Anne van den Berg - 24 oktober 2023

Dion Smith, ZOOM: “Ons ecosysteem is een krachtige vermeerderaar”

Waar ZOOM zich voorheen vooral richtte op directe sales, wordt de afgelopen 1,5 jaar gewerkt aan het verder optuigen van het ecosysteem. Daarvoor hebben ze Dion Smith aangenomen en het gaat goed: “Ik wilde dat in 4 jaar 80 procent van de omzet uit de channel komt. We zitten nu, na 18 maanden, al op 40 procent.” In dit artikel lees je alles over deze strategie, de kansen die AI brengt en de relatie die ZOOM heeft met Microsoft.

Dion Smith, ZOOM: “Ons ecosysteem is een krachtige vermeerderaar” image

“Als we het hebben over de visie van ZOOM, dan herdefiniëren we de manier waarop mensen verbinden, leren en wereldwijd samenwerken. Daarvoor creëren we een naadloze fysieke en virtuele ervaring. En daarmee zetten we individuen en organisaties in hun kracht om ongeacht hun locatie te kunnen werken. Het eerste succes dat we creëren was puur directe sales, maar bouwen we aan een ecosysteem die visie te realiseren.”

Uitbouwen van het ecosysteem
Aan het woord is Dion Smith, Head of EMEA Channels bij ZOOM. Hij heeft in de eerste dertig jaar van zijn carrière channels uitgebouwd voor onder andere HP en Dell. Nu richt hij zich op het uitbouwen van het ZOOM-ecosysteem, waarbij hij en zijn teams zich ook richten op het uitbouwen van strategische relaties. “Distributeurs, strategische partners, resellers, MSP, LSP’s. AV-specialisten en consultants zijn allemaal onderdeel van ons ecosysteem.”

De reden waarom ZOOM zich richt op het ecosysteem is omdat het een krachtige vermeerderaar is, aldus Smith. Maar hij heeft ook de cijfers om die claim te ondersteunen: “Voordat ik aan boord kwam, kwam 9 procent van de omzet uit de channel. Ik heb me als doel gesteld om in vier jaar tachtig procent uit de channel te laten komen. We zijn nu achttien maanden verder en het percentage ligt al op veertig procent.”

50 producten vervangen
De reden waarom het volgens Smith zo’n stormloopt heeft vooral te maken met wat organisaties kunnen bereiken met het ZOOM-platform. “Als organisaties ZOOM willen vervangen met alternatieve producten, dan hebben ze vijftig oplossingen nodig om alle functionaliteiten van ZOOM te vervangen. Dat is ontzettend krachtig vanuit het perspectief van de klant, want het managen van al die losse producten is veel werk.”

Organisaties hebben wel iets anders aan hun hoofd dan het managen van al die losse producten, vertelt Smith: “Organisaties worstelen met een communicatie-overload en een digital fatique. Mensen zitten ontzettend lang achter een scherm. Tegelijkertijd moeten ze inclusiviteit realiseren en zorgen dat mensen niet geïsoleerd raken als ze thuiswerken. Als je dan óók nog die vijftig producten moet managen, dan wordt het waarschijnlijk te veel.”

Hybride strategie
Tegelijkertijd werken veel medewerkers weer op kantoor, vertelt Smith: “We zien dat organisaties veel meer beleid gaan creëren rondom thuiswerken. Bijvoorbeeld dat ze vragen van medewerkers om twee of drie dagen per week op vaste dagen naar kantoor te komen. Dat geldt ook voor ons: Zoomies die binnen een radius van vijftig kilometer om een fysiek kantoor van ons wonen, komen twee dagen in de week naar kantoor.”

Het is voor ZOOM-medewerkers die dichtbij Londen wonen overigens geen straf om naar kantoor te komen. Er is namelijk een volledig nieuw kantoor opgetuigd. “Het next generation briefing center is gesitueerd in Londen, dichtbij St. Pauls Cathedral. Aan de ene kant hebben medewerkers verschillende kamers, community ruimtes en kantines tot hun beschikking. Aan de andere kant wordt het briefing center voor partners en klanten gerealiseerd.”

De relatie met Microsoft
Over partners gesproken: hoe is de relatie met Microsoft en de competitie met Teams? “Wij hebben een coöpetitie met Microsoft. Dat betekent enerzijds dat de meeste organisaties werken met Microsoft en daarmee Teams hebben draaien. Anderzijds zien we dat die organisaties meestal twee of drie meetingsoplossingen hebben om een naadloze interne en externe samenwerking te garanderen.”

Dat organisaties meerdere oplossingen naast elkaar draaien, heeft ook te maken met de focus op de medewerker, vertelt Smith: “Als organisaties praten over de employee experience, dan heb je het niet over product versus product. Die focus is ook ontstaan door COVID, omdat medewerkers hun werk-privébalans gingen heroverwegen en daarmee hun werkgever. Door de medewerkerervaring centraal te stellen, behoud je mensen makkelijker.”

De rol van AI
ZOOM ontwikkelt zijn producten natuurlijk door, bijvoorbeeld door AI in te zetten: “AI is absoluut doorslaggevend in het bieden van rijkere functionaliteiten om echt een immersive ervaring te bieden aan gebruikers.” Als voorbeeld vraagt Smith om een meeting voor te stellen met zes kamer. In drie van die kamers zit elk één persoon, maar in die andere drie zitten dertig mensen: hoe zorg je dat je toch lekker samenwerkt?

“Met AI in combinatie met spatiale audio en video wordt iemand die uit die groep van dertig praat direct herkend en uitgelicht. Daarmee creëer je een inclusieve ervaring.” Maar de ervaring wordt nóg inclusiever, vertelt Smith: “Stel dat die collega’s uit Spanje, Duitsland, Israël en Frankrijk komen en die spreken niet allemaal dezelfde taal. Hoe ga je dan samenwerken? Met AI kan je ineens in je eigen taal met elkaar communiceren.”

Samenwerken met mensen die een andere taal spreken
“Ik heb die technologie zelf uitgeprobeerd toen ik vorige week in Spanje was. Het was echt ongelooflijk. Ik had een fysieke meeting, maar er haakten ook collega’s aan uit Bilbao die geen Engels spreken. Door de nieuwe AI-vertaalfunctie kon ik precies lezen wat ze zeiden en kon ik samenwerken met mensen met wie ik nog nooit heb samengewerkt. Dat ontsluit voor je bedrijf een volledige nieuwe demografie”, aldus Smith.

Naast deze AI-functionaliteiten voegde ZOOM ook andere functionaliteiten toe om samenwerking over verschillende continenten heen makkelijker te maken. De eerste is de overname van Workvivo, waarbij ook het intranet wordt gekoppeld met ZOOM, zodat HR makkelijker kan communiceren met medewerkers. Daarnaast is een functionaliteit om videoclips uit te wisselen toegevoegd, zodat je in korte video’s kan communiceren met bijvoorbeeld een collega met wie je je tijdzone niet deelt.

De toekomst van ZOOM
De toekomst van ZOOM-meetings wordt nog meer immersive, als het aan Smith ligt. “Ik denk dat samenwerken echt naadloos wordt. Het wordt dan echt irrelevant waar de gebruiker is omdat het lijkt alsof je naast elkaar zit. Nu kan dat al door je VR-bril op te zetten, maar ik denk echt dat we deze meeting in de toekomst ergens op een strand hebben zonder ons huis te verlaten en zonder een bril op te zetten. Het lijkt me echt een fantastische ervaring.”

Auteur: Anne van den Berg

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!