Witold Kepinski - 22 maart 2021

T-Mobile snelste stijger op mobiele markt in Nederland

T-Mobile snelste stijger op mobiele markt in Nederland image

T-Mobile Nederland heeft eind 2020 de koppositie veroverd op de Nederlandse mobiele markt, na de overname van de grootste MVNO Simpel. KPN is nu tweede, Vodafone is de nummer 3, blijkt uit de nieuwste editie van het Telecompaper kwartaalrapport over de Nederlandse mobiele operators. De groei komt niet alleen door deze overname, want het hoofdmerk T-Mobile had ook de sterkste organische groei in 2020. Dit suggereert dat T-Mobile binnen niet al te lange tijd merken zou kunnen opheffen.

T-Mobile heeft zijn klanten ook bij de merken Tele2, Ben en (sinds december) Simpel. Bij elkaar hadden ze eind 2020 meer dan 32 procent van alle retail-simkaarten. KPN en Vodafone bleven stabiel, maar de groep onafhankelijke MVNO's werd kleiner. Op zichzelf staat het merk T-Mobile nog steeds op de derde plaats op de Nederlandse markt, maar het groeide vorig jaar sterk. T-Mobile wist 0,7 procentpunt marktaandeel toe te voegen tot bijna 19 procent van alle simkaarten, blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Het bedrijf KPN zakte overall naar de tweede plaats, maar is met het merk KPN nog steeds marktleider, met bijna 28 procent van de simkaarten. KPN verloor het grootste deel van het jaar terrein en keerde pas in het vierde kwartaal terug naar groei, dankzij de migratie van klanten van het beëindigde merk Yes Telecom naar KPN.

"T-Mobile presteerde het beste van de drie hoofdmerken: het haalde in 2020 meer dan twee keer zoveel nieuwe klanten binnen als Vodafone", zegt Alejandra van de Roer, senior analist bij Telecompaper voor de mobiele markt en auteur van het rapport, Dutch Mobile Operators. "Aangezien Tele2 gestaag terrein verliest en Ben weinig groei laat zien, verwachten we dat een of misschien beide merken eind 2021 zullen verdwijnen."

Vodafone eindigde ook in 2020 op de derde plaats, maar vergrootte zijn marktaandeel licht tot bijna 25 procent van de retail-aansluitingen, geholpen door de vraag naar vast-mobiele pakketten met Ziggo en groei in het zakelijke segment. Het aandeel van Vodafone in de omzet uit telefonie is met iets meer dan 28 procent hoger, dankzij een groot aandeel van postpaid in het klantenbestand en de hoogste ARPU.

De totale Nederlandse markt is vorig jaar met 1,6 procent gegroeid tot ruim 21 miljoen aansluitingen, wat neerkomt op een penetratie van 121 procent van de bevolking. Sinds de overname van Simpel door T-Mobile is het belang van onafhankelijke MVNO’s afgenomen tot nog maar 12,5 procent van de Nederlandse mobiele markt. De totale omzet uit mobiele diensten daalde met 2,9 procent tot EUR 3,6 miljard, vanwege de felle concurrentie en kortingen op vast-mobiele pakketten die prijzen onder druk zetten. Ook werkte de pandemie door in de omzet, door minder verbruik buiten de bundel en lagere inkomsten uit roaming.

Voor de redactie

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!