27 september 2023

Hoe low-code en hyperautomation helpen bij het overwinnen van kritieke operationele uitdagingen

CIO's zijn zich terdege bewust van de toenemende druk om meer te doen met minder. Ze hebben te maken met zware economische tegenwind, stijgende technologiekosten en een krappe arbeidsmarkt. Gelukkig zijn IT-leiders ondernemend. Ze zoeken voortdurend naar innovatieve manieren om operationele uitdagingen het hoofd te bieden, om zo hun bedrijf vooruit te helpen en waarde te creëren voor zowel klanten als werknemers. Hyperautomation en low-code zijn hierbij essentiële tools. Maar hoe zet je deze technologieën succesvol in?

Hoe low-code en hyperautomation helpen bij het overwinnen van kritieke operationele uitdagingen image

1. Interne processen optimaliseren

Geen enkele organisatie is perfect: in elke technologie-stack zit minimaal één onderdeel dat verouderd is, een knelpunt vormt, de activiteiten vertraagt en de efficiency vermindert.

IT-teams zouden naar een situatie moeten streven waarin technologie altijd beschikbaar is en low-code en hyperautomation optimaal tot hun recht komen. Met een low-code-aanpak kunnen IT-leiders slecht functionerende, verouderde processen met relatief weinig moeite transformeren tot moderne digitale workflows.

CIO's hoeven niet per se elk verouderd onderdeel te upgraden. Met low-code kunnen ze de prestaties van verouderde applicaties en services verbeteren en zo hun operationele rendement verhogen.

2. Lifecyclekosten van assets verlagen

CIO's zoeken voortdurend naar manieren om de efficiëntie van zowel hun team als de organisatie te verbeteren. De levenscyclus van assets heeft invloed op het hele bedrijf. Dit betekent dat eventuele efficiencyverbeteringen op dit gebied het aanpassingsvermogen en de schaalbaarheid van de hele organisatie kunnen verbeteren.

Hyperautomation kan CIO's helpen belangrijke aspecten van de levenscyclus van assets beter te beheren, volgen en automatiseren. Met het verlengen van de lifecycle van assets worden de kosten na verloop van tijd verlaagd en tegelijkertijd de risico's van downtime van technologie en services beperkt.

Met end-to-end zichtbaarheid van processen en systemen krijgen IT-leiders een goed inzicht in wat wel en wat niet werkt. Deze inzichten, bijvoorbeeld op het gebied van security, risico's en business development, kunnen ook worden gedeeld met andere teams om de efficiency binnen de hele organisatie te verbeteren.

3. Betrokkenheid en productiviteit van werknemers verbeteren

In de nasleep van de pandemie en de digitale transformatie is de werknemerservaring bovenaan de CIO-agenda komen te staan. Een goede werknemerservaring is afhankelijk van het vermogen van een organisatie zich aan te passen aan nieuwe manieren van werken en deze te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan mobiele en flexibele omgevingen en selfservice-processen.

Deze toenemende vraag naar flexibiliteit en autonomie van werknemers strekt zich uit van IT tot HR, salarisadministratie, financiën, juridische zaken en andere afdelingen. Hyperautomation kan CIO's en andere leden van de C-suite ondersteunen bij het creëren van een optimale werknemerservaring via een centrale werknemershub of -portal.

Hierdoor kunnen werknemers, ongeacht hun team, functie of locatie, toegang krijgen tot workflows en apps die zijn afgestemd op hun unieke behoeften, zonder dat daarvoor handmatige handelingen of aangepaste code nodig is.

Portals op basis van hyperautomation zorgen ervoor dat werknemers zich betrokken en gewaardeerd voelen door verbeterde en consistente communicatie. Automatisering vervangt veel van de handmatige aspecten van het onderhoud van een intranet, zoals het leveren van relevant bedrijfsnieuws, updates en aanstaande evenementen.

4. Veilig sneller innoveren

CIO's moeten tientallen, zo niet honderden, applicaties (nieuw en verouderd) binnen de gehele organisatie draaiende houden. Tegelijkertijd staan ze voortdurend onder druk om snel en efficiënt te innoveren en nieuwe apps te introduceren.

Met low-code kunnen CIO's hun personeel zelf snel apps laten maken en lanceren waar anders een lange wachttijd voor zou staan. Het snel uitbrengen van nieuwe apps kan weliswaar problemen veroorzaken, vooral wat betreft beveiliging en compliance, maar dit is juist het punt waarop low-code uitblinkt.

Met behulp van het juiste low-code platform kunnen CIO's hun bedrijf vooruithelpen met snelle en veilige app-releases, terwijl ze de richtlijnen van governance blijven volgen dankzij ingebouwde beveiliging en compliance.

Door: Sebastian Fitzjohn (foto), vice president & general manager, EMEA North bij ServiceNow

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!