KPN CFO Jan Kees de Jager verkort betalingstermijn met leveranciers in ruil voor kortingen
KPN heeft een aantal van zijn leveranciers het voorstel gedaan om de betalingstermijn te verkorten. Een groot aantal van deze leveranciers is hierop ingegaan en met hen zijn vervolgens afspraken gemaakt om de betalingstermijn te verkorten, in ruil voor kortingen.
Als gevolg van deze afspraken zal KPN in het vierde kwartaal betalingen doen van ongeveer 225 miljoen euro. Deze eenmalige betalingen zullen worden aangemerkt als een aanpassing in fasering en vallen daarom buiten de definitie van KPN’s outlook.
De kortere betalingstermijnen maken KPN ook flexibeler in zijn leverancierskeuze. Dit leidt tot een meer flexibele en lagere kostenbasis. De nieuwe afspraken met leveranciers passen binnen de strategie van KPN om de opbrengst van de verkoop van E-Plus aan te wenden om de financiële flexibiliteit te vergroten en de uitvoering van KPN’s strategie in Nederland en België te ondersteunen, aldus Jan Kees de Jager, CFO van KPN: “We zijn blij dat we met onze leveranciers afspraken hebben kunnen maken over kortere betalingstermijnen in ruil voor aantrekkelijke kortingen. Deze overeenkomst past in een belangrijke reeks transacties waarmee we onze balans hebben vereenvoudigd en onze financiële flexibiliteit hebben vergroot. Hieronder vallen ook de aankoop van Reggefiber, de terugkoop van obligaties en de omzetting van de actieve KPN-pensioenfondsen.”
Tariefsverlaging onderhandelbaar
Eerst was de termijn volgens klanten opgerekt naar 120 dagen en nu wordt dat teruggedraaid voor korting. KPN onderhandelt wel vaker over kortingen. KPN Corporate Market eiste in 2012 in een brief aan zijn toeleveranciers, onder andere ICT-bedrijven, een tariefsverlaging van 20 procent. Dit werd gemeld door geenstijl.nl die een scan van de brief op zijn site publiceerde. Reden voor het verzoek was onder andere dalende marges en orders.
WK