Ron Smeets - 28 juli 2023

Nieuwe generatieve AI-mogelijkheden van ServiceNow

ServiceNow heeft twee nieuwe generatieve AI-mogelijkheden ontwikkeld: case summarization en text-to-code. Deze nieuwe functionaliteiten moeten repetitief werk verminderen en de productiviteit verbeteren. De nieuwe mogelijkheden zijn onderdeel van het Now Assist-portfolio van generatieve AI-functionaliteiten die in alle ServiceNow workflows worden geïntegreerd.

Nieuwe generatieve AI-mogelijkheden van ServiceNow image

Met case summarization en text-to-code breidt ServiceNow de groeiende hoeveelheid generatieve AI-functionaliteiten binnen het Now Assist-portfolio verder uit. Deze generatieve AI-functionaliteiten worden in alle workflows van het ServiceNow platform geïntegreerd.

Aangedreven door eigen LLM's

Case summarization en text-to-code worden beiden aangedreven door de eigen LLM's van ServiceNow. Ze zijn specifiek ontworpen oom het Now Platform, workflows, use cases voor automatisering en processen te begrijpen. De text-to-code Now LLM is gebouwd op een speciale versie van het Starcoder LLM dat bestaat uit 15 miljard parameters. Die versie is ontwikkeld onder auspiciën van het mede door ServiceNow geleide open BigCode-initiatief en is daarnaast getraind en afgesteld met behulp van accelerated computing van NVIDIA, waaronder NVIDIA DGX Cloud. Starcoder bepaalt de norm voor goed presterende, transparante en verantwoordelijke generatieve AI. Case summarization stelt klanten ook in staat om third-party LLM's van Microsoft Azure OpenAI Service en OpenAI API LLM's te gebruiken.

Case summarization maakt gebruik van generatieve AI om case-informatie te lezen en te distilleren uit IT-, HR-, en CSM-cases, inclusief klant- of incidentgegevens, eerdere contactmomenten, acties ondernomen door betrokkenen en de uiteindelijke oplossing, om zo in enkele seconden aantekeningen van de case te kunnen samenvatten. Het vereenvoudigen van dit "verplichte maar handmatige" proces zorgt voor snellere overdrachten tussen interne teams, verhoogt de productiviteit en creëert beter op elkaar afgestemde oplossingen voor zowel klanten als werknemers.

Met text-to-code van ServiceNow kunnen ontwikkelaars gewone tekstbeschrijvingen in natuurlijke taal maken van het type code dat ze willen. De generatieve AI binnen het Now Platform zet de tekst om in kwalitatief hoogwaardige suggesties voor code, en in sommige gevallen volledige code, die inline wordt gedeeld om te bekijken, te bewerken en te implementeren. Text-to-code helpt ervoor te zorgen dat overal in de organisatie programmeerervaringen gecreëerd worden die zorgen voor snel development en verhoogde productiviteit.

Productiviteitsverbeteringen

De early-acces versies van eerder aangekondigde generatieve AI-functionaliteiten lieten al significante productiviteitsverbeteringen zien, zo stelt ServiceNow. Een aantal voorbeelden daarvan zijn:
-Generative AI Controller. die organisaties in staat stelt om ServiceNow instances te verbinden met Microsoft Azure OpenAI Service en OpenAI API LLM's;
- Now Assist for Search, dat antwoorden in natuurlijke taal biedt gebaseerd op de eigen knowledge base van klanten;
- Now Assist for Virtual Agent, dat de productiviteit maximaliseert door het verminderen van de tijd die besteed wordt aan zoeken naar informatie.

"Het potentieel van generatieve AI om de manier waarop we werken radicaal te veranderen, staat vast. Het benutten van dat potentieel om een betekenisvolle zakelijke impact te hebben, is de echte kans. We zijn zeer enthousiast over onze nieuwe case summarization- en text-to-code-functionaliteiten. Ook kijken we uit naar de komst van onze nieuwe SKU's in september, die generatieve AI in de vezels van ons platform integreren", vertelt CJ Desai, president en COO bij ServiceNow.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!