IBM en Scuderia Ferrari HP lanceren nieuwe mobiele app
IBM en Scuderia Ferrari HP lanceren nieuwe mobiele app. De app is ontworpen om de wereldwijde fanbase van bijna 400 miljoen Tifosi (Ferrari-fans) dichter bij hun favoriete auto's, coureurs en races te brengen.

De app introduceert nieuwe functies zoals Race Centre en Racing Insights, ontwikkeld met IBM watsonx, die voor een boeiende ervaring zorgen. Denk daarbij aan:
- AI-gegenereerde raceoverzichten: binnen enkele uren na een race kunnen fans samenvattingen van de prestaties van het Scuderia Ferrari HP-team bekijken. Met behulp van LLM’s op watsonx worden complexe racegegevens omgezet in boeiende verhalen, inclusief reflecties van de coureurs en teambaas van Scuderia Ferrari HP.
- Post-race inzichten en datavisualisaties: fans ontvangen dynamische visualisaties, gemaakt met watsonx-technologieën, die interactie met post-race gegevens van coureurs en auto's mogelijk maken. Deze inzichten omvatten telemetrie, weersomstandigheden, baanomstandigheden, sessieresultaten en strategieën over auto en banden.
- Historische inzichten over coureurs en teams: fans kunnen belangrijke race-momenten uit 2025 analyseren en vergelijken met eerdere mijlpalen van Scuderia Ferrari HP, inclusief momenten van de auto, coureur en baan. Deze inzichten worden gegenereerd door LLM’s op watsonx, waaronder IBM Granite, en zijn geïntegreerd in de AI-gegenereerde raceoverzichten en andere inhoud van Scuderia Ferrari HP.
Gepersonaliseerde en interactieve ervaringen
Naast Race Centre hebben IBM en Scuderia Ferrari nieuwe app-functies gelanceerd die fans gepersonaliseerde en interactieve ervaringen bieden:
- Fanberichten: fans kunnen rechtstreeks berichten sturen naar het Scuderia Ferrari HP-team, met de kans om uitgelicht te worden in belangrijke teamcommunicaties zoals social media posts en teamblogs.
- Interactieve fanpeilingen: fans kunnen stemmen over verschillende Scuderia Ferrari HP-onderwerpen, zoals kwalificaties, raceprestaties en historische of favoriete teammomenten.
- Races herbeleven: fans kunnen raceoverzichten bekijken en zo enkele van Ferrari's overwinningen herbeleven.
Band met fans versterken
In 2025 willen IBM en Scuderia Ferrari continu nieuwe app-functies uitrollen. Door data- en AI-technologieën te combineren met de huidige en historische gegevens van het team werken ze aan het vernieuwen van de digitale fanervaring, met als doel het versterken van de band tussen Tifosi, F1-fans en F1-raceteam.
“Deze app draait om het dichterbij brengen van al onze fans bij het hart van de Ferrari-racewereld," zei Lorenzo Giorgetti, Chief Racing Revenue Officer. "Met de geavanceerde AI-technologie van IBM en onze gezamenlijke toewijding aan innovatie en uitmuntendheid, creëren we een digitale ervaring die de naam Ferrari waardig is. Het project is net gelanceerd en zal de komende maanden steeds uitgebreider worden, waarbij we het volledige potentieel benutten van de tools die IBM ons ter beschikking stelt. Ik kan niet wachten om te zien hoe de fans met deze nieuwe app interageren en een nieuwe dimensie van de Ferrari-experience betreden.”
De vernieuwde Scuderia Ferrari mobiele app is beschikbaar in de Apple App Store en de Google Play Store.