Anne van den Berg - 26 oktober 2022

eMagiz: Hoe krijgen we grip op onze data zonder IT-specialist?

eMagiz: Hoe krijgen we grip op onze data zonder IT-specialist? image

Partners krijgen een gereedschapskist van eMagiz om hun eindklanten te helpen met de belangrijkste vragen die momenteel spelen: hoe krijgen we grip op onze data? En hoe kunnen we die data aanwenden om wendbaar te blijven? Die gereedschapskist is een low-code oplossing. ‘Ook als een organisatie een te kort heeft aan IT-specialisten kunnen ze ermee aan de slag’, legt Geert Waanders, productmanager bij eMagiz, uit.

Als we één ding hebben geleerd van de pandemie, dan is het wel dat wendbaarheid ontzettend belangrijk is voor organisaties. Maar hoe mooi dit principe ook is: hoe ga je wendbaarheid creëren als je de IT-specialisten mist om nieuw ontwikkelde businessmodellen werkbaar te maken? Daarom investeren steeds meer organisaties in low-code oplossingen waarmee in principe iedereen aan de slag kan.

Hoe ga ik gestructureerd om met data?
‘Om wendbaar te zijn willen steeds meer organisaties bestaande data inzetten om nieuwe businessmodellen te voeden’, vertelt Geert Waanders, productmanager bij eMagiz. ‘De belangrijkste twee vragen zijn dan: hoe kan ik gestructureerd omgaan met data? En: hoe zorg ik dat ik beter grip krijg op die data? Maar daarbij is de grootste uitdaging: hoe vinden we de mensen die ons kunnen helpen bij het benutten van deze data?’

‘Ga model gedreven werken met een low-code oplossing. Zo’n oplossing verbergt code in blokjes, waarmee vrijwel iedereen de processen kan opbouwen. Daarmee wordt complexiteit weggenomen, maar hebben gebruikers wel toegang tot de functionaliteiten. Je kunt bijvoorbeeld bedrijfskundige medewerkers inzetten. Zij weten de juiste vragen te stellen voor een goed businessmodel én hebben vaak affiniteit met IT’, aldus Waanders.

Ook Gartner voorspelt groei low-code
Het is dan ook niet opvallend dat Gartner low code ook als een belangrijke ontwikkeling ziet. Zo voorspellen ze dat in 2024 66 procent van grotere organisaties ten minste vier low code platformen zullen gebruiken. Tot nu toe zagen ze eveneens een groei van ongeveer 23 procent per jaar in de afgelopen jaren. ‘Het is een technologie waarmee je in beweging kan komen zonder eerst allemaal specialisten in te huren.’

‘Onze partners zijn heel erg gericht op low-code, omdat zij de businessprocessen van hun klanten goed snappen. Ze kunnen die eenvoudig modelleren in onze oplossing en zo toegevoegde waarde bieden aan hun klanten’, vertelt Waanders. ‘Ze snappen ook welke data uit andere businessprocessen interessant kan zijn voor hun klanten. Met onze oplossing krijgen ze een gereedschapskist die echt tot de verbeelding spreekt.’

Partners kunnen zich certificeren
‘Wij ondersteunen de partners door ze trainingen aan te bieden. Ze kunnen zich dan ook certificeren om aan te tonen dat ze de kennis hebben om met ons platform aan de slag te gaan. Het voordeel voor onze partners én eindklanten is dat het platform een concrete brug is tussen business en IT. Daardoor wordt er weinig vertraging gecreëerd in de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen en dat betekent dat ze ontzettend wendbaar zijn.’

Dat organisaties de wendbaarheid kunnen creëren die ze nodig hebben, hoort Waanders ook direct van de klant: ‘Als productmanager ben ik veel in gesprek met partners én klanten. Natuurlijk om onze producten uit te dragen, maar ook om de visie en mening van onze klanten op te halen en door te zetten naar productontwikkeling.’ Deze rol is heel bewust ontwikkeld bij eMagiz en hij is ook bewust geen onderdeel van het product-ontwikkelteam.

Feedback verzamelen en een community oprichten
‘Ik zit aan de klantkant om feedback op te halen en een community op te richten rondom een product. Ik geloof namelijk dat je met het product op zich best ver komt, maar je kan er meer uithalen met de academy, documentatie en releasemanagement. Om dat verder te ontwikkelen, ga ik dus bij mijn klanten op bezoek en vraag ik ze wat ze ervan vinden, hoe ze bijvoorbeeld nieuwe releases hebben ontvangen en of het doet wat ze voor ogen hadden.’

Natuurlijk is niet alleen het ophalen van de feedback belangrijk, maar ook het doorgeven van de informatie aan het product-ontwikkelteam. ‘We bespreken intern welke punten belangrijk zijn en we bepalen hoe we dat kunnen doorvoeren in onze producten. Ook geven we de uitkomst daarvan terug via de releaseblog en productbacklog. Maar omdat ik zelf ook veel langsga, kan ik ook veel persoonlijk teruggeven.’

Voldoen aan de AVG
Eén van de onderwerpen waar Waanders over praat is bijvoorbeeld security en privacy. Als klanten de vraag stellen hoe ze grip kunnen krijgen op hun data gaat het volgens hem ook vaak over privacy en de AVG. ‘Het gaat bijvoorbeeld over de data die ze zelf gebruiken en de data die ze inzetten vanuit de keten. Door meer grip te krijgen op deze data, kunnen ze ook voldoen aan de regels die gesteld zijn volgens de AVG.’

Als het gaat over beveiliging dan gaat het over de data die wordt opgeslagen door het platform van eMagiz zelf, maar natuurlijk vooral: hoe wordt die data beveiligd? ‘Het gaat over het veilig transporteren van data van a naar b. Hoe zorgen wij ervoor dat niemand inbreekt om data af te tappen? Of hoe zorgen we ervoor dat de data van de ene klant niet ineens beschikbaar wordt voor een andere klant?’

Security borgen met certificaten
‘Mede door de maatregelen die wij hanteren zijn we ISO27001- en SOC2 gecertificeerd. Maar wij laten ook twee keer per jaar een pentest uitvoeren, waarbij ethische hackers op zoek gaan naar lekken. Natuurlijk zorgen we dat al onze processen op orde zijn en software is voorzien van de laatste update. Door al deze maatregelen kunnen wij onze security garanderen en kunnen klanten met een gerust hart ons platform gebruiken.’

Auteur: Anne van den Berg

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!