Wouter Hoeffnagel - 26 maart 2024

Italiaanse mededingingsautoriteit start onderzoek naar Booking.com

De Italiaanse mededingingsautoriteit start een onderzoek naar Booking.com. Het onderzoek is gericht op mogelijk misbruik van de dominante marktpositie door Booking.com, en de impact daarvan op de concurrentie op de markt.

Italiaanse mededingingsautoriteit start onderzoek naar Booking.com image

De toezichthouder stelt dat Booking.com voordelen biedt aan hotels die deelnemen aan zijn Programma voor Aanbevolen Partners. Deze partners krijgen meer zichtbaarheid in de zoekresultaten van Booking.com, in ruil voor een hogere commissie. Ook moeten zij op Booking.com lagere prijzen hanteren dan op hun eigen website. Ook zou Booking.com prijzen van hotels op eigen initiatief verlagen indien het ergens lagere prijzen vindt, zonder tussenkomt van de hotels zelf.

Booking.com meldt in een reactie aan Reuters volledig mee te werken aan het onderzoek. Als onderdeel van het onderzoek voert de inspectie samen met een anti-trust eenheid van de Italiaanse politie onderzoek uit bij Booking.com.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!