Witold Kepinski - 25 oktober 2023

Microsoft, Amazon en internationale wetshandhaving bestrijden fraude

Microsoft, Amazon en de internationale rechtshandhavingsinstanties zijn samengekomen om een ​​krachtige boodschap af te geven aan de daders van technische ondersteuningsfraude: hun daden zullen gevolgen hebben.

Microsoft, Amazon en internationale wetshandhaving bestrijden fraude image

Microsoft meldt: 'Op donderdag 19 oktober maakte het Central Bureau Investigation (CBI), de federale handhavingsinstantie in India, bekend dat het meerdere criminele invallen heeft uitgevoerd in verschillende steden in India. Deze operatie werd ondersteund door een gezamenlijke verwijzing van Microsoft en Amazon. De gezamenlijke verwijzing maakte de uitwisseling mogelijk van bruikbare informatie en inzichten met het CBI en andere internationale wetshandhavingsinstanties om hen te helpen actie te ondernemen op grote schaal.

Fraude met technische ondersteuning is een kostbaar en sectorbreed probleem. Criminelen die illegale callcenters exploiteren, jagen op de kwetsbaren en bedriegen elk jaar duizenden slachtoffers. Volgens de FBI zijn technische/klantenondersteuning en nabootsing van de identiteit van de overheid verantwoordelijk voor meer dan $1 miljard aan verliezen voor de slachtoffers. De illegale callcenters die door het CBI zijn overvallen, zijn opgezet om de klantenondersteuning van Microsoft en Amazon na te bootsen. Ze richtten zich op meer dan 2.000 klanten bij Amazon en Microsoft, voornamelijk gevestigd in de VS, maar ook in Canada, Duitsland, Australië, Spanje en het VK. Wij danken het CBI voor het nemen van deze snelle actie.

Wij blijven ons inzetten om samen te werken om achter criminelen aan te gaan

Deze samenwerking is de eerste keer dat Microsoft en Amazon hun krachten bundelen om fraude met technische ondersteuning te bestrijden. Wij zijn ervan overtuigd dat partnerschappen als deze niet alleen noodzakelijk zijn, maar ook cruciaal voor het creëren van een veiliger online ecosysteem en voor het uitbreiden van ons beschermende bereik naar een groter aantal individuen. Door technologie ondersteunde fraude blijft een aanhoudende bedreiging voor beide bedrijven, aangezien dezelfde cybercriminelen en hun infrastructuur zich op onze beide klanten richten. Door onze krachten te bundelen kunnen we individuen wereldwijd effectiever beschermen en voorkomen dat criminelen zich voordoen als de merken Microsoft en Amazon om zich op onschuldige en nietsvermoedende slachtoffers te richten.

We begrijpen echter dat criminelen zullen proberen hun activiteiten weer op te bouwen en nieuwe illegale callcenters op te zetten. Daarom zijn wij, in samenwerking met het CBI, Amazon en andere internationale wetshandhavingsinstanties, toegewijd aan het handhaven van onze waakzaamheid, het delen van cruciale informatie en het nauw samenwerken met Indiase wetshandhavingsinstanties en autoriteiten uit de slachtofferlanden om hun onderzoeken te ondersteunen.

Terwijl cybercriminelen hun tactieken ontwikkelen, blijft Microsoft onze manieren ontwikkelen om ze te bestrijden. Dat omvat ook samenwerking met anderen in de technologiesector om informatie en middelen te delen. We zijn trots op onze langdurige samenwerking met wetshandhavingsinstanties om technische ondersteuningsfraude te bestrijden, die tot nu toe heeft geresulteerd in meer dan 30 invallen in callcenters en meer dan 100 arrestaties. We nodigen anderen uit de hele sector uit om zich bij ons aan te sluiten in dit verenigde front tegen criminele activiteiten.

Waakzaam blijven voor verdachte activiteiten online

Microsoft streeft ernaar een veilige digitale ervaring te bieden voor elke persoon en organisatie op deze planeet. De Digital Crimes Unit (DCU) van Microsoft werkt aan het bestrijden van oplichting op het gebied van technische ondersteuning door fraudenetwerken voor technische ondersteuning te onderzoeken en zaken door te verwijzen naar wetshandhavers, door onze producten en diensten te versterken om consumenten beter te beschermen tegen verschillende frauduleuze tactieken, en door consumenten voor te lichten over dit soort fraude door begeleiding en middelen te bieden over hoe u deze kunt identificeren, vermijden en rapporteren.

Belangrijk is dat Microsoft nooit ongevraagde e-mailberichten zal verzenden of ongevraagde telefoontjes zal plegen om persoonlijke of financiële informatie op te vragen, of om technische ondersteuning te bieden om uw computer te repareren. Elke communicatie met Microsoft moet door u worden geïnitieerd. Behandel alle ongevraagde berichten altijd met scepsis en geef geen persoonlijke informatie door.

Als er contact met u is opgenomen door iemand die beweert van of geassocieerd te zijn met Microsoft en denkt dat het om oplichting gaat, meld het incident dan via onze online rapportagetool: microsoft.com/reportascam . Door dit te doen, helpen we ons bij onze lopende onderzoeken bij de wetshandhavingsinstanties, terwijl we passende actie ondernemen tegen degenen die zich op onze klanten richten. We gebruiken deze inzichten ook om onze technologie te versterken en consumenten beter te beschermen tegen frauduleuze tactieken.'

Voor meer informatie over hoe individuen zichzelf kunnen beschermen, gaat u naar: Bescherm uzelf tegen oplichting met technische ondersteuning (microsoft.com) .

Ga voor meer informatie over hoe Amazon consumenten helpt beschermen tegen nabootsing van identiteit naar https://www.aboutamazon.com/news/policy-news-views/amazon-microsoft-protect-against-impersonation-scams

CompTIA Community Benelux BW 7-31 mei Nutanix BW start 6 mei - 20 mei
Dutch IT Partner Day 11 juni2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!