossing voor betere realtime-communicatie en samenwerking met collega’s, klanten, partners en leveranciers, onafhankelijk van locatie, tijd, en type toestel. MiCollab 5.0 biedt diverse mogelijkheden op het gebied van voice & instant messaging, presence, audio, video en web conferencing. MiCollab 5.0 integreert met het Google cloud-platform en Google apps, zoals agenda, e-mail, instant messaging, aanwezigheid en contactbeheer. Voor het MKB en Mitel-partners die cloud-oplossingen bieden, heeft Mitel nu ook MiCollab gebundeld met voice als virtuele appliance.
Mitel heeft verder met Vidyo, leverancier van telepresence-technologie, een partnerovereenkomst gesloten. Hierbij worden de HD-video en telepresence-oplossingen van Vidyo geïntegreerd met de unified communications- en samenwerkingsproducten (UCC) van Mitel. Borsboom: “”Hierdoor kunnen Mitel-partners nu een volledige UCC- en video conferencing-oplossing bieden aan klanten.”
Eindgebruiker centraal
Borsboom ziet het aantal Mitel resellers die het cloud aanbod van Mitel oppakken flink groeien. “Soms met 40 procent per jaar, terwijl de markt in zijn geheel weinig groeit. Een reseller kan zijn business uitbreiden door meer en verschillende IT-beslissers aan te spreken. Dus niet alleen de CIO, maar ook de CMO. Zo is Salesforce.com ook gegroeid. Cloud leidt tot meer verschillende IT-decisionmakers. De CRM software van Salesforce.com is vergelijkbare technologie als van andere CRM-leverancier. Maar het benaderen van marketing decisionmakers helpt echt. Dat zien we nu ook in onze business. We werken samen met beslissers van zowel IT- afdelingen, als van business afdelingen zoals marketing en sales. Dat doen we vanuit de gedachte om alle eindgebruikers te voorzien van de beste technologie.”
Utility
Volgens Borsboom zullen steeds meer bedrijven wel moeten kiezen voor de cloud, omdat steeds meer business applicaties cloud-gebaseerd zijn. “Die applicaties moeten vaak worden gekoppeld aan een communicatie netwerk. Mitel speelt daarop in door functies voor Unified Communications zo te ontwikkelen dat deze in vrijwel elke omgeving direct te gebruiken zijn. Mitel biedt als het ware Unified Communications en apps als een utiliteit, net zoals water en elektriciteit. Spraak is een utility en de klant ziet dat ook zo. Die gaat daarom steeds vaker kijken naar de combinatie van prijs, service level agreement en een betrouwbare partner.”
Door: Witold Kepinski