Redactie - 22 september 2015

Nextel-event: eindklanten willen nog maar één partner voor voice, data en apps

De realiteit van eindklanten verandert, ze willen nog maar één partner voor voice, data en applicaties. Ze moeten veilig kunnen werken en niet teveel werk hebben aan het in gebruik nemen van hun applicaties. Daarom werkt Nextel alleen met value partners, waarmee ze samen de toegevoegde waarde leveren. "Vernieuwing begint bij jezelf", vertelt Jeff Scipio, marketing manager en business development bij Nextel, tijdens het partnerevent 17 september jongstleden. "Daarom moeten wij de DNA-profielen van onze klanten en eindklanten snappen."

"Bedrijven willen partners voor alle IT- en telecomvraagstukken, ze zoeken een schakel tussen voice, data en applicaties", met deze boodschap opent Ed Jans, algemeen directeur van Nextel het partnerevent, 17 september 2015 jongstleden. Partners zullen dus mee moeten veranderen, maar dat geldt dan ook voor distributeur Nextel zelf, aldus Jeff Scipio, marketing manager en business development bij Nextel: "Vernieuwing begint bij jezelf."

De realiteit van de eindklant

"Als we met resellers praten, dan blijkt wel eens dat er verschillende realiteiten leven. Maar er is maar één realiteit, namelijk die van de eindklant", vertelt Scipio. "Het is een commerciële oorlog buiten, dus het is cruciaal dat ook wij het DNA-profiel van onze business partners en hun eindklanten snappen." Om business partners te ondersteunen in de veranderende realiteit biedt Nextel kennis, kunde, vernieuwende producten en services.

Tijdens de openingspresentatie vraagt Scipio aan soft- en hardwareleverancier Alcatel Lucent Enterprise wat ze doen om bij te blijven. ‘Veel’, is het antwoord van Gert Jonk, managing director Alcatel Lucent Benelux. "Concreet betekent dat dat we veertien procent van onze winst teruginvesteren in R&D van communicatieplatformen. Voor netwerkswitches is dat twaalf procent. Dat is het dubbele van wat gangbaar is.’
Alcatel Lucent investeert niet alleen in technologie, maar ook in hun verdienmodel. Jonk: ‘We bieden de cloud solutions aan op basis van price per use. Niet user. Wij hebben de verantwoordelijkheid dat de oplossingen die wij ontwikkelen ook echt gebruikt worden. Traditionele fabrikanten vinden dat niet belangrijk, maar wij krijgen niets als ze het niet gebruiken. Dus we moeten blijven investeren in het gebruiksgemak en aansluiten bij de behoeften van de gebruikers."

Continu online

De behoeften en uitdagingen die spelen bij klanten, zijn voor Walter Killens, sales manager bij NEC Enterprise Communications: ‘Er spelen vooral twee zaken, namelijk: wat betekent het als je als bedrijf continu online moet zijn. En hoe doe je dat als je met minder mensen meer werk moet doen? Ten tweede speelt de vraag hoe je beveiliging regelt nu iedereen werkt met allerlei devices die via publieke en private datanetwerken gebruikt worden.’

Dat de verschillende devices ook kansen biedt, vertelt Gaby Kroet, senior regional sales manager Benelux bij Aerohive Networks. ‘We hebben net onze next generation oplossing gelanceerd, waarmee je een elastische infrastructuur ontwikkelt. Concreet kun je daarmee de locatie van een device bepalen: hoe lang staat iemand voor je etage? Hoe lang is iemand binnen? Zelfs in deze zaal werken we met Beacons, die verwerkt zijn in de app.’

Connectivity centraal

Het verbinden met applicaties die data uit beacons kunnen verwerken, is cruciaal als je business voordeel wilt behalen. De connectivity van apps is één van de onderwerpen waar Optiflow aan werkt. Christophe Le Dantec, ceo en co-founder Surycat, vertelt: "Als je niet binnen vijf seconden toegang hebt tot applicaties via je smartphone, dan is de kans dat je een applicatie niet meer gebruikt of zelfs wist, erg groot. Dat is een big issue voor bedrijven."

Zonder internetverbinding kun je tegenwoordig maar weinig, vertelt André Huynen, marketing director & channel development manager bij Awingu. "Voor onze workspace oplossing heb je alleen een internetverbinding en een browser nodig. Het zorgt er ook voor dat data beter beveiligd is, aangezien ze niet op de device staan. Het is dus een veilige manier van werken."
Om de workspace oplossingen te leveren, werkt Awingu, net als Nextel, aan support aan eindklanten samen met hún partners. "Onze certified partners komen eerst en ondersteunen we in lead generatie en marketingcampagnes." Dat betekent ook dat Awingu luistert naar de behoeften van de eindklanten en de oplossingen te testen of ze de beloften ook waarmaken. Zo blijkt dus de hele keten, van fabrikant tot eindklant, continu werken aan de vernieuwing, beginnend bij zichzelf.

Bekijk de foto's van het Nexte Partner event op de Facebook pagina van Dutch IT-channel.

Door: Anne van den Berg

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!