Wouter Hoeffnagel - 16 november 2023

Workspace 365 vernieuwt platform

Workspace 365 presenteert een vernieuwde versie van zijn digitale werkplek-platform. De nieuwe versie is gebaseerd op user-experience (UX) onderzoek en biedt vereenvoudigde toegang, communicatie en workflows. Het doel van de platform update is om de digitale focus verder te optimaliseren voor werknemers, zodat zij productiever en efficiënter kunnen werken.

Workspace 365 vernieuwt platform image

De alles-in-één adaptieve digitale werkplek van Workspace 365 biedt gepersonaliseerde toegang tot alle applicaties, bedrijfsinformatie en persoonlijke documenten op elk apparaat. Op dit moment gebruiken meer dan 2.300 organisaties Workspace 365.

Versimpelde digitale werkplek essentieel

Omdat de complexiteit van banen in snel tempo toeneemt en werknemers worstelen met te veel systemen, is het creëren van een versimpelde digitale werkomgeving essentieel. Volgens een recent onderzoek van Gartner heeft 47% van de werknemers moeite met het vinden van informatie om hun werk effectief uit te voeren. Bovendien blijkt uit een ander onderzoek van Gartner dat 68% van de bedrijven sinds 2021 vaker software vervangt als gevolg van digitale transformatie, waardoor de dagelijkse werkzaamheden nog complexer worden.

Het probleem is volgens Workspace 365 vaak dat de digitale werkplekstrategie bijna uitsluitend door IT wordt geleid en niet gericht is op wat werknemers op individueel niveau daadwerkelijk nodig hebben om hun werk efficiënt en goed te kunnen doen, zonder onnodige digitale prikkels. Het resultaat is een digitale werkplek die gecompliceerd en afleidend is, en de zoektocht naar relevante documenten en applicaties tijdrovend en frustrerend maakt. Workspace 365 speelt hierop in met een vereenvoudigde digitale werkplek die digitale focus creëert.

Digitale focus

Erik Nicolai, oprichter en CEO van Workspace 365, legt uit: "We begrijpen volledig dat werknemers worstelen met informatie- en technologie overload en zijn ervan overtuigd dat versimpeling van de digitale werkomgeving zorgt voor meer productiviteit, tijdsbesparing en blijere medewerkers. We hebben uitgebreid UX-gebaseerd onderzoek uitgevoerd als basis voor deze nieuwe en verbeterde versie. Als gevolg hebben we de digitale werkplek nóg overzichtelijker gemaakt en de interface nog verder versimpeld om de digitale focus te verbeteren. In tegenstelling tot veel systemen die alleen zijn ontwikkeld op basis van wat technologie kan, is Workspace 365 gebaseerd op wat gebruikers daadwerkelijk nodig hebben om te gedijen in een snelle en voortdurend evoluerende digitale wereld."

Met de gebruikerservaring als leidraad heeft Workspace 365 het platform geüpgraded en de navigatie efficiënter gemaakt. De nieuwe versie maakt optimaal gebruik van de ruimte binnen de interface, waardoor de gebruiker de werkplek meer aan zijn behoeften kan aanpassen. De interface is daarnaast consistent op alle apparaten om tegemoet te komen aan persoonlijke werkstijlen en -patronen.

Functies vernieuwd

Ook zijn nieuwe en vernieuwde functies beschikbaar, waaronder:

  • Frequently Used Apps: deze nieuwe dynamische functie is ontworpen om gebruikers toegang te geven tot de essentiële apps en tools waar ze dagelijks op vertrouwen, om zo de productiviteit te verhogen.
  • The Hub: The Hub is Workspace 365’s alternatief voor intranet. De functie is voorzien van een nieuwe gecentraliseerde locatie, ideaal voor het delen van belangrijke bedrijfsaankondigingen, kennisartikelen en evenementen. Het stroomlijnt de interne communicatie, verbetert de samenwerking en verhoogt de productiviteit.
  • Calendar App: deze nieuwe app helpt gebruikers bij het plannen en beheren van hun afspraken, vergaderingen en taken. Het is volledig geïntegreerd met de Workspace 365 e-mail, adresboek en tasks app, waardoor het gebruik van andere e-mailapplicaties zoals Outlook of Gmail overbodig wordt.
  • Address Book search options: maakt het voor gebruikers gemakkelijker om contact te leggen met de juiste teams en collega's met verbeterde zoekopties. Op de profielpagina's van gebruikers stonden al vaardigheden, projecten, interesses en beschikbaarheid. Nu zijn daar ook afdelingen en kantoorlocaties aan toegevoegd.
  • The Activity Feed: vanuit gebruikersgerichte innovatie staat de Activity Feed nu centraal, wat zorgt voor meer engagement en gepersonaliseerde ervaringen. Gebruikers kunnen hun feed aanpassen zodat zij alleen content aangeboden krijgen die voor hen relevant is. De feed integreert nu goedkeuringen en meldingen van verschillende third-party applicaties, wat de gebruikersinteractie binnen de digitale werkplek verbetert.
  • Smarter Global Search: Smarter Global Search heeft nu een prominente positie binnen de digitale werkplek. Door gebruik te maken van gedragsgegevens fungeert het als de 'Google' van een bedrijf en biedt het direct toegang tot documenten, applicaties en informatie via een uniforme zoekbalk, ongeacht of deze gegevens zijn opgeslagen in de cloud, op het bureaublad of op de bedrijfsserver. Dit stroomlijnt de workflows en verhoogt efficiëntie.

De nieuwe versie van het platform is per direct beschikbaar.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!