Canalys: Smartphonemarkt groeit met twaalf procent
De wereldwijd smartphonemarkt groeit in 2021 met 12% tot 1,4 miljard verscheepte units. De markt laat hiermee een sterk herstel zien ten opzichte van 2020, toen het aantal verscheepte units met 7% terugliep.
Dit blijkt uit cijfers van Canalys. Onder meer het stijgende aantal vaccinaties wereldwijd draagt bij aan het herstel. De levering van componenten voor smartphones vormt nu de grootste bottleneck voor de sector. "De veerkracht van de smartphoneindustrie is ongelofelijk", aldus Ben Stantor, research manager bij Canalys. "Smartphones zijn van vitaal belang voor het verbinden en vermaken van mensen, en zij zijn steeds belangrijker zowel binnens- als buitenshuis. In sommige delen van de wereld konden mensen in recente maanden geen geld uitgeven aan vakanties en dagjes uit, en hebben hun besteedbaar inkomen uitgegeven aan een nieuwe smartphone. 5G-handsets hebben een sterk momentum en zijn goed voor 37% van de verscheepte units wereldwijd in Q1. Naar verwachting zijn zij goed voor 43% in het volledige jaar (610 miljoen units). Dit wordt gedreven door een intense prijsconcurrentie tussen vendoren, waarbij velen op andere features zoals display of rekenkracht inleveren om 5G in een zo goedkoop mogelijk apparaat te verwerken. Tegen het einde van het jaar kost 32% van alle 5G-apparaten minder dan 300 dollar. De tijd van massale omarming is aangebroken."
Componenten zijn moeilijk leverbaar
Problemen met de levering van componenten beperkt de potentiële groei van smartphones dit jaar. "Backorders stapelen op", aldus Stanton. "De industrie vecht om halfgeleiders, en ieder merk voelt de druk." In recente maanden hebben vendoren productie verplaatst naar andere regio's, onder meer met het oog op de COVID-19 uitbraak in India. Dit is volgens Canalys echter geen optie voor de lange termijn nu de wereld terugkeert naar de normaal. Vendoren geven daarom vaker prioriteit aan specifieke regio's, waarbij zij zich richten op de levering van units in lucratieve ontwikkelde markten zoals China, de Verenigde Staten en West-Europa. Dit gaat ten koste van Latijns-Amerika en Afrika.
Ook in deze beter bediende sectoren zijn echter tekorten zichtbaar. Canalys verwacht dat bedrijven daarom inzetten op het prioriteren van specifieke verkoopkanalen. Dit kan de deur openzetten voor nieuwkomers om marktaandeel te veroveren in markten die gevestigde partijen niet adequaat kunnen bedienen.
Prijsstelling
Ook prijsstelling speelt hierbij een rol. Nicole Peng, VP of Mobility bij Canalys: "Naarmate sleutelcomponenten zoals chipsets en geheugen in prijs stijgen moeten smartphonevendoren besluiten of zij deze kosten zelf absorberen of doorberekenen aan klanten." Door het grote tekort aan LTE-chipsets zorgt dit vooral voor uitdagingen in het lagere segment, waar klanten prijsgevoelig zijn. Smartphonevendoren moeten hun operationele efficiëntie dan ook vergroten terwijl zij tegelijkertijd hun marges verkleinen in het low-end segment. Indien zij dit niet doen, lopen vendoren het risico marktaandeel te verliezen aan concurrenten.
De pandemie zorgt voor permanente veranderingen, stelt Canalys. "Kanalen moesten transformeren om te overleven in de pandemie en dit heeft gedwongen tot innovatie", stelt Stanton. Ontwikkelde landen zien een grote toename van online verkoop, wat retailers dwingt tot het herbeoordelen van hun offline voetafdruk. Veel winkels zijn daarom dit jaar gesloten. Winkels die open zijn gebleven worden meer gericht op het ondersteunen van klanten en vervullen van orders nu klanten steeds vaker meerdere kanalen omarmen tijdens hun aankoopproces. Innovaties gedreven door COVID-19 helpen retailers bij het consolideren van hun omnichannelvisie. Canalys verwacht ook dat het kanaal door deze ontwikkelingen meer gewicht krijgt in onderhandelingen met smartphonefabrikanten. Sommige retailers proberen daarnaast wellicht distributiekanalen te omzeilen door het opbouwen van directe relaties met fabrikanten. Canalys stelt dat de nieuwe normaal in de smartphoneindustrie net zo competitief is als de oude.